Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Hur förvarar man kemin?
- Trådstartare Escalib
- Start datum
Laphroaig
Avslutat medlemskap
Jag förvarar min kemi antingen i plastdunk (5l, köpt på Ö&B) eller i mörka glasflaskor (köpte på Photax).
/Johan
http://www.mudride.com/blogg
/Johan
http://www.mudride.com/blogg
millhouse
Aktiv medlem
Jag syftar på kemi utspädd i vatten:
Finns det ngn sorts kärl som är bättre att använda sig av än ngt annat?
Finns det tex risk att viss sorts plast bryts ner genom längre tids exponering av kemin?
Bästa alternativet är utan tvekan glasflaskor och då bruna sådana.Och finns som Johan redan skrivit på "firman i Nybro" (snart för övrigt den ända som har mörkrumsprylar i Sverige). Vad gäller plastflaskor så är det också bra men det finns olika sorter av plastmaterial i dessa och dessa påverkas av olika sorts kemi.
Men det allra viktigaste som jag ser det är att alltid få bort möjligheten för kemin att oxidera. Detta gör man enklast genom att använda antioxidationsspray. Man sprayar den längst upp- vilket du säkert vet redan. Tex kan du använda Tetenal´s som du enklast får tag på "firman i Nybro".
Kanske du också skall tänka på att allt för kallt och dess motsats inte är så bra för kemi.
Graal
Avslutat medlemskap
Själv förvarar jag koncentrat som blandats till i vatten i samma kärl som jag köpt annan flytande kemi i. Både 2,5 l dunkar och 1 liters. Men även mindre. Har sparat en del såna dunkar för det. Förbrukat fix häller jag i 25-litersdunkar (får såna på en kemiindustri på orten) som när de är fulla körs till miljöstation.
Erik Schalin
Aktiv medlem
JaFinns det tex risk att viss sorts plast bryts ner genom längre tids exponering av kemin?
Men det tar Lååååång tid, mycket längre än det tar för den att bli oanvändbar.
J. Patric
Aktiv medlem
Jag skulle svara likadant som Rolf (millhouse) ovan. Kanske med tillägget att förvara flaskorna/dunkarna mörkt om de är klara.
Framkallare förvarar jag alltid i bruna glasflaskor, och ersätter luften med antioxidationsgas (Tetenal Protectan). Fix är inte lika känsligt, och det förvarar jag i plastdunkar.
Framkallare förvarar jag alltid i bruna glasflaskor, och ersätter luften med antioxidationsgas (Tetenal Protectan). Fix är inte lika känsligt, och det förvarar jag i plastdunkar.