Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fotar man fyrverkerier?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bländare 11 eller liknande, ISO 100 och lång slutartid för att få med hela fyrverkeriet.. Gärna kameran inställd på Bulb och släpp stäng slutaren när tillräckligt med fyrverkeri har passerat revy. Stativ är att föredra. Kamerans vitbalans på AUTO eller dagljus. RAW-filformat är alltid trevligt.

Gör några provskott och se om det blir tillreäckligt rätt. Undvik att få med alltför mycket gatlyktor om exponeringstiden blir jättelång. De kommer att överexponera.
 
Jag har ett par bilder här på sidan som blev hyggliga från förra året. Där använde jag bländare 8 och 2 sekunders expneringstid, givetvis med stativ. Det svåra är att rikta kameran dit nästa raket kommer och trycka av strax innan...

2 sekunder för att det ger lagom 'släp' efter explosionerna, då gav bländare 8 lagom exponering.
 
Tack! Det var fina bilder du lagt upp!
Jag tänkte mig att få med både en snygg bakgrund av ett stadslandskap i mörker och så fyrverkerier i detta. Exponeringstiden för stadslandskap är ju ofta runt 30 sekunder, och då har ju oftast raketen både hunnit flyga upp, explodera och sedan landa....

Hur gör man?
 
Tror jag har läst någonstans att man kan täcka för objektivet mellan krevaderna så att bilden blir lite renare. En annan sak är att vara ute i good tid så man hinner ställa in allt som ska ställas in.

Gott nytt år till alla på FS!
MVH
Patrik
 
aaah här hittade jag det...

"Enstaka krevader kan avbildas med 1/30s med snabbfilm, men om du vill ha med flera krevader på samma filmruta måste du lämna slutaren öppen i 10 till 30 sekunder ungefär - lämna inte slutaren öppen för länge, för då kommer efterföljande krevader att skymma varandra. tumregeln säger att långsam film ska exponeras vid f/8, ISO 125-200 vid f/11 och slutligen ISO 400 vid f/16. Skärma av objektivet med handen elller en mössa mellan krevaderna, men var noga med att inte vidröra kameran."

Så står det skrivet i NG's Den stora Foto guiden.

Vet inte om det hjälpte dig nått mera?!?

Gott nytt år igen
/P
 
Jag roade mig lite på nyår för två år sedan.
Jag fotade svartvitt på så kort tid som möjligt. Jag mätte ljuset från ett fyrverkeri sen körde jag på 1/60 och bländare 2.8 (har jag för mig). Det blev en del riktigt lyckade bilder (tycker jag iaf)
 
Jag plåtade fyrverkerier för några år sedan, tiderna var mellan 15-30 sek. Det svåraste var att få en bra utfyllnad i bilden om man inte ska beskära bilden efteråt. Resultatet kan du se här.

Lycka till!

Greven
 
Jag ska fota G-P:s stora fyrverkeri klockan 17.00 idag tänkte jag. Om jag testar med bländare 8-11, slutare på bulb (med fjärrstyrning) 2-30 sek. så får vi se vad som händer!
Hur tusan fokuserar man då? Fixar kameran det automatiskt? Jag har en Canon 350D, objektiven som åker med är ett fast 50 mm, zoom 17-55 mm och ett zoom 70-300 mm. Eftersom man inte tittar i sökaren när man fotar så blir det väl svårt att fokusera manuellt?
 
Gaffa fast kameran på den största raketen och tajma in med självutlösaren eller fjärr!

Bildkortet borde hålla i alla fall...
 
Jag har tagit några bilder på fyrverkerier.. fast jag använde ISO 1600... några av bilderna finns i "mitt album" ...
 
Vilket objektiv 50/1.8 el. 70-200/4L?

Ja, vilket är bäst för fyrverkerier?

Antar att 70-200/4L ger finast färger, men har jag nytta av ljusstyrkan på 50/1.8?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.