Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får man bort "NetWorm-i@fp"

Produkter
(logga in för att koppla)
FILM) (ulltand skrev:
Att man ibland får en fråga om ett program ska installeras är ju okej, det är en av Internets finesser att man kan skicka filer till och från varandra.
Men du säger ju att program kan installeras automatiskt.

Njae...inte program...snarare script av olika slag.

Som CL skriver...i dom flesta fall så är det pga att man får upp en ruta som man råkar trycka OK utan att läsa vad det står...

Men, på många sidor så kommer det upp att ditt antivirusprogram har stoppat/tagit bort/satt i karantän...och hade du inte haft antivirusprogram/spyware som tog bort dom så hade dom "installerat" virus/spyware i din dator
 
clindh skrev:
...Det har funnits och kommer finnas säkerhetshål i browsers som gör det möjligt...

Jo, jag har hört att det är så, men jag skulle vilja se det med egna ögon.
Förslag på webbläsare och version samt sida att besöka någon?
 
Lars Johnsson skrev:
Det räcker att du surfar omkring lite på internet.

Nästan varje dag kör jag snabbt McAfee Antispyware & Lavasofts Ad-Aware. Och de hittar en 15-20 filer varje gång.......

Jo...men Adaware plockar även ofarliga spår...cookies o.s.v...inte allt som är farligt.
 
FILM) (ulltand skrev:
Jo, jag har hört att det är så, men jag skulle vilja se det med egna ögon.
Förslag på webbläsare och version samt sida att besöka någon?

Återigen...bara att besöka massa porrsidor...tro inte att det finns någon som för noteringar om vilka porrsidor som kan generera virus/spyware...

Men en fråga...vad är det du hoppas få se egentligen?

Har du ett bra antivirus/spywareskydd så kommer du bara se att den har stoppat/tagit bort...har du inget skydd så kommer du inte att se något...du kommer förmodligen märka av det genom att din dator blir väääldigt långsam...
 
FILM) (ulltand skrev:
Jag har naturligtvis hört talas om fenomenet, men aldrig riktigt trott på det.
Skulle vara kul med en sida där du vet att jag får in filer i datorn.

Ge mig en länk så jag slipper tvivla!

Du är den första människa jag hört talas om som aktivt arbetar för att försöka få in spyware, adware & virus i din dator :)
 
Lars Johnsson skrev:
Nej allt är givetvis inte farligt. Och du bestämmer själva vad den ska plocka bort. Sen beror det ju på vad du tycker är farligt :)

Njo...cookies är ju ganska ofarligt...iaf i den bemärkelsen att dom inte installerar något...dom samlar information som i sin tur kan sluta med att du får popups som kan innehålla skadlig kod.
 
Lars Johnsson skrev:
...Du är den första människa jag hört talas om som aktivt arbetar för att försöka få in spyware, adware & virus i din dator :)...

Och trots att jag bönar och ber så kan ingen hjälpa mig...
Så jag antar att det är extremt ovanligt att det går att få in program till sin dator utan att man aktivt hjälper till.

Tack CL för Wikipedialänken. Jag är kass på utomrikiska, men läste så gott jag kunde - om att de "flesta" program blir installerade pga oaktsamhet...

Installerade även Adaware och körde på min dator. 22 kritiska filer, samtliga totalt ofarliga kakor.

För övrigt har jag vid något tilfälle smittat min dator med testvirus (EICAR). Finns att hämta här:
http://support.f-secure.se/swe/home/virusproblem/howtoclean/howtotestav.shtml

Har man inte fått virusvarning förr, så lär man få det då :)
 
Sök på google efter ett nyare virus så får du upp en ganska många svar på sidor som har knep hur man tar bort dom.

Vissa är hederliga vissa är det inte o att se skillnad på dom det gör man inte. Snurrar man då in på en ohederlig sida så har du fått adware utan att du en vet det.

man måste se skillnad mellan virus o adware för det är inte samma sak. Brandväggar fångar oftast inte adware heller. Sen ligger dom o jobbar i bakgrunden o slöar ner datorn ganska rejält efter ett par mån.

Någon specifik sida kan jag inte ge dig för jag slutade att söka på det viset för flera år sedan o skaffade mig en licens på ett brandväggs prog

Ad Aware är ett bra prog som rekomenderas.
 
FILM) (ulltand skrev:
Och trots att jag bönar och ber så kan ingen hjälpa mig...
Så jag antar att det är extremt ovanligt att det går att få in program till sin dator utan att man aktivt hjälper till.

Tack CL för Wikipedialänken. Jag är kass på utomrikiska, men läste så gott jag kunde - om att de "flesta" program blir installerade pga oaktsamhet...

Installerade även Adaware och körde på min dator. 22 kritiska filer, samtliga totalt ofarliga kakor.

För övrigt har jag vid något tilfälle smittat min dator med testvirus (EICAR). Finns att hämta här:
http://support.f-secure.se/swe/home/virusproblem/howtoclean/howtotestav.shtml

Har man inte fått virusvarning förr, så lär man få det då :)

Återigen...bara att besöka massa porrsidor...tro inte att det finns någon som för noteringar om vilka porrsidor som kan generera virus/spyware...

Men en fråga...vad är det du hoppas få se egentligen?

Har du ett bra antivirus/spywareskydd så kommer du bara se att den har stoppat/tagit bort...har du inget skydd så kommer du inte att se något...du kommer förmodligen märka av det genom att din dator blir väääldigt långsam...

Extremt ovanligt???
En dator utan uppdateringar och avstängd brandvägg så kommer du garanterat att få in virus genom en öppen port i din dator.

Har för mig att rekordet låg på ca 7 sekunder.

T.o.m möjligt att få virus i din dator när du installerar windows OM du har nätverkskabeln i under installation.
 
FILM) (ulltand skrev:
Och trots att jag bönar och ber så kan ingen hjälpa mig...
Så jag antar att det är extremt ovanligt att det går att få in program till sin dator utan att man aktivt hjälper till.

Tack CL för Wikipedialänken. Jag är kass på utomrikiska, men läste så gott jag kunde - om att de "flesta" program blir installerade pga oaktsamhet...

Installerade även Adaware och körde på min dator. 22 kritiska filer, samtliga totalt ofarliga kakor.

För övrigt har jag vid något tilfälle smittat min dator med testvirus (EICAR). Finns att hämta här:
http://support.f-secure.se/swe/home/virusproblem/howtoclean/howtotestav.shtml

Har man inte fått virusvarning förr, så lär man få det då :)

Johan har ju svarat dig 3 eller 4 gånger att du ska surfa på en massa porrsidor om du tvunget vill ha in filer & spyware i din dator.
Ändå bara fortsätter du skriva att ingen kan hjälpa dig med vilka sidor du ska surfa på ???
Gå nu in på porr-sidorna innan du skriver samma sak en gång till...............
 
Slutsatsen av resonemangen här är alltså att det är säkert så länge man inte besöker några porrsidor, för det är ju de enda exempel som ges?

I så fall är ju problemet väldigt begränsat skulle jag vilja säga...
 
mange78 skrev:
Slutsatsen av resonemangen här är alltså att det är säkert så länge man inte besöker några porrsidor, för det är ju de enda exempel som ges?

I så fall är ju problemet väldigt begränsat skulle jag vilja säga...


Slutsatsen av ditt resonemang är att de som inte porr-surfar skulle aldrig behöva antivirus, adware eller spyware program :)
Konstigt de säljer så många program och att nästan alla företag använder dem.

Det är ju inte konstigt att det inte ges addresser till såna sidor. Man försöker ju undvika dem och hålla sig borta från dem. Skulle man då spara addresserna dit !!!!!
 
FILM) (ulltand skrev:
För mig är slutsatsen att man ska tro på vad vissa säger, utan att tvivla, annars! *asg*

Klockan 10:20 ville du ha länktips av Johan till såna sidor.....
Klockan 10:30 tio minuter senare klagade du och sa det var som med spöke.....de fanns men ingen kunde bevisa det.

Du hade inte fått några på 10 minuter alltså fanns de inte....
 
Tänkte bara göra ett litet inlägg här i debatten.

Mitt virusprogram gick ut för ca ett år sedan. Jag har sedan dess surfat med enbart windowsbrandväggen som skydd. Och än så länge har inget virus attackerat mej eller förstört hårddiskarna.

Det jag menar är att "råkar man installera" ett program utan att veta vad det är, så får man helt enkelt skylla sej själv. Klart man får virus då. Surfar man däremot med lite hjärna, så slipper man lätt undan spyware och annat.

(Ouf. Vågar egentligen inte skriva det här,. Nu blir der säkert en svår virusattack ikväll bara för att jag sitter här och skriver det här.)



/petter
 
Hur gör man när man surfar med hjärna ?

Om man bara räknar såna allvarliga grejor som förstörda hårddiskar och liknande så kommer man nästan säkert att klara sig utan problem.
Men spyware och cookies kan du aldrig komma undan om du inte har något skydd. Sen om det är Microsofts egna skydd eller andra spelar ingen roll.
Även om mer 99% av dem är s.k. ofarliga så kommer din dator att bli långsammare efter ett tag och det är ju inte så kul.
 
Nä självklart. Jag antar att om jag gör en ordentlig virussökning nu så hittar den säkert en del.

Det jag menar med att "surfa med hjärna" är till exempel att inte öppna mail med inbäddade filer från någon adress jag inte känner igen. Inte heller klicka på en extern länk utan att titta efter nere i statusfältet vart den leder. Jag brukar även undvika att klicka ok när en pop up talar om för mej att jag är den miljonte kunden på någon sida =)

Jag har krånglat en del med riktigt bråkiga spyware tidigare. Så jag tror att jag blivit försiktigare efter det.

/petter
 
Ulf, ett tips om du nu vill ha spyware är att du kör IE6 eller tidigare på en windowsburk, helst utan senaste SP och självklart utan några skydd (stäng av windowsbrandväggen, brandväggen i routern, antivirusprogram osv.), och så går du in på sidor som www.bestserials.com och klickar dig vidare lite slumpmässigt, tillslut kommer du få tag på något.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.