Annons

Hur fungerar det att vara frilansande fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

Amandus

Aktiv medlem
Hur lite funderingar på frilansande fotografer, hur fungerar det i praktiken?
Låt mig ta ett exempel:

Jag far iväg på t ex en stor bilmässa eller dylikt i för att kolla in vårens ny kollektion. Med mig har jag min kamera och under dagen tar jag många fina bilder som jag anser skulle platsa i en bildtidning. Hur går jag tillväga då, ska jag?:

1. Ha ringt tidningen redan i förväg och frågat om dom vill ha bilder? Nackdelen med det är väl att jag har ett tvång att verkligen ta fina och bra bilder.

2. Ringa i efterhand när jag vet om att mina bilder blev bra, men riskera att tidningen redan har haft en fotograf där eller att de inte behöver bilderna.

Som ni kanske hör på mitt resonemang är jag väldigt grön när det gäller sånt här, men jag tänker att det kanske skulle vara kul att tjäna en liten slant på mina bilder.

MVH Amandus

Amandus skrev:
1. Ha ringt tidningen redan i förväg och frågat om dom vill ha bilder? Nackdelen med det är väl att jag har ett tvång att verkligen ta fina och bra bilder.
Det är ett tvång man måste leva med. Kan man inte det är nog fotograf ett yrke man ska tänka över noga om man vill syssla med.

2. Ringa i efterhand när jag vet om att mina bilder blev bra, men riskera att tidningen redan har haft en fotograf där eller att de inte behöver bilderna.
Jag skulle ringa före. Det sporrar en till att ta bättre bilder om de är intresserade.
Dessutom kanske tidningen har speciella önskemål. Då kontaktar de själva en fotograf innan mässan och diskuterar med honom/henne.
Därmed snor den plåtisen jobbet för dig med bilder tagna speciellt för tidningen eftersom du inte ringde innan;-)

Lycka till hur du nu än gör!

Alltid en fördel att snacka innan med tidningen i fråga. Men plåta ändå oavsett vad dom säger,om möjligheten finns. Det kanske visar sig att dina bilder behövs ändå. Bildredaktörer kan aldrig hålla sig ifrån att titta på bilder om du skickar in. Skicka in en hel cd med bilder tagna under året. Kan alltid komma till nytta även om dom har "fullt".

He é bara å skick, som Ingemar Stenmark hade sagt.

Det gör jag, o jag har tjänat flera 100000 lire genom åren...

Ps. Skicka hyffsat stora lågupplösta bilder

Lycka till

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar