Annons

Hur fungerar copyrighten

Produkter
(logga in för att koppla)
Cederbom skrev:
... så länge inte den ritade bilden kan anses ha verks höjd, för då har ett nytt verk uppstått (om jag minns min gamle lärare rätt). Vad verks höjd är, det kan ju i sin tur diskuteras! Eller finns det prejudikat som slår mig på fingrarna? :)

Som jag har förstått det så krävs det i princip att teckningen inte ska gå att härleda till originalet.

Cederbom skrev:
Det är visserligen så, men nog brukar man även prata om "verks höjd"? Dvs, om det nya alstret kan anses så vara ett eget verk (inte bara en kopia, utan något mer) så gäller upphovsrättslagen för den i sin tur. Det har med andra ord skapats ett nytt verk, därför inte en kopia. Jag har inte exakt lagrum för det här, men om ni börjar säga emot mig får jag väl se om jag hittar det! :)
[/i]

Verkets höjd har ju ingen betydelse, om tavlan är 50 cm hög och bilden bara runt 25 millimeter (negativet) så är ju tavlan betydligt högre, men det har ju ingenting att göra med om det är tillåtet att avbilda fotot, man kan ju göra bilden hur hög som helst.

Fast du kanske menade verkshöjd, det är ju nåt helt annat.

*sorry, kunde inte hålla mig* :)

Senast ändrad:
Sebastian Landin skrev:
Vad händer om en skulptör/målare anlitar en fotograf för att plåta en skulptur/tavla? Hur funkar det då?
Fotografen har gjort en reproduktion av tavlan, alltså har fotografiet ingen verkshöjd, det är inget självständigt verk.
Då har fotografen skapat en fotografisk bild som är skyddad på samma sätt som ett fotografi.
Med den enda skillnaden att bilden är skyddad i femtio år efter fotograferingen.

Med andra ord.
Konstnären har självklart upphovsrätt till sin tavla, fotografen måste alltså be om tillstånd för att publicera bilden eftersom konstnären har kontroll över hur reproduktioner av tavlan sprids.

Om någon vill publicera den fotografiska bilden, konstnären kanske vill trycka upp en serie vykort, måste fotografen ge sitt tillstånd.

Och om en tidning vill publicera fotografens avbildning av tavlan måste tidningen fråga både konstnären och fotografen om tillstånd.

Om jag inte kommer ihåg fel var det en konstnär som i princip målade av Jeppe Wikströms bild av Evert Taube med solbrillor som var grunden diskussionen om avmålning av fotografier (i Sverige)

I just det fallet var det solklart att målningen var gjort från fotografiet.

I ditt fall med den norske fotografen är det med stor sannolikhet så att han/hon äger rättigheterna till bilden

Har du pratat med fotografen? Han/hon kanske inte har något emot att du målar av fotografiet. Det är ju knappast så att fotografen förlorar stora pengar på att målningen är ett vandringspris...

jensohlsson skrev:
Hej!

Nej, det är tvärtom. Bilderna är ALLTID fotografens, om inget annat avtalas.

Men när det gäller din fråga om avmålning så är jag nästan helt säker på att kommer att betraktas som ett nytt verk, och då har du inte gjort ingrepp i copyrighten för fotografen.

Litet förtydligande (jag antar att det var detta du menade). VERKET är alltid fotografens, bilden (kopian) fotografen sålt till köparen är däremot köparens EGENDOM. Tro mig, tavlorna på din vägg o böckerna i din bokhylla är din egendom även om du inte har upphovsrätten för dem, får elda upp dem om du vill - ja, tom. sälja dina böcker begagnade :)

Men vad gäller målningen så håller jag med, den kan nog betraktas som ett nytt verk, även om en viss kopiering kan sägas vara gjord utifrån fotot. Grundfrågan är allstså - talar vi om plagiat eller ett nytt självständigt verk. I detta fall, utan att ha sett fotot, så tror åtminstone inte jag att man kan tala om något plagiat. Detta kan dock i extremfallet vara en bedömningsfråga, men då talar vi verkligen om ett alldelens fantastiskt unikt foto.

Hehe (nu skojar jag), kan ett digitalfoto vara unikt? Det finns ju faktiskt en gräns på hur många bilder en sensor kan ta innan alla möjligheter rent matematiskt är uttömda, alla möjligheter är dessutom uppenbara. 8bit färg = 16Miljoner kombinationer per pixel - antal pixlar - osv.. "do the math"... :) Fast å andra sidan så är ju 13 rätt på tipset rätt unikt, vilket är en betydligt mindre siffra.

Senast ändrad:
AFE skrev:
Om jag inte kommer ihåg fel var det en konstnär som i princip målade av Jeppe Wikströms bild av Evert Taube med solbrillor som var grunden diskussionen om avmålning av fotografier (i Sverige)

I just det fallet var det solklart att målningen var gjort från fotografiet...
Det var Bert Olls som 1989 målade av Jacob Forsells Taubebilder.

Rätten dömde då att Olls hade rätt att göra så, enligt den gamla fotograflagen, hans teckningar var ju inga exakta kopior av fotografierna...
Den domen var en av orsakerna till att fotografier numera (sedan 1994) är en del av upphovsrättslagen och till och med har bättre skydd än andra konstformer.
Just för att ett fotografi som inte är ett verk också är skyddat.

AFE skrev:
...Har du pratat med fotografen? Han/hon kanske inte har något emot att du målar av fotografiet. Det är ju knappast så att fotografen förlorar stora pengar på att målningen är ett vandringspris...
Upphovsrätt handlar inte bara om pengar. Fotografen kanske anser att dennes bild förlorar i konstnärligt anseende om den går som vandringspris på en bingokväll.

jensohlsson skrev:

Men när det gäller din fråga om avmålning så är jag nästan helt säker på att kommer att betraktas som ett nytt verk, och då har du inte gjort ingrepp i copyrighten för fotografen.

/Jens

Helt fel. Om det är klart att målningen är gjord utifrån fotografiet och målningen inte tillför ett nytt innehåll, då anses det som ett exemplar av fotografiet. Det räcker alltså inte med att målaren ändrar eller lägger till lite detaljer i bakgrunden.

Det är ju dock tillåtet att göra ett collage, alltså en sammanställning av olika bilder till en ny helhet. Då skapar man ett nytt verk.

Bert Olls teckningar skulle i dagens läge anses som ett upphovsrättsintrång i Jacob Forsells rätt till sin bild av Evert Taube.

MVH/Stefan

Det är ju knepigt med moral och etik, och hur man tolkar det skrivna ordet är också väldigt olika, tycker att upphovsrättslagen i likhet med andra lagar är väldigt luddigt skrivna.
I just mitt fall så hävdar jag att tavlan ingalunda är ett plagiat av ett fotografi, utan att fotot endast är använt för att få begrepp om ansiktsuttryck, proportioner mm, i övrigt känner jag hunden väl och har i huvudet hans egenheter mm. Så min tavla kan nog räknas som ett eget verk

Bara rent hypotetiskt, så innebär alltså detta med fotografens rätt till användande av bilder, att jag kan gå till en fotograf för att exklusivt ta porträttbilder på mitt barn, min hund eller liknande, bara för att upptäcka senare att fotografen kanske producerar bilder med mina nära och kära på??
Tycker det låter vansinnigt, jag måste väl ändå ha någon rätt att säga att jag inte vill att mina närstående skall brukas i spridande av olika upplagor. Eller är det här undantag med beställda porträttbilder gäller? Och vad innebär det undantaget? Kan inte hitta något skrivet om det.
Bör man då alltid gardera sig genom skriftligt avtal om man bokar tid för en fotografering? Borde inte en fotograf ha skyldighet att upplysa kunden om vad upphovsrättslagen innebär, jag menar alltså att en vanlig lekman har ju vanligtvis ingen aning om vad som gäller??
Och har konsumentköplagen någon betydelse eller inverkan?

Camilla Folke skrev:
...tycker att upphovsrättslagen i likhet med andra lagar är väldigt luddigt skrivna...
Jag tycker det mesta i upphovsrättslagen är rätt tydligt. Problemen uppstår när vi skall tolka en del saker och i bakhuvudet har tankar om hur vi tycker det borde vara, enligt vår personliga moral.

...innebär alltså detta med fotografens rätt till användande av bilder, att jag kan gå till en fotograf för att exklusivt ta porträttbilder på mitt barn, min hund eller liknande, bara för att upptäcka senare att fotografen kanske producerar bilder med mina nära och kära på??..
Ja, fotografen -och andra som köper bildrätten av fotografen- får publicera bilder av din familj med två undantag:
1. När bilderna skall marknadsföra en näringsidkare (företag).
2. När bilderna används på ett sätt som kan vara kränkande. Här är det svårt att veta innan de är publicerade om de kan vara kränkande...

...Och har konsumentköplagen någon betydelse eller inverkan?
Nix. Det är ju inte produkten du är missnöjd med...

Bilder på hundar får publiceras hur som helst, endast bilder människor har ett visst skydd mot spridning.

mipert skrev:
Hämtat från upphovsrättslagen.

Första stycket ger inte heller rätt att för eget bruk låta en utomstående

1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk,

2. framställa bruksföremål eller skulpturer eller

3. genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk.
Lag (1997:790)
”.
När det gäller punkt 1 så är det fritt fram att spela in låten själv och ge ut den på skiva. Men inte att kopiera originalet.

(På så sätt slipper HISSMUSIK betala fulla royalties har jag för mig.)

makari skrev:
Fast du kanske menade verkshöjd, det är ju nåt helt annat.

*sorry, kunde inte hålla mig* :)

Haha! Jag har nog alltid hört talas om det som "ett verks höjd" när det pratats om det, dvs inte som ett sammansatt ord. Just "ett" har nog stört till det lite, eftersom "ett verkshöjd" känns väldigt konstigt. Jag undrar om jag inte sett det särskrivet också (antagligen i några mindre korrekta anteckningar), där min tolkning då varit att man pratat om verkets höjd (med syftning till verkshöjd naturligtvis). Min (bort-)förklaring till särskrivningen då var att det var höjd på ett mer symboliskt plan. Du har ju självklart rätt i att det bör skrivas samman: verkshöjd. *flinar* Tack så mycket!

Camilla Folke skrev:
Bara rent hypotetiskt, så innebär alltså detta med fotografens rätt till användande av bilder, att jag kan gå till en fotograf för att exklusivt ta porträttbilder på mitt barn, min hund eller liknande, bara för att upptäcka senare att fotografen kanske producerar bilder med mina nära och kära på??
Tycker det låter vansinnigt, jag måste väl ändå ha någon rätt att säga att jag inte vill att mina närstående skall brukas i spridande av olika upplagor. Eller är det här undantag med beställda porträttbilder gäller? Och vad innebär det undantaget? Kan inte hitta något skrivet om det.
inverkan?

Min personliga åsikt i moralfrågan:

Varför ska fotografen inte ha lika god rätt att använda bilder som han har tagit på dig på beställning som bilder som han har tagit på dig ute på stan? Antag att du går till en fotograf för att bli fotograferad. Sedan blir du berömd och till sist så dör du. Varför ska då inte fotografen ha rätt att t.ex. sälja nyttjanderätt till bilden till någon som skriver en bok om ditt liv?

Är det inte ett större problem att vem som helst kan fotografera dig på en allmän plats och sedan publicera bilden (med reservation för brott och lagen om namn och bild i reklam), än att denne använder en bild som han faktiskt har ansträngt sig för att göra bra på ett professionellt sätt?

Nu verkar det faktiskt som att det verkligen är så att fotografen inte får t.ex. sälja nyttjanderätten till "din" bild utan din tillåtelse. Jag vill bara visa att det inte är självklart att man ska ha rätt till sitt eget porträtt då man inte har rätt till andra bilder av sig själv.

Men hursomhelst, här kommer paragrafen flygande:

Allmänna bestämmelser om överlåtelse

27 § Upphovsrätt må, med den begränsning som följer av vad i 3 § sägs, helt eller delvis överlåtas. Överlåtelse av exemplar innefattar icke överlåtelse av upphovsrätt. I fråga om beställd porträttbild äger upphovsmannen dock icke utöva sin rätt utan tillstånd av beställaren eller, efter dennes död, av hans efterlevande make och arvingar.

Upphovsrättslagen

Jag snokade lite på biblioteket idag. En sak som kom fram var att ovanstående undantag förutsätter att porträttet föreställer beställaren eller en till denne närstående.

För jag antar att det betraktas som en "delvis överlåtelse" (vilket i och för sig är en självemotsägelse då en "överlåtelse" egentligen innebär en överföring av en rättighet i sin helhet) när en fotograf t.ex. säljer nyttjanderätten till en bild som ska tryckas i en tidning?

Ett tag var jag inne på att det kanske är en skillnad mellan att ge tillåtelse att nyttja ett verk och att verkligen överlåta upphovsrätten, innefattande även rätten att ge andra tillåtelse att nyttja verket. I så fall skulle det innebära att enda vitsen med undantaget i 27 § är att beställaren "alltid" vet att fotografen har upphovsrätten och därmed förhoppningsvis även möjligheten att framställa nya exemplar.

Formuleringarna i 27-40 paragraferna samt i propositionen talar dock emot detta.

Någon som vet hur "mekaniken" fungerar här?

Camilla Folke skrev:
i övrigt känner jag hunden väl och har i huvudet hans egenheter mm. Så min tavla kan nog räknas som ett eget verk.

Om du använder fotografiet som en informationskälla och skapar en ny bild är det helt OK. Om du däremot plockar ut bilden, ev lägger in den mot en ny bakgrund, då finns en risk att det kan betecknas som ett intrång i fotografens upphovsrätt. Enklast, kolla med fotografen.

/B]

Då sluter du ett avtal med fotografen. Upphovsrätt är en lag som gäller om inte annat avtalats i de allra flesta delarna.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar