ANNONS
Annons

Hur får man svart bakgrund svart.

Produkter
(logga in för att koppla)
Antar att det bara handlar om att inte spilla ljus på bakgrunden.
Antingen genom att flytta modellen längre från bakgrunden eller skärma av blixtljuset så att det inte faller på den.
/Johan

Det hela bygger på att skillnaden i ljusitensitet mellan motivet och bakgrunden skall bli så pass stor att kameran inte registerar någon information i bakgrunden.

Jaghar min studion hemma och där är det lite svårare. Rummet skall ju funka i vardagen för frun likväl.....I "riktiga" studios :) brukar man använda skärmar som är svartmålade med matt färg eller täckta med ett svart tyg för att skärma av motivljuset från bakgrunden och/eller skärmar på ljuset.

Det är svårt att göra hemma. Jag har själv försökt ett par gånger med de studioblixtar jag har med sämre framgång. Mitt vardagsrum är helt enkelt för litet eller för att vara mer specifik: för lågt i tak. Det går hyffsat att skärma av från sidorna men att göra det från taket är svårare om rummet fortfarande skall fungera för frun :)

Skärma av /styr blixtljuset från bakgrunden.
Barndoors
lakan
reflexskärmar
Pappkartong

Givetvis ett problem i den lilla studion där ljus studsar runt överallt men det går.

Hej,

Och tack för alla svar.

Barndoors låter ju som en bra lösning på problemet.

Bilden är tagen i en riktigt fin stor och bra studio.. bara jag som inte kan hantera den =).

Får testa lite ikväll, ska plåta ett band på 5 pers mot svart.

/Adrian

man kan tex:
  • ha raster på ljuskällan (att föredra när man plåtar enskilda personer eller par eftersom ljuset blir väldigt riktat)
  • ställa modellen längre bort från bakgrunden
  • bara använda kantljuset om man kör softbox eller bouncer (dvs, man vrider bort ljuskällan från bakgrunden men så ljuset fortfarande träffar motivet)
  • använda rätt vitbalans så bakgrunden blir grå istället för blå... ;o)
  • använda svart sammet som bakgrund (reflekterar precis noll ljus)
  • skärma av ljuset med friggor (stora frigolitskärmar, svartmålade på ena sidan) eller liknande. kan bli svårt om man plåtar en stor grupp människor

en bakgrund kan bli svår att få att räcka till på bredden när man plåtar gruppbilder. har du möjlighet att ljussätta gruppen med starkt ljus och lägga bakgrunden långt bak helt utan ljus så behöver du kanske ingen bakgrund alls.

Jag använder svart scenmolton. Inga reflexer eller något som glänser. det är ju till för scener så det suger enormt mycket ljus.
www.ljudbalans.se har bra priser.

/ch

Förutom att modellerna inte var alltför tvålfagra (men lirar man black metal så..) så blev det snyggt! :p

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar