Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får jag stopp på bakgrunden?

Produkter
(logga in för att koppla)
För att återgå lite till topic, löste det sig för dig, Linda? (Och för dig Mattias som hade samma problem?) Fanns den skruven på din expander, eller har du ett annat märke som saknar den skruven? Eller missförstod jag frågan?

När bakgrunden är upprullad brukar det vara smidigt att tejpa ihop den med några remsor maskeringstejp, så den inte rullar ut sig.

Det smidigaste för att fästa pappret i golvet brukar vara att ha någon tunn skiva att lägga på. T.ex. en lång (2.7-3m) smal (30-40cm kanske) plexiskiva. Det näst bästa brukar vara maskeringstejp. Man måste dock se till att ta bort all tejp direkt när man har plåtat klart, maskeringstejp fastnar ordentligt om man låter den sitta några veckor. Tar man bort den inom ett par dagar lämnar den inget klister.


Tack så mycket för ditt svar! Det verkar ha löst sig!
Hade missat hela att den attiraljen du visade på bilden skulle sitta på hängaren i väggen ;)
Nu när jag skruvar åt den sitter bakgrunden som den ska! Tackar!
 
Visst finns det sådana exempel som du beskriver här.
Men det finns också gott om de "lata/slöa" skolkamraterna som hela tiden gjorde sitt bästa för att glida om kring på andras hårda arbete så fort som möjlighet ges.
Hmmm... Att förutsätta att någon är lat och slö och ge ett snorkigt idiotsvar är ALDRIG en bra utgångspunkt. Den tidvis tråkiga attityden är ett av många skäl till att jag från gång till annan slutat vara aktiv på forum. Livet är helt enkelt för kort för att söka sig till dryga människor som bara vågar visa hur slängda i käften de är när de sitter i hemmets trygga vrå bakom ett tangentbord.

Mitt mantra är att bemöta andra som du vill bli bemött och att inte säga saker skriftligt som jag inte skulle våga säga till personen om vi möttes ansikte mot ansikte.

Annars håller jag helt med dig om att det finns folk som inte är duktiga nog på att leta reda på information utan bara vill bli "matade", men det är som sagt ingen orsak att vara dryg och jävlig mot dem. Antingen försöker man hjälpa dem på ett konstruktivt sätt eller så ignorerar man dem. Då blir allt så mycket trevligare för oss alla.

Dina tips var för övrigt bra.

Fortsätter på OT tråden.

Jag tycker att man skall rannsaka sig själv innan man skriver ett inlägg som detta. "Vad har jag själv bidragit med för att göra forumet bättre?" "Står jag helt utan skuld till att forumet ser ut som det gör?"

Den som är utan skuld kastar första stenen... Någon?
Jag vågar påstå att jag gjort allt jag kunnat till att medverka till en god stämning genom att förutsätta att det är en ärligt ställd fråga som förtjänar ett ärligt svar. Helt felfri är ingen (absolut inte jag), men det är flera andra som jag träffat på Fotosidan som jag tycker stämmer in på detta också och ska ta åt sig.

Men jag delar LoveTus uppfattning om att det tyvärr är ett rätt "hårt" klimat här på Fotosidan jämfört med andra fotoforum jag varit med i och det var något som fick mig att ta ett brejk på flera år faktiskt. Jag fick inte ut något av att vara här för egen del och fick uppleva mer negativt än jag tyckte det var värt. Idag är faktiskt första gången sedan jag lade av som jag är inne igen, mycket för jag träffade gamla bekanta på fotomässan och tänkte att det var värt att kolla vad som hänt.

De trådar jag varit inne i har tyvärr inte visat på någon större förbättring, vilket gör att jag beundrar de som faktiskt orkar stå ut.

Inte för att allt är uselt, men jag tycker det är beklämande när vi är ett antal människor som delar samma intresse och uppenbarligen vill utbyta erfarenheter. När jag träffar människor i verkliga livet är det inte någonstans i närheten. Det är en fröjd att gå till fotoföreningen till exempel!

Nåväl, nu hade trådställaren fått svar på sin fråga och det visade sig att mekanismen hade låsning. Jag tänkte annars tipsa om vanliga små Universalklämmor (tex http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=57390181). Med sådana brukar jag låsa fast mina pappersbakgrunder när de hänger på en vanlig stång genom att klämma en i varje ände på rullen. När jag har tygbakgrunder brukar jag använda desamma om jag vill spänna bakgrunden vid stativstolparna. De är även praktiska för att hålla fast sladdar, så en näve sådana ligger i mitt studiokit och så slipper man lite av limresterna från tejp.
 
Hmmm... Att förutsätta att någon är lat och slö och ge ett snorkigt idiotsvar är ALDRIG en bra utgångspunkt.

Visst är det som du skriver.
Det kanske inte framgick tillräckligt tydligt.
Självklart ska man inte vara "snorkig" och otrevlig.
Det var inte heller min avsikt att försvara dessa attityder.

Men precis som jag skrev i förra inlägget i den här tråden.
Så har jag besvarat vissa frågor flera gånger.

Det mest extrema jag varit med om, var när jag tog ca två timmar på mig att grundligt och pedagogiskt besvara en fråga.
Tråden i sig var rätt lång.
Någon dag senare ställde en ny person exakt samma fråga som jag redan hade besvarat.

Inte så långt efter detta så hade jag upplevelsen av personen som ansåg sig för stressad för att använda Google själv.
Utan tyckte att jag/någon annan skulle göra jobbet åt personen ifråga.

Tyvärr är det långt ifrån ett fåtal "skribenter" som gör på det här sättet.
Vissa frågor, som ex "köpråd" dyker upp, i nya trådar bokstavligen varje vecka.
Detta trots att frågan i sig är besvarar i detalj åtskilliga gånger om.

Jag håller med om att "klimatet" på FS forum är hårt och tråkigt.
Samtidigt så är det väl inte så konstigt med tanke på det jag skriver ovan??

Ska "klimatet" bli bättre, så är det min bestämda åsikt att de som har frågor måste bli bättre på två saker.

1. Använda sökfunktionen.
2. Skriva genomtänkta frågor och tänka till nog mycket att lämna information om, tex den utrustning frågan gäller.

Nu är FS långt ifrån det enda forumet med problem.
De fåtal forum som funkar riktigt bra (och de är verkligen lätträknade).
Är de som är ordentligt, och högst aktivt modererade (vilket kräver en hel massa arbete).
Alternativt forum där man måste leva upp till någon form av "antagningskrav" innan man kan skriva över huvud taget.

Men ska nivån på det här forumet bli bättre.
Så krävs det en hel del.
Själv har jag valt att lägga mindre och mindre tid på FS forum, för att istället lägga tid på annat.
 
OT:
Tycker forumet överlag fungerar bra.
Är oerhört tacksam för alla som delar med sig av sin kunskap.
Visst kommer många frågor upp fler gånger, men vad gör det?
Kanske någon "ny" vill svara och har en annan synpunkt.

Viktigt är att alltid vara hövlig och balanserad då det skrivna språket inte alltid förmedlar ironi, satir eller underfundigheter utan kan tolkas tvärtom. Att alltid vara tydlig underlättar för alla parter.

Personer som vill briljera med språket eller sin kunskap finns på alla forum. Liksom de som trycker ned alla som inte tycker samma.

Övervägande delen medlemmar är dock genuint vänliga & generösa.
Vilket gör att avarterna bara gör sig själv en otjänst.

Du lär inte någon någonting genom att hugga huvudet av vederbörande....
 
Det mest extrema jag varit med om, var när jag tog ca två timmar på mig att grundligt och pedagogiskt besvara en fråga.
Tråden i sig var rätt lång.
Någon dag senare ställde en ny person exakt samma fråga som jag redan hade besvarat.

Det här fenomenet beror ju till stor del på ett fel på själva forumet. Nämligen att det inte finns några klistrade trådar med svar på de vanligaste frågorna, t.ex."vilken kamera ska jag köpa?" "Vilket 70-200 ska jag välja?" och liknande frågor som det dagligen startas trådar om. På forum med mer aktiv moderering klistrar man dels viktiga trådar/trådar med vanliga frågor så att de finns lättåtkomligt och smidigt för forumnybörjare att komma åt, dels slås trådar med liknande/samma frågeställning ofta i hop.
 
Ett förtydligande

Vill förtydliga en sak.

Mitt inlägg var inte riktat mot någon enskild person.
Utan är en motreaktion mot följande resonemang:
Om du någonsin undrar varthän dom arroganta översittarna, som du aldrig tålde i plugget, tog vägen så blev dom medlemmar på fotosidan. Detta är inte det enda mongo-svaret från en medlem här.

Det jag vill säga är att jag inte försvarar tonläget hos en del här på FS.
Men kan förstå vissa reaktioner och svar, som kan vara lite "dryga" och elaka.

Själv tycker jag att det känns oerhört otacksamt att lägga tid på att skriva genomtänkta svar.
När så många helt "struntar" i den mest grundläggande "forumetiketten".

En del "mongo-svar" beror helt klart på ogenomtänkta frågor, och omförmågan att använda sökfunktionen.
Visst vore det mycket bättre om det fanns klistrade trådar.
Absolut.
Men jag tyçker att det borde egentligen inte behövas.
 
Och jag vill bara förtydliga en sak och det är att jag kommer aldrig att förstå varför folk går in och svarar drygt och arrogant och översittande på en fråga som man inte tycker är väl formulerad eller innehåller lagom med info för att kunna hjälpa till. Studera trådarna här så finns det flera exempel på någon som inte lyckats med sin fråga, enligt forumreglerna, och in kliver då någon för att uppfostra på ett dumdrygt sätt.
Jag köper inte att man genom att ha forumreglerna i ryggen får ett fribrev att bete sig illa. Bättre tycker jag det är att man skiter i frågan eller är man genuint intresserad av att svara så be om lite mer info.
Nog om detta från min sida i denna tråd eftersom den egentligen inte handlade om det från början. Kliver in nu bara för att mitt namn nämndes. Kanske ämnet förtjänar en egen tråd.
 
Alla som hänger här på forumet kanske inte alltid är "vana" vid att skriva på forum typ som jag.

Man vist är det lite nödvändigt att skriva tilräkligt med info så att frågan kan besvaras så snabt och korekt som möjligt

Har själj fått ett par syrliga kommentarer på mina inlägg ang min stavning vilket jag tycker är hellt onödigt
Och sedan att det finns bror ellr syster för den dellen duktig
kan m,an alldrig komma ifrån

Men tänk lite alla ni som hällre skriver en syrlig kommentar istället för att kanske fråga om hon eller han kan va lite mer konkret eller precis i sin frågan alla kan inte vara så duktiga eller perfekta som ni..

/kristian björk
 
Ja okej jag ursäktar mig för att jag ladde mig i men jag tyckte jag var tvungen att della med mig av min mening.

Även jag kan va off topic
 
Tvärt om...

Jag har inte problemet med att få stopp utan jag har istället problemet med att rullen fastnar hela tiden. Speciellt när jag ska rulla upp den igen :(
Den vita fyrkanten hakar i och klickar hela tiden. Kan väl tillägga att samma sak händer både på jobbet och i studion som jag delar med några andra, och den på jobbet har nu tillslut gått sönder :(
Jag har inte varit med vid inköpet av någon av dom och vet därmed inte om det kom med någon bruksanvisning.

Någon som har något tips?
 
Är det nu man ska svara att då får du väl för glödröda h-e ta reda på om det fanns någon bruksanvisning?

;-)

Tyvärr vet jag inte svaret på din fråga.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.