Annons

Hur får man bort "NetWorm-i@fp"

Produkter
(logga in för att koppla)
Lars Johnsson skrev:
Slutsatsen av ditt resonemang är att de som inte porr-surfar skulle aldrig behöva antivirus, adware eller spyware program :)
Konstigt de säljer så många program och att nästan alla företag använder dem.

Nja, snarare att problemet aldrig kan komma via webbsidor. Programmen behöver man ju ändå, eftersom skiten kan komma via bifogade filer och annat.
 
Hmm, finns det verkligen virus som kan lägga sig på din hårdisk av sig självt?

Är det inte så att ett virus måste "accepteras" av användaren, på ett eller annat sätt?
Tex. trycka ok på nån skum popup, ladda ner en fil/program som viruset finns i (via email eller annat).

Sen ska viruset aktiveras av något med. Tex installation av ett program eller öppnande av en fil. Återigen ett val (kanske inte alltid aktivt ;) av användaren.


Visst kan man ha otur (ja,otur!) att en hacker skulle hitta just din dator och installera en trojan eller ett virus. Men den sannolikheten kan väl endå inte var så stor...?

Men kanske har jag fel? Så namnge gärna ett virus som fixar sig utan aktiv hjälp.



ps. tänk på att ett antivirusprogram kan varna för virus så fort det inte känner igen koden...



Mvh Jonas S
 
David: Och hur får jag viruset på burken? Verkar vara i samband med att man "streamar" (eller vad det nu kan heta på svenska..;) en fil/video?
 
Theant skrev:
Anders: Mycket att läsa där, men jag tror det stämmer ganska bra med vad jag skrev tidigare?
Jag läste faktiskt inte vad du skrev, jag försökte mest få alla att förstå hur det är, istället för att alla tror en massa olika saker.
 
FILM) (ulltand skrev:
Så datorn blir slö av vissa typer på kakor?
Tja, är dom tillräckligt många kan dom fylla upp din hårddisk och du får inget utrymme över för swapfilen, om du har den på C:\, då kommer din dator bli seg. Risken är väl inte så stor dock.
 
FILM) (Anddje skrev:
...Risken är väl inte så stor dock...

Näe, och varför anklaga just kakorna?
Det är lite som att säga att antivirusprogrammets uppdateringar kan göra att din hårddisk belastas så mycket att datorn blir seg.

Men... eftersom jag inte har någon större koll på kakorna. Staplas dessa i en fil eller är det en fil per kaka?
 
FILM) (ulltand skrev:
Så datorn blir slö av vissa typer på kakor?

Du kan ju lägga in ett par tusen kakor som spårar hur du surfar och använder olika webbsidor i din dator. Tror du den går exakt med samma hastighet som om där inte var någon alls.

Där finns ju fullt av mjukvara som tar bort eller minskar cookies. Inklusive surfprogrammen själva som Internet Explorer. Om det inte fanns några nackdelar med cookies varför tror du de gör fullt av programm för att ta bort dem ?
 
Hittade ingenting på NetWorm-i@fp, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig där. Du kan försöka kolla reda på vad den använder för filer (framförallt .dll) och se om du kan radera eller byta ut dem.

@Ulf:

Om du nu gärna vill utsätta din dator för script som installerar skit i bakgrunden så är astalavista.box.sk en alldeles utmärkt sida att utsätta sin dator för.
Har du inte ett uppdaterat skydd på dator så har du garanterat saker på burken som du inte vill ha efter det.
Sidorna den länkar till när du söker på någonting är väl dem som du troligast kommer bli smittade av (så besök sidorna som har det du sökt på).
Själva astalavist lägger mest in ganska harmlösa saker.

När du lekt klart kan/bör du köra en virus koll för att se vad för nya roliga saker du har fått på datorn. Har du inte fått någonting, gratulerar. Då har du ett mycket bra skydd på datorn men då har den troligen oxå inte låtit dig besöka alla sidor, utan stängt ner webläsaren eftersom sidan som höll på att ladda innehöll ett script som installerar nått gott i bakgrunden.
Lycka till. =)
 
FILM) (ulltand skrev:
Jo, jag har hört att det är så, men jag skulle vilja se det med egna ögon.
Problemet som jag ser det är att du oftast inte vet när du drabbas av malware/spyware/adware, om du nu inte kör Adaware eller liknande mellan varje laddning av en sida... Och det behöver inte alltid hjälpa, en sida kan ju be din webbläsare ladda innehåll från andra servrar och det ser du inte. Så hur ska du då hitta det?

Det är ju ingen sida som annonserar ut att de installerar skräp på din dator så folk är inte medvetna var de får det.

Brukar du fråga vem som smittade grannen med de tio viruspartiklarna vinterkräksjuka så han spydde hela dagen så du också kan testa? :-D

Men vill du testa så googla på "warez" eller "pr0n" och klicka runt en stund. Har du inget skydd så kommer du få påhälsning efter en stund. Kanske inte jätteallvarlig sådan, men oönskade gäster finns där ute.

Och trots att jag bönar och ber så kan ingen hjälpa mig...
Så jag antar att det är extremt ovanligt att det går att få in program till sin dator utan att man aktivt hjälper till.
Det är inte extremt ovanligt, tvärtom är det vanligare än du tror, men det beror helt och hållet på vem som äger datorn och vad de gör. Medvetet folk som skyddar sig drabbas sällan, folk som har väldigt regelbundna vanor och bara håller sig till "säkra" sajter (sin internetbank och bredbandsleverantörens webbmail) brukar sällan drabbas.

Men jag har vid flera tillfällen kört borttagningsprogram på datorer som gått långsamt och hittat en mängd skräp som ligger där. Efter rensning gick det genast mycket snabbare.

Näe, och varför anklaga just kakorna?
Väldigt mycket kakor kan sakta ned burken, men jag tror inte någon webbläsare tillåter så många kakor att det är ett reellt problem med snabbhet.

Däremot ser jag det som ett integritetsproblem med "tracking cookies". Varför ska jag låta andra hålla koll på hur jag surfar?

Det är lite som att säga att antivirusprogrammets uppdateringar kan göra att din hårddisk belastas så mycket att datorn blir seg.
Ett antivirusprogram som alltför påtagligt påverkar prestanda negativt används inte. Men visst kan det ske! I början på 90-talet använde jag McAfee rätt mycket, men efter en stor versionsuppgradering blev den så långsam att den inte var lämplig att använda på mina äldre maskiner, då bytter jag antivirusprogram.

Men... eftersom jag inte har någon större koll på kakorna. Staplas dessa i en fil eller är det en fil per kaka?
Det beror helt och hållet på webbläsarens implementation, det kan man inte svara på. Jag har för mig att Internet Explorer sparar kakor i flera olika filer medan Mozillabaserade webbläsare har en enda fil.
 
Jag körde en kontroll på ett av mina barns datorer, genom deras nerladdning av musik etc så hittade jag 27 filer som Adaware tog bort, ett antal virus åkte ut med hjälp av ett gratis antivirusprogram.

Det finns ett antal bra gratisprogram . Här kan du läsa vilka bla Microdatorn rekommenderar. Allt från att ta bort spionprogram till virus.
http://www.idg.se/2.1085/2.1665

Har du inget uppdaterat antivirus/spionprogramsskydd till din pc så skulle jag rekommendera att köra AD-Aware se http://www.idg.se/2.1085/1.80496 och AVG Free Edition antivirusprogram http://www.idg.se/2.1085/1.66006

Du kommer sannolikt att bli förvånad vad dessa kan hitta på din dator

Mikael
 
maxzomborszki skrev:

Ett antivirusprogram som alltför påtagligt påverkar prestanda negativt används inte. Men visst kan det ske! I början på 90-talet använde jag McAfee rätt mycket, men efter en stor versionsuppgradering blev den så långsam att den inte var lämplig att använda på mina äldre maskiner, då bytter jag antivirusprogram.


Nja...det kan disskuteras. De flesta antivirus program (så gott som alla) är inte så systemresurskrävande. Undantaget är Norton Antivirus, som käkar en stor bit av minnesresurserna medans Symantec Antivirus Corp. Ed. inte är resurskrävande alls t ex.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.