ANNONS
Annons

Hur fotar du med ditt långa tele??

Produkter
(logga in för att koppla)

jansta

Aktiv medlem
Hur fotar du med ditt långa tele??

Du som har ett långt tele beskriv för oss andra hur du använder det för att få bästa resultat. Dela med dig av dina tips och tricks!

Jag har förstått att det finns flera som fotar med 500/4 på frihand, bla Niclas Forsberg och Omar Brändström vilket är en prestation att hålla still och orka en längre stund.

Men visst måste ni väl få många oskarpa bilder? Även med IS så behövs snabbare tider för att få skarpa kort.

Har du problem när du använder extender trots stativ och har hittat olika lösningar för att få optiken mer stabil på stativet. Själv har jag valt Optipodsystemet.

Hur gör ni??

När det är bra ljus så brukar jag fota på frihand och jag har gjort en ögla i ryggsäcksremmen där jag kan hänga objektivet i stativfästet för att avlasta nacken när jag knallar omkring. Vid sämre ljus eller när man blir sittande ett längre tag på samma ställe så brukar jag använda min monopod.

(20D,100-400 IS)

Jo en del oskarpa bilder kan det bli. Jag fotar ofta medvetet med långa tider handhållet.

Inte ovanligt att jag handhåller 500mm med tider på 1/15 sek. Men då är jag ju ute efter de effekter detta ger, ofta försöker jag inte ens hålla så stilla som möjligt utan lever med i situationen..

Annars så fotar jag mest med enbensstativ utan stativhuvud och med objektivkroppen "lös" i stativfästet, blir mest flexibelt så även om tiltningen genererar i ett aningen annat perspektiv, tyvärr.

Med 500mm + enbensstativ och aktiv IS så har jag oftast skarpa bilder vid tider på 1/60 sek och snabbare. Dessa tider är rättså lätt att få på f4/5,6 på ISO 200. Använder nästan enbart ISO 200 & 400.

Beroende på ljuset så använder jag converter eller inte. Kan jag fota med tillräckligt korta tider på f8 så sitter convertern nästan alltid på. När så ljuset sänker sig så plockar jag av den och kan fortsätta en timme till. Hade jag haft 2,8tele så hade jag kunna fortsätta ännu en halv timme med samma ISO..

Jag reser t.ex till Lofoten i morgon och då är det tele+converter+50mm+dslr+enbenare som åker med. Siktar emot lite Skärsnäppor och sträckande skarv i fint ljus..

Jag använder min utrustning med enkla medel men själva handhavandet är mer komplicerat.

Jag har AF på exp,låset och IS,en endast på telets AF,stopknappar.
Detta medgör att jag kan fota med MF med eller utan IS aktiv bara genom att trycka på exponeringsknappen. Jag kan använda AF separat ifrån IS och exponering om jag så vill och jag kan använda IS,en separat ifrån ljusmätning och de andra kontrollerna osvosv...

Alltså kan man på så vis använda alla dessa tre funktioner separat eller alla på samma gång. Detta ger ett otroligt försprång gäntemot många som fipplar med omställningsknappar eller två eller till och med tre på samma knapptryck ,,, sånt tjaffs erbjuder INte kontroll:)!

Det är lite om mitt handhavande:)

MVH Niclas,

Senast ändrad:
Det beror lite på hur och vad som ska fotas.

Om jag går runt i naturen använder jag oftast enbensstativ, objektivet hänger jag i ryggsäckens bröstrem för avlastning medan jag går, eller så får allt sitta kvar på enbensstativet och jag bär det hela på axeln (korta sträckor).

Ibland kan jag ta några bilder på frihand om jag råkar springa på ett djur eller en fågel. Det är inte helt lätt att ta stadiga bilder med 500/4 (eller oftare 700/5.6 med 1.4x), jag försöker hitta en trädstam eller en sten att luta mig emot om jag hinner.

Om jag planerat att stå/sitta stilla en längre stund så försöker jag ta med ett stativ, det blir mycket bekvämare då man kan släppa kameran för att vila armarna ibland, och kanske rycka fram en andra kamera med en zoom på om något händer för nära.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar