Annons

Hur fungerar D7000 för er?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hambern

Aktiv medlem
Hejsan allihopa.

Har äntligen bytt upp mig från D70 till D7000. Och det är en väldig skillnad! Jag har dock haft lite svårt att hitta en D7000 som fungerar riktigt bra och tänkte höra om någon av er märkt samma sak eller om det är jag som gör något väldigt tokigt.

Den första hade en massa ljusa pixlar överallt så den fick jag lämna tillbaka. Den andra var jättefin och funkade bra, förrutom att den bakfokuserade väldigt. Fokus låg nästan alltid en bra bit bakom det jag fokuserade på. Enda gången den fungerade bra var utomhus på längre avstånd. Jag skickade in den och mina objektiv till Nikon och fick vara utan kamera i en månad, de justerade ena objektivet och i kameran bytte de en komponent i autofokusen och justerade om den.

När den kom tillbaka fungerade det riktigt bra inomhus men på långa avstånd utomhus frontfokuserade den nu. Så jag fick byta ut den hos min återförsäljare. Denna nya kamera hade till och med fler ljusa pixlar än min första, det såg riktigt illa ut.

Därefter fick jag en helt ny kamera, återförsäljaren Cyberphoto har verkligen varit jätteschysst emot mig, Denna kändes jättebra och sensorn var helt fantastisk. Dock visade det sig att även denna kamera hade problem med bakfokusering inomhus med glödlampsljus. Utomhus fungerar den toppenbra och om jag använder fokuseringsljuset från min SB-600. Då sitter fokus nästan alltid där det ska. Men om jag fotar i glödlampsljus eller om jag använder den inbyggda autofokuslampan så bakfokuserar den över 90% av bilderna.

Jag testade också att jämföra under kontrollerade former med fast kamera och endast varierade ljuset och detta bekräftade vad jag hade noterat. På en halv meters avstånd bakfokuserar den med 3 centimeter, men bara i glödlampsbelysning och kamerans autofokusljus.

Nu funderar jag. Är det mig det är fel på? Jag kan nämligen inte förstå hur en kamera kan fokusera olika beroende på vilken typ av belysning man lyser på målet med. Det låter verkligen helt tokigt. Men det är precis detta jag upplevde. Gör jag något tokigt? Och det lär inte vara objektivet heller som är fel då även detta skickades in till Nikon och justerades. Det är inte heller ett zoomobjektiv utan det fasta 35mm 1.8G.

Snälla hjälp mig. Känner mig jättedum och inkompetent, trots att jag fotograferat i över tio år och jag litar på mina egna testresultat.
 
mitt exemplar funkar felfritt... Nikon har ju erkänt att de första D7000 hade fel på en del områden, bland annat heta pixlar (löstes med en Firmwareuppdatering).

De senaste (de senast tillverkade, inte de senast sålda) ska vara hyfsat fria från fel.
 
Jag har inte så många gluggar. Jag har 35mm 1.8G, mitt gamla 18-70mm kitglugg till min gamla D70 och ett Sigma EX 50-150mm 2.8 II.

Gamla kitgluggen fokuserar överhuvudtaget väldigt dåligt. Om man zoomar in maximalt stämmer det dock rätt bra, den bakfokuserar mer i glödlampsljus än i dagsljus. Utomhus stämmer det bra, men i inomhusbeslysning bakfokuserar det kraftigt. Men detta är ju ett rätt billigt objektiv så det kan jag köpa att det behöver ypperlig belysning för att kunna användas i hela sitt omfång.

Sigmat har alltid frontfokuserat och det gör det nu också. Dock frontfokuserar det betydligt mer med glödlampsljus än i dagsljus då det faktiskt stundoms kan fokusera rätt bra. Men att detta objektiv ska krångla förväntar jag mig också då det dels har några år på nacken och dels inte officiellt stöds av D7000 än. Ska dock skicka in det på chipning här frammöver, och då kanske man kan lita mer på det.

Det tredje och sista är mitt 35mm 1.8G som är helt nytt och dessutom genomgånget och justerat av Nikon, så det är detta objektiv jag litar mest på. Det är dessutom ett fast objektiv, vilket, enligt mina erfarenheter, bör vara mer pålitliga än zoomar. Och det är med detta objektiv problemet syns mest, antagligen för att det även är detta objektiv som har den kortaste fokuspunkten med sina f/1.8.

Men visst kan det vara så att det är objektivet som krånglar, men Nikon har ju precis kikat på det och finjusterat det, så det borde vara bra. Dessutom är det lite konstigt att fokuseringen skiljer sig åt beroende på vilken belysning det är.

En annan sak som gnager är att min andra kamera, som hade fokusproblem blev justerat av Nikon, de bytte en "vertical lever" i autofokussystemet och justerade kameran. Efter detta funkade objektivet lika bra under glödlampsljus som i dagsljus. Dock upptäckte jag att kameran inte längre kunde fokusera på avstånd utomhus där det efter reparationen nu frontfokuserade väldigt, främst med 35mm 1.8G

Så jag undrar om man måste välja om man vill att kameran, eller objektivet, ska kunna fokusera på avstånd utomhus eller på kort håll inomhus. Jag har också frågat om jag kan byta ut objektivet och se om det fixar problemet, men Cyberphoto säger att det inte längre går att få tag på några 35mm objektiv. Så det enda sättet för mig att få denna kombination att fungera är att testa nya D7000-kameror.

Och det är problematiskt att det fungerar så dåligt just inomhus eftersom det ju är främst för inomhusfotografering man skaffar sådana här snabba fasta gluggar som 35mm. Så... Jag vet inte längre hur jag ska göra...
 
Man ska komma ihåg att man justerar kameror & objektiv var för sig i fabrik, och att det görs i ett visst acceptabelt intervall. Därför kan en kamera framfokusera en aning och fungera bra med ett helt annat objektiv som bakfokuserar en aning, och så vidare.

Du har haft ett antal objektiv där 35:an har justerats till en av kamerorna, och sedan har du problem när du testar andra kameror med objektivet. Har du betänkt att din första kamera kanske låg väldigt långt ute i det acceptabla intervallet, och när din 35:a justerades (oframgångsrikt, förvisso) till den så blev den så pass off att den ligger utanför intervallet? Isf kommer det inte göra någon skillnad med hur många kameror du kommer att testa gluggen på.

Själv har jag inte haft några problem (inte heller i glödlampsbelysning), annat än med min 50 mm som bakfokuserar något hemskt. Men det tycker jag är den tristaste brännvidden som går att arbeta med så den sitter mest på ett gammalt analogt hus ändå :)
 
Tack för ett bra svar. Det kan mycket väl vara så som du beskriver. Jag noterar nu efter att ha testat i dagsljus nu att objektivet bakfokuserar på nära håll, men ju längre bort jag fokuserar desto bättre stämmer det. På avstånd längre än 10 meter verkar det fungera bra. Men om jag justerar så att korta distanser fungerar bra, ungefär -7 i finjusteringen så blir objektivet väldigt oskarpt på långt håll.

18-70-objektivet beter sig högst märkligt. Fullt inzoomat till 70mm så stämmer den utan någon korrigering alls. Men fullt utzoomat, på 18mm så räcker ingen inställning i världen för att kompensera bort bakfokuseringen. Den är helt enkelt bara användbar från mellan 60-70mm. Jag noterade inte detta med min D70, men kanske har det med upplösningen att göra. Men som sagt, zoomgluggar kan ju bete sig lite hur som helst, iallafall dessa billigare varianter.

Så antagligen kan det ligga något i att objektivet blev feljusterat av Nikon i och med att de försökte jämka ihop det med en annan kamera som kanske i sig inte fokuserade helt optimalt och att detta nu gör att objektivet får svårt att samsas med andra kameror. Jag har bett att få byta objektiv, men de har inga fler 35mm-objektiv inne och de kommer inte att få in några på ett tag framåt.

Ska se om jag kan byta ut det emot ett annat och se om det då stämmer bättre ihop med kameran. Som tur var så köpte jag av Cyberphoto som verkligen varit toppen att ha att göra med. Ska aldrig köpa fotogrejer från någon annan hädanefter :)
 
Jag är på min tredje D7000, den har jag beslutat mig för att behålla, de två första hade problem med heta pixlar, den andra var nog sämst vad gäller bakfokus, min första bäst med att sätta fokus rätt. Den jag har nu får jag justera lite för bakfokus på min 35mm f1,8, mitt Sigma 10-20 bakfokuserade även väldigt mycket på min D80, där jag förövrigt testade tre vidvinkelgluggar som alla bakfokuserade rejält.

Är trött på detta med bakfokus, i-landsproblem men ja...

Vill också ge en eloge till Cyberphoto som har så bra kundservice och har låtit mig byta både mina kameror och objektiv mot nya..
 
Jag har också en D7000 som jag köpte i början av Januari. Tillverkningsdatum vet jag inte.
I vilket fall, jag har inga problem med heta pixlar men kameran bakfokuserar med mina objektiv. Jag har 35 1.8G och kitgluggen 18-105. Jag justerade med -8 respektive -9 för objektiven. Det känns som att det är kameran som gör fel eftersom jag fick ungefär samma värden för båda objektiven men jag borde testa med fler objektiv för att veta säkert. Jag får försöka låna några. Tanken har dock inte slagit mig att den skulle fokusera olika fel vid olika belysningar. Jag är i alla fall nöjd nu och tycker att det är en fantastisk kamera så jag kanske inte borde testa mer :)
Det stör mig dock lite att jag var tvungen att justera. En fråga bara av ren nyfikenhet:
Kan man reklamera en kamera under garantitiden om det visar sig att den fokuserar fel eller är det bara att skicka in för justering som gäller?
 
Jag blir faktiskt lite orolig när jag läser om hur mycket problem det känns som d7000 har?
Är i uppgraderingstankar, och börjar nästan luta mig mer emot D90 snart.
 
Jag tror att man, för att få byta ut den emot en ny bör göra det rätt tidigt ofta handlar det om ett par dagar, då kan den gå under Dead on arrival. Annars har butiken rätt att begära att den repareras istället. Så är kameran några veckor gammal så vill det nog till att butiken är väldigt snäll, annars är det reparation som gäller.

Jag har nu kommit överens med Cyberphoto om att jag kan komma in och testa om kameran fungerar på samma sätt med andra objektiv, issåfall ska jag få byta kamera igen. I annat fall är det nog objektivet, och då ska jag få lämna tillbaka det och får väl istället då köpa ett annat.

Men det där med ljusa pixlar känner jag igen. Har hittills testat fyra kameror varav två hade jättemånga ljusa pixlar som syntes även vid "vanliga" foton och inte bara långexponeringar på högt ISO. Men som sagt, handlar du av Cyberphoto är det inga problem att få lämna tillbaka den issåfall och få en ny som förhoppningsvis fungerar bättre.

Ångrar nu att jag gav bort mitt gamla 50 1.8D i julklapp. Hade gärna haft det att testa med, även om jag håller med en ovanstående att 50mm på en DX kamera antagligen är den tråkigaste brännvidden att fotografera i. Men till att testa fokus hade den nog fungerat bra.
 
Jag blir faktiskt lite orolig när jag läser om hur mycket problem det känns som d7000 har?
Är i uppgraderingstankar, och börjar nästan luta mig mer emot D90 snart.

Jag tror inte att D7000 har mer problem än någon annan kamera - det är bara att de problematiska exemplaren ges större utrymme än de som funkar helt okej. Men om man känner sig lite osäker ska man ju uppenbarligen köpa av Cyberphoto, de verkar vara galet vettiga att ha att göra med. Jag köpte min på Mediamarkt, men har ju inte haft några problem så jag vet inte hur de är att ha att göra med.

Dock är det egentligen inget fel på D90, förutom att D7000 är en galet trevlig kamera även i jämförelse :)
 
Jag blir faktiskt lite orolig när jag läser om hur mycket problem det känns som d7000 har?
Är i uppgraderingstankar, och börjar nästan luta mig mer emot D90 snart.

Jag tycker inte att det finns någon större anledning att vara orolig. D7000 är en fantastisk kamera. Problemet med ljusa pixlar som bl.a. Filip haft verkar ju vara löst på kameror med senare tillverkningsdatum.
Det är inte ovanligt med lite barnsjukdomar när någon ny modell kommer tyvärr. Det gäller för övrigt de flesta elektronikprodukter.
Vad gäller felfokusering är det inget som är unikt för D7000. Jag hade en Pentax tidigare och den framfokuserade en aning. Jag fick skicka in den för justering ett par gånger men var ändå inte riktigt nöjd efter justeringarna. Tittar man runt på Canon-forumen så finns problemen även där och säkert likadant för alla märken.
Jag kan tänka mig att folk blir extra paranoida när det plötsligt finns möjlighet att mikrojustera själv. Det är säkert många som ger sig på att testa sina objektiv själva. Ofta är dessa tester svåra att utföra och man måste verkligen veta vad man gör då man testar. Många gör tyvärr fel. Jag har sett flera exempel på det på nätet. Det finns säkert en god anledning till att Canon tog bort möjligheten till mikrojustering då EOS 60D kom.
 
Jo är väll som ni säger, och att jag är så pass ny på dessa grejjerna. Sen att det är 10kkr gör ju att man drar öronen åt sig lite med :)

Får väll kolla och om det är som ni säger att det är barnsjukdomar, vilket inte är ovanligt i någon branch (kolla intels nya moderkort som kom i januari). Siktar på att köpa kamera i slutet av april början av maj så då hoppas ja alla "gamla" ex är utränsade :)
 
Ska kila in till Cyperphoto idag och testa med annan optik och se om det går att få ordning på fokusproblemen. I annat fall ska jag få lämna tillbaka kameran och objektivet och få pengarna tillbaka. Troligen blir det nog så. I sådana fall tänkte jag vänta någon månad eller två och se om det fortfarande rapporteras lika mycket problem med kameran. Jag känner helt enkelt inte att jag har tid att hålla på och testfota om och om igen med varje kamera. Det tycker jag att Nikon borde ha gjort redan innan om jag ska vara ärlig.

Men vi får se, kanske löser vi det på plats idag. Uppenbarligen finns det ju folk som hittat exemplar som fungerar ypperligt. Så någonstans där ute måste det gå att få tag i ett 35mm 1.8 och en D7000 som funkar ihop :) För själva kameran och funktionerna är helt fantastisk, skulle bara vara kul att hitta en som lägger fokus på det man siktar på också. Då skulle jag vara världens nöjdaste.
 
Senast ändrad:
Jag har hittat något nu som delvis kan förklara många fokusbekymmer, speciellt för oss som kommer från D70 och liknande. Grejen är den att AF-sensorn är BETYDLIGT större än vad punkten i sökaren är. Den sträcker sig en bra bit utanför både på bredden och längden. Och det är alltså med hela detta område kameran söker fokus.

En annan skillnad emot D70 är att sensorn nu inte tar tar det närmaste målet som sensorn träffar utan detta område är så kallat dynamiskt. Det innebär att den kan välja att fokusera på vad som helst som sensorn träffar. Jag har funnit att den de facto fungerar så att den väljer att fokusera på det som är längst ifrån kameran, alltså tvärtom emot min gamla D70. Detta innebär visserligen slutet på "näsan i fokus" på porträttbilder, men det innebär också att man kommer få många bilder där fokuseringen fokuserat en bit bakom det man tänkt.

Jag ska kika om detta är hela eller bara en del av förklaringen till de autofokusproblem jag haft med min D7000 och mina senaste tester ser faktiskt lovande ut.
 
En fråga till Mattias.

Jag har en D7000 och tycker den är fantastisk bra tillsammans med mitt tamron 28-75/2.8
kit 18-105 och nu senast tamron 70-300/4-5.6 VC

Det som slår mig är att du kanske har någon speciell inställning?
I mitt fall använder jag Auto AF och samtliga 39-punkter. Jag blir gång på gång FÖRBLUFFAD hur bra och exakt fokusen är. Idag så låste den på en snabbt flygande trut, trots att det fanns massa annat störande i vägen och i närheten. Sen måste man tänka på att det är framförallt mitten som gäller men även HELA fokusområdet.

Tror nämligen att om man kör på typ en punkt i mitten och det är en sk. dynamisk punkt att det kan strula till sig. Testa lite olika AF inställningar är mitt råd!
 
samma problem

Min D7000 bakfokuserar också, både med ett nikon 70-300VR och Nikon 50mm 1.4. Får justera AF med ungefär - 10 på båda objektiven. Lite surt känns det allt, byte från D90 till denna för exakt samma problem men nu går det åtminstone justera det.
Har ingen lust att skicka in kameran eller byta ut den och stå utan kamera i x antal veckor så behåller den och får acceptera att man får skruva på AF justeringen.
I övrigt är jag väldigt nöjd med kameran. Detta är säkerligen inte specifikt för nikon eller D7000 men man tycker nikon borde kunna justera lite mer exakt speciellt när det gäller fasta objektiv från nikon på en nikon kamera.... :)
 
Jag hoppar in i tråden med. Har en helt ny D7000 med ett nytt 18-200 VR II-objektiv. Kör mestadels med en mittplacerad fokuspunkt. Fokus är inte ställt på att följa. Sätter jag då fokupunkten på ett objekt, och tar en bild så hamnar fokus obönhörligen (verkar vara över hela omfånget, men mer synligt i tele). Hade faktiskt samma problem på min D90, men där hade jag en massa andra problem med.

I vilket fall som helst så har jag även ett Tamron 60 Makro. Detta sätter fokus bra tycker jag. För att få bra fokus på på superzoomen, så måste jag finjustera AF med minus 15 ungefär. Nikon nämn eratt det är lösningen - har fått en länk till hur man skulle göra. Jag har dock läst att en sådan justering inte kan ersätta en verkstadsjustering då den kan fungera olika på olika brännvidder + att AF hastigheten kan påverkas på vissa objektiv. Tror t o m att det stod en varning om detta i länken jag fick gällande AF-finjustering.

Hälsningar Fredde
 
Klurar på om man "vågar" skicka kamera huset och objektivet. Blir de två injusterade ihop, och eventuellt så funkar inte andra objektiv lika bra då, eller? Har ju ett annat objektiv som funkar prima just nu - det är just 18-200 gluggen som bakfokuserar. Alltså..ska jag använda AF-finjusteringen istället för att lämna in? Vill ju liksom att huset ska ha en generell justering som funkar i alla fall "okej" med de flesta nya objektiv jag införskaffar. =)

Fredde
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.