Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får man bort "NetWorm-i@fp"

Produkter
(logga in för att koppla)
FILM) (ulltand skrev:
Näe, och varför anklaga just kakorna?
Det är lite som att säga att antivirusprogrammets uppdateringar kan göra att din hårddisk belastas så mycket att datorn blir seg.

Men... eftersom jag inte har någon större koll på kakorna. Staplas dessa i en fil eller är det en fil per kaka?


Den stora skillnaden är ju att du bestämmer själva om du vill lägga virusprogrammet och uppdateringarna till det. Cookies läggs in i smyg utan att du vet om det. Om du inte stoppar dem förstås.

Kul att det fortfarande finns kvar folk med samma inställning som när datorer & internet var nytt. Inget kan skada eller påverka min dator. Jag är stålmannen och osårbar :)
 
microbe skrev:
Nja...det kan disskuteras. De flesta antivirus program (så gott som alla) är inte så systemresurskrävande. Undantaget är Norton Antivirus, som käkar en stor bit av minnesresurserna medans Symantec Antivirus Corp. Ed. inte är resurskrävande alls t ex.

??? (Tror du missförstod vad jag skrev)

Jag påstod inte att antivirusprogram generellt var systemkrävande, jag pekade på mina egna erfarenheter av hur det var med McAfee för länge sedan. Sedan dess har nya versioner kommit ut och jag är säker på att de gör bättre ifrån sig idag.

Det jag skrev är att antivirusprogram KAN sno mer resurser än man önskar, speciellt om man jämför skydd och prestanda med andra antivirusprogram. Min erfanenhet och det du skriver om Norton bekräftar ju detta! Självklart måste antivirusprogram sno resurser, annars kan de inte köra, men målet med antivirusprogram måste väl ändå vara att de ska sno så lite sådana som möjligt och att de inte ska synas förrän de hittar något, eller?
 
Finns även en del praktiska och roliga program som gäller cookies. SuperCleaner heter ett. Man kan då se alla cookies med namn och internet address. Sen är där en cookie manager som du kan ta bort dem med. Samtidigt så sparar du då för gott de som du vill behålla t.ex. Fotosidan.se och lite andra platser som du ofta är på.
Jag gillar ocksp Ad-Aware
 
maxzomborszki skrev:
Vill lägga till två program till Mikaels ypperliga förslag: Spywareblaster samt SpyBot Search & Destroy som jag använder vid tillfälle. De kompletterar Adaware. Speciellt Spywareblaster som används i preventivt syfte är bra för att blockera oönskade Active X-komponenter.


Det är så enkelt att skydda sig så bra som möjligt från virus och spionprogram så här kommer nu MAX och mitt förslag igen. Det finns även en kombination av flera program i ett som heter Hitman Pro. Detta program finns här http://www.techspot.com/downloads/1278-hitman-pro.html scannar igenom allt och är fruktansvärt bra men tar några timmar på sig.

Och här kommer en repris från föregående sida.

Det finns ett antal bra gratisprogram . Här kan du läsa vilka bla Microdatorn rekommenderar. Allt från att ta bort spionprogram till virus.
http://www.idg.se/2.1085/2.1665


Har du inget uppdaterat antivirus/spionprogramsskydd till din pc så skulle jag rekommendera att köra AD-Aware se http://www.idg.se/2.1085/1.80496 och AVG Free Edition antivirusprogram http://www.idg.se/2.1085/1.66006

Tanka ner och installera. Sök igenom din dator .
Kan även vara kul att höra vad som hittades
Mikael
 
Senast ändrad:
maxzomborszki skrev:
??? (Tror du missförstod vad jag skrev)

Jag påstod inte att antivirusprogram generellt var systemkrävande, jag pekade på mina egna erfarenheter av hur det var med McAfee för länge sedan. Sedan dess har nya versioner kommit ut och jag är säker på att de gör bättre ifrån sig idag.

Det jag skrev är att antivirusprogram KAN sno mer resurser än man önskar, speciellt om man jämför skydd och prestanda med andra antivirusprogram. Min erfanenhet och det du skriver om Norton bekräftar ju detta! Självklart måste antivirusprogram sno resurser, annars kan de inte köra, men målet med antivirusprogram måste väl ändå vara att de ska sno så lite sådana som möjligt och att de inte ska synas förrän de hittar något, eller?

Ja, jag missförsod dig nog lite. Ber om ursäkt för det.
Jag fattade det som att du menade att det inte fanns antivirusprogram som var systemkrävande då du skrev:
Ett antivirusprogram som alltför påtagligt påverkar prestanda negativt används inte. Men visst kan det ske!

Jag såg aldrig att du skrev "Men visst kan det ske!", på slutet. My bad. =)

Jag ville mest bara slänga upp ett finger för Norton (som i sig är ett bra program) och peka på att även ett program som kommer från "samma" tillverkare, Symantec, kan skilja i resurs krav. Symantecs Corperate Edition är inte i närheten så krävande av datorn som Norton.
McAfee är precis som du skriver oxå ett program som tar onödiga resurser men som gör det det ska, skyddar datorn bra.
Givetvis så vill man att en brandvägg och virusskydd ska störa (sno) så lite som möjligt men ändå vara väldigt påtagliga när dem behövs.
 
Virus finns dom?

Jag får aldrig några virus utan att veta att jag tagit nån risk, som att ladda ner nåt crackat program utan att scanna filen för virus, eller råkat trycka OK istället för avbryt på nån popup-ruta.

Har bara winXP brandväggen och McAfee command line scanner, fattar inte vad dom gör som får en massa virus hela tiden.
 
Re: Virus finns dom?

David G skrev:
Har bara winXP brandväggen och McAfee command line scanner, fattar inte vad dom gör som får en massa virus hela tiden.
Då har du ändå bättre skydd än många som får virus.

Jag har aldrig heller fått virus, och bara en gång har ett antivirusprogram hittat virus på min dator. Det var någon gång för över ett decenniums sedan som halva gymnasieskolan jag jobbade på hade drabbats av viruset Form som spred sig med disketter. Jag hade tagit hem en diskett med filer som kom från en dator där någon slagit av antivirusprogramvaran. Den kom aldrig längre än så.

Men så kör jag ju inte heller Internet Explorer (och drabbas därför inte av Active X-spridda otrevligheter) och inte heller använder jag Outlook (som har en förmåga att dra till sig epostmaskar). Men det är många som använder dessa program, och även om jag inte alltid håller med om säkerhetspolicyn i dessa program så är det nog mycket tack vare den stora användarbasen som gör att det är så tacksamt att skriva virus/malware för just dessa två.

Jag vet inte hur många brev jag fått till jobbet där vår nätlevererantörs e-postserver meddelar att brevets bilaga har tagits bort då det innehöll en mask.
 
Re: Virus finns dom?

David G skrev:
...Har bara winXP brandväggen och McAfee command line scanner, fattar inte vad dom gör som får en massa virus hela tiden...

Du (och jag) gör antagligen helt fel när vi surfar.

Har kollat på sidor som en del tipsat om, och visst är det fräcka bilder, konstiga tips om lustiga piller osv, men jag får inga program :-(
 
Re: Re: Virus finns dom?

FILM) (ulltand skrev:
Du (och jag) gör antagligen helt fel när vi surfar.

Har kollat på sidor som en del tipsat om, och visst är det fräcka bilder, konstiga tips om lustiga piller osv, men jag får inga program :-(
Vilken webbläsare använder du? Är den uppdaterad med de senaste säkerhetsuppdateringarna? Vad har du för skydd?

IT-säkerhet är en kedja som handlar om program, uppdateringar, skydd, backup och beteende bland annat. Mycket spelar in. Brister en länk i kedjan är man mer sårbar, men det behöver inte hända bara för det. Fast det är j*vligt onödigt att utmana ödet, tiden det tar att reparera saker är ofta mycket längre än att se till att de inte går sönder i första början. Om du inte tror mig hoppas jag du någonsin slipper veta!
 
Re: Re: Re: Virus finns dom?

maxzomborszki skrev:
...Vilken webbläsare använder du? Är den uppdaterad med de senaste säkerhetsuppdateringarna? Vad har du för skydd?...

FF 2 med autouppdatering, Avast antivirus 4.7 home (autouppdatering) samt hårdvarubrandvägg.
Har inte Windows egna säkerhetsprogram igång.
 
Haha, Form har jag på en gammal diskett, alla fick ju det förut, råkade infektera en gammal Pentium 133.

jag kör bara microsoft program, är nog för lat för att byta till nåt annat, uppdaterar med windows-uppdate, jo jag har bredband, ett tag körde jag en Win2k dator kopplad direkt till modemet med bara ZoneAlarm som brandvägg, fick inga virus då heller, fast Zonealarm var nödvändigt för annars var det nån som skickade en massa Shutdown-kommandon hela tiden.
 
Re: Re: Re: Re: Virus finns dom?

FILM) (ulltand skrev:
FF 2 med autouppdatering, Avast antivirus 4.7 home (autouppdatering) samt hårdvarubrandvägg.
Har inte Windows egna säkerhetsprogram igång.
Precis, du kör ju firefox, gör som jag sa och kör typ IE6 eller nåt sånt skräp istället ;)
 
Re: Re: Virus finns dom?

FILM) (ulltand skrev:
Du (och jag) gör antagligen helt fel när vi surfar.

Har kollat på sidor som en del tipsat om, och visst är det fräcka bilder, konstiga tips om lustiga piller osv, men jag får inga program :-(

Jag vet inte vad du syftar på- vilka program?
Vad du kan ha är "spionprogram"som ligger inlagda om du har tagit ner filer - dessa upptäcker du inte utan att scannat av din dator.
Exempel: Prova att ta ner ett trialprogram , musik,bildfil, om du är riktigt ful" krackat program", osv.
Dvs du har rätt i att få saker händer om du inte aktivt medverkar
Mikael.
 
Senast ändrad:
Jag kan berätta lite om det jag fick
fick en jäkla massa skit i datorn tex att uppkopplingen sjönk med ca 75%
Man fick trycka 3gånger på varje tagent på på tagentbordet
Dök upp en massa pokersajter
fick erbjudande om att få bort viruset med en avgift på 250 dollar
Fick upp varning för wormRaw virus skulle tydligen radera rawfiler
var några av dom saker jag fick upp
 
Adwares och tracking cookies drabbades jag ofta av tidigare. Ofta märktes de inte av förutom när man skannade av hd´n med adaware. Nån enstaka gång kom dock störande pop-up fönster upp när man surfade. Det finns ju en del program som installerar adwares och kazaa är väl ett klassiskt exempel.
Program kan ju dock installeras även när man går in på websidor eller kollar på mail i t ex outlook express eller outlook och man behöver inte dubbelklicka på nån exe-fil för att drabbas. I de senare säkerhetsuppdateringarna för outlook så är dock detta förhindrat. Drive-by-downloading brukar det kallas och man lägger helt enkelt in kod på en websida som utnyttjar säkerhetshål i ffa IE för att installera sig. Xupiter.com var en sån sida som man endast behövde besöka med en osäker version av IE och man drabbades då av en "browser-kapning" och var svårt att få bort. Här står lite mer:
http://whatis.techtarget.com/definition/0,,sid9_gci887624,00.html

Att undvika IE är väl iaf ett steg på vägen för att undvika dylika infestationer men gör man det bör man iaf hålla det hyfsat uppdaterat.
 
Re: Re: Re: Re: Virus finns dom?

FILM) (ulltand skrev:
*s*

Jag vet heller inte vad det kan vara för program. Kanske spionprogram som knycker mina lösenord?!


I hela tråden har du tjatat om att du vill ha in spionprogram i din dator genom att surfa på konstiga och farliga webbsidor :)
Sen skriver du att du surfar med Firefox, antivirus & brandvägg :)

Det är ungefär som att säga att man vill börja med en livsfarlig sport, och sen starta med knyppling och bridge
 
ANNONS