Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fixar jag detta och hur undviker jag detta?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du vill ha med bilden måste du bifoga. Syns under rutan där jag just nu skriver..... "Bifoga fil:"

MathiasT skrev:
Var ställer jag in detta? Här? Hur ställer jag in 0.8? Ska jag ställa den på 0.5 istället?

prova dig fram. det gäller att inte överexponera så pass att ljusa detaljer "fräter ut". då kommer det saknas teckning där och det går aldrig att få tillbaka.

sen tycker jag att jonnys idé om att konvertera bilderna till s/v och sepiatona är suverän!
gör det och kör det sen i neat image så blir det både smidigt och jättefint!

Jag har engelska versionen av PS Elements 1.0.
Så här ändrade jag på bilden:
Enhance - Color - Color cast.
Sen är det bara att testa sig fram genom att klicka runt i bilden. Beroende på färgstick får man testa olika mörka/ljusa partier.
Denna bilden gick bra att ta på ett vitt område. Det tog mig också endast ca 30 sekunder att göra detta arbetet!!! ;-)

Har testa "tekniken" i en annan efterbehandlingsdiskussion:
Kraftigt blåstick

Mvh
Stefan Dagobert

Bilagor

• 2_före_efter.jpg
    2_före_efter.jpg
    45.8 KB · Visningar: 137
Hmmm... Jag brukar alltid köra AUTONIVÅER i PS och oftast blir det bra, eller så pass bra att det lätt går att jobba vidare utfrån detta.
Jag har aldrig ställt in vitbalansen i kameran om jag skall vara ärlig...

;o)

ANNONS