Annons

Hur fort går utvecklingen ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Classic

Aktiv medlem
Om man tänker på teknikens rasande utvecklingstakt på prestanda så undrar man om en ny 40d är i kapp en äldre 1 d Mark II ?
Om man bortser från vädertätat hus och ser mer till bildresultat , snabbhet och säkerhet i AF och ljusmätning.
Är en beg 1 d Mark II verkligen värd 10.000:- mer än en ny 40 D ?
 
Hej,

Har inte testat 40D men köpte mig en begagnad 1D MKII och är mycket nöjd, gick från en 350D. Det viktiga för mig var fokuseringen som jag gillar skarpt på 1D, är svårt att få den att göra fel i fokuseringen och den är snabb.

Det jag uppskattar också är att den har större buffert, även fast jag märkt att jag ändå lyckats skjuta så många bilder i serie att jag fyller upp den (kör då RAW+small JPG).

Begagnade 1D MKII har börjat leta sig ner till 12-15 tusen vilket är något mer än en ny 40D men inte så mycket som du antyder. Personligen tycker jag att det är värt de extra kronorna om man hittar en välvårdad 1D MKII i den prisklassen.

Mvh,
Daniel

Om man tänker på teknikens rasande utvecklingstakt på prestanda så undrar man om en ny 40d är i kapp en äldre 1 d Mark II ?
Om man bortser från vädertätat hus och ser mer till bildresultat , snabbhet och säkerhet i AF och ljusmätning.
Är en beg 1 d Mark II verkligen värd 10.000:- mer än en ny 40 D ?
 
Okej, jag menade, hur vet du att du tycker det, jag trodde det var underförstått och uppenbart. Det förstår jag fortfarande inte.

Jag har testad båda och tycker mig ha en god uppfattning om vilken som passar mig bäst och vilken som ger mest för pengarna.
 
Som jag skrev "Själv tycker jag", vilket är långt ifrån att säga att jag vet.
Du vet tydligen vad du tycker i alla fall, och man undrar vad det baseras på. Utan resonemang kring skillnaderna finns det ju ingen som helst mening att uttrycka sitt tyckande eftersom det skiljer sig mellan olika personer.


"Har inte testat 40D..."

"Personligen tycker jag att det är värt de extra kronorna..."
 
Jag har testad båda och tycker mig ha en god uppfattning om vilken som passar mig bäst och vilken som ger mest för pengarna.

"Passar mig bäst" =)


Det stämmer, alla har vi olika behov och fotograferingsstilar..

alltså får var och en prova sig fram. Hade jag valt mellan dem hade det blivit en mk2a (ja, jag har använt båda)
 
"Passar mig bäst" =)


Det stämmer, alla har vi olika behov och fotograferingsstilar..

alltså får var och en prova sig fram. Hade jag valt mellan dem hade det blivit en mk2a (ja, jag har använt båda)
Givetvis, men hur man kan ha en åsikt att den ena är värt de extra pengarna utan att ens testat alternativet är för mig fullständigt obegripligt.

En åsikt borde rimligen bygga på en viss mängd erfarenhet av objekten man har åsikten om.

Jag har full förståelse om man föredrar mk2, den har styrkor som inte 40D har.
 
En ç borde rimligen bygga på en viss mängd erfarenhet av objekten man har åsikten om.
Tja, man kan ju kolla specifikationer t.ex. och dra slutsatser därifrån. Skulle varenda åsikt "bygga på en viss mängd erfarenhet" skulle det inte bli många inlägg, varken här eller någon annanstans.
 
Jo, men även det kan ju räknas som erfarenhet, teoretiska erfarenheter.

Man behöver givetvis inte testa grejerna personligen för att skaffa sig en god uppfattning, har man en trovärdig källa som testar grejerna så kommer man långt.

I det här fallet verkar slutsatserna mest komma utifrån att han gillade sin nya kamera bättre än 350D, det är iaf mitt intryck och eftersom jag inte fick något svar på min fråga så antar jag det fortfarande.
 
Visst, men är man medveten om att man inte har kunskaper i ett ämne så kan man ju ha det i åtanke när man har en åsikt och försöka skaffa sig kunskap allt eftersom.
I övrigt håller jag helt med dig.
 
Vadå lite?
Fast det handlar om vad man bör skriva i den här tråden, så på det viset håller det ju sig om inte till ämnet, så åtminstone till tråden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.