Annons

Hur får jag stopp på bakgrunden?

Produkter
(logga in för att koppla)

caan21

Medlem
Hej!
Jag har precis köpt en pappersbakgrund som jag har fäst i väggen med hjälp av en expander.Men HUR låser jag själva pappret, så att den inte rullar ner?

Tacksam för snabbt svar! :)
 
Tejpa?
Skruva?
Limma?

Hur kan du ställa en sådan fråga när vi inte vet vad det är för pryl du har? Ingen manual som följde med som du inte orkar läsa?
 
Hej!
Jag har precis köpt en pappersbakgrund som jag har fäst i väggen med hjälp av en expander.Men HUR låser jag själva pappret, så att den inte rullar ner?

Tacksam för snabbt svar! :)

Vet inte vad för bakgrund du köpt, eller vilken expander, men tror att du skall ha nån form av kedja som du kan styra upp o nedrullningen med. Om pappret rullar ut sig av sig självt, så har du nog monterat expandernstången fel på väggfästet. Har ingen bild och visa, men runt om kedjehjulet så tror jag det sitter en vit tunn fyrkant i plast? Och mellan den fyrkanten och själva expandern så sitter det en liten plastdetalj med två skåror i sig, det är i dessa skåror som du skall passa in fästet som kommer ut från väggen om du förstår?

mvh Johan
 
Vet inte vad för bakgrund du köpt, eller vilken expander, men tror att du skall ha nån form av kedja som du kan styra upp o nedrullningen med. Om pappret rullar ut sig av sig självt, så har du nog monterat expandernstången fel på väggfästet. Har ingen bild och visa, men runt om kedjehjulet så tror jag det sitter en vit tunn fyrkant i plast? Och mellan den fyrkanten och själva expandern så sitter det en liten plastdetalj med två skåror i sig, det är i dessa skåror som du skall passa in fästet som kommer ut från väggen om du förstår?

mvh Johan

Tack så jättemycket för ditt svar, Johan!
Jag ska testa detta, får jag det inte att funka, så återkommer jag med en bild;)
Ha en fortsatt trevlig lördag! :)
 
Jag har exakt samma problem som TS.
Använder Manfrottos väggfäste och expander..
Jag har fått lösa detta genom att sätta en skruvmejsel som "stoppkloss" så att den inte faller ner mer.

Men förstår själv att jag måste ha gjort något fel.
Synd att det inte medföljde manual.
 
Tejpa?
Skruva?
Limma?

Hur kan du ställa en sådan fråga när vi inte vet vad det är för pryl du har? Ingen manual som följde med som du inte orkar läsa?

Om du någonsin undrar varthän dom arroganta översittarna, som du aldrig tålde i plugget, tog vägen så blev dom medlemmar på fotosidan. Detta är inte det enda mongo-svaret från en medlem här.
 
Om du någonsin undrar varthän dom arroganta översittarna, som du aldrig tålde i plugget, tog vägen så blev dom medlemmar på fotosidan. Detta är inte det enda mongo-svaret från en medlem här.

Visst finns det sådana exempel som du beskriver här.
Men det finns också gott om de "lata/slöa" skolkamraterna som hela tiden gjorde sitt bästa för att glida om kring på andras hårda arbete så fort som möjlighet ges.

Det finns trots allt två mycket goda grundregler för den som har en fråga på valfritt forum på internet.

1. Använd sökfunktionen.
Något som kan vara tidskrävande, men också ge en hel del nyttig "extrainformation".

2. När man inte hittar svaret via sökfunktionen:
Vara så tydlig som möjligt i alla detaljer med sin frågeställning.
Ex. beskriva exakt vilket stativ man använder för att hänga upp bakgrunden ifråga.

Tyvärr är FS överfullt av "forumskribenter" som inte anstränger sig det minsta för att följa vare sig punkt ett eller två.
Vilket kan vara enormt frustrerande för den som vänligt försöker att besvara andras frågor.

Har själv varit med om en person som tyckte att jag skulle lägga min tid på att söka svar på Google, åt den personen.
För att personen ifråga hade dåligt med tid.

Det, i kombination med att jag personligen besvarat vissa frågor långt mer än en gång trots att svaret redan finns sedan tidigare.
Är det är det väldigt sällsynt att jag orkar besvara andras frågor.

Inte min mening att vara "gnällig", utan jag hoppas på att ge en liten tankeställare som i bästa fall kan höja nivån på det här forumet.
 
Hur himla svårt kan det vara?

manfrotto.jpg

Vråd åt skruven tills det är lagom friktion. Använd sedan "kjedjan" i andra änden för att dra ut/rulla upp bakgrunden.
 
Om du någonsin undrar varthän dom arroganta översittarna, som du aldrig tålde i plugget, tog vägen så blev dom medlemmar på fotosidan. Detta är inte det enda mongo-svaret från en medlem här.

Det tillhör god forumsed att lämna nödvändig information när man ställer en fråga. Det har TS ej gjort. Det framgår inte vilket märke utrustningen hon använder är, och olika märken har ofta olika lösningar. Altså går det inte, baserat på den information TS har lämnat, att ge ett råd baserat på vad man vet om just hennes utrustning. Nu tog jag en chansning i förra inlägget, men som sagt, det är ingenting som säger att hon använder manfrotto.
 
Tyvärr är forumet fullt av folk med en tillplattande attityd också. Det finns väl ingen regel som säger att man måste besvara en fråga som man läst. Gillar man inte, gå vidare till en annan eller fråga efter info. Men vissa drämmer till med storsläggan direkt och det är inte att höja nivån.
Visst ska man lämna tillräcklig med info för att frågan ska kunna besvaras annars blir ju uppgiften omöjlig. Omöjligt att inte hålla med där men inte skulle jag börja skälla ut frågeställaren för det, som görs i allt för många fall.
 
Nu är jag kraftigt Off Topic, men..

FS innehåller en hel del dryga översittare, precis som Mander skrev. Fotosidans forum håller betydligt längre nivå än dom flesta forum, fast man tycker att målgruppen här borde vara mer vuxen. Fullt med übernördar som tar någon slags revansch för att dom blev retade som barn, typ.

Dryga självutnämnda experter som tävlar om vem som kan ge oartigast svar. Lite ödmjukhet skadar aldrig, även fast med tror sig veta bäst.

Dock så tycker jag inte att exemplet i den här tråden var så farligt, jag har sett betydligt värre.
 
Nu är jag kraftigt Off Topic, men..

FS innehåller en hel del dryga översittare, precis som Mander skrev. Fotosidans forum håller betydligt längre nivå än dom flesta forum, fast man tycker att målgruppen här borde vara mer vuxen. Fullt med übernördar som tar någon slags revansch för att dom blev retade som barn, typ.

Dryga självutnämnda experter som tävlar om vem som kan ge oartigast svar. Lite ödmjukhet skadar aldrig, även fast med tror sig veta bäst.

Dock så tycker jag inte att exemplet i den här tråden var så farligt, jag har sett betydligt värre.

Fortsätter på OT tråden.

Jag tycker att man skall rannsaka sig själv innan man skriver ett inlägg som detta. "Vad har jag själv bidragit med för att göra forumet bättre?" "Står jag helt utan skuld till att forumet ser ut som det gör?"

Den som är utan skuld kastar första stenen... Någon?
 
Fortsätter på OT tråden.

Jag tycker att man skall rannsaka sig själv innan man skriver ett inlägg som detta. "Vad har jag själv bidragit med för att göra forumet bättre?" "Står jag helt utan skuld till att forumet ser ut som det gör?"

Den som är utan skuld kastar första stenen... Någon?

Självklart. Jag ska väl erkänna att jag inte gjort något aktivt för att få till ett bättre forum.

Men det är skillnad på att inte göra något aktivt för att förbättra det och vara en onödigt dryg person som tar första bästa tillfälle att klanka ner på andra.

Nog off topic ifrån min sida. Jag gillar FS annars hade jag inte hängt här, men vissa individer, långt ifrån alla, är lite onödigt dryga.
 
Självklart. Jag ska väl erkänna att jag inte gjort något aktivt för att få till ett bättre forum.

Men det är skillnad på att inte göra något aktivt för att förbättra det och vara en onödigt dryg person som tar första bästa tillfälle att klanka ner på andra.

Nog off topic ifrån min sida. Jag gillar FS annars hade jag inte hängt här, men vissa individer, långt ifrån alla, är lite onödigt dryga.

Se där! Ett bra första steg till en bättre (forum)värld! (Nu slutar jag också vara OT ;))
 
Visst finns det sådana exempel som du beskriver här.
Men det finns också gott om de "lata/slöa" skolkamraterna som hela tiden gjorde sitt bästa för att glida om kring på andras hårda arbete så fort som möjlighet ges.

Det finns trots allt två mycket goda grundregler för den som har en fråga på valfritt forum på internet.

1. Använd sökfunktionen.
Något som kan vara tidskrävande, men också ge en hel del nyttig "extrainformation".

2. När man inte hittar svaret via sökfunktionen:
Vara så tydlig som möjligt i alla detaljer med sin frågeställning.
Ex. beskriva exakt vilket stativ man använder för att hänga upp bakgrunden ifråga.

Tyvärr är FS överfullt av "forumskribenter" som inte anstränger sig det minsta för att följa vare sig punkt ett eller två.
Vilket kan vara enormt frustrerande för den som vänligt försöker att besvara andras frågor.

Har själv varit med om en person som tyckte att jag skulle lägga min tid på att söka svar på Google, åt den personen.
För att personen ifråga hade dåligt med tid.

Det, i kombination med att jag personligen besvarat vissa frågor långt mer än en gång trots att svaret redan finns sedan tidigare.
Är det är det väldigt sällsynt att jag orkar besvara andras frågor.

Inte min mening att vara "gnällig", utan jag hoppas på att ge en liten tankeställare som i bästa fall kan höja nivån på det här forumet.

Mycket bra svarat, inte alls gnälligt!

Liknelsen med slöa skolkamrater var bra, de fortsätter med sin verksamhet även ute i yrkeslivet, enkelt att ta ner, - behandla dem som luft!

Så är verkligheten på FS Forum, det finns många kunniga medlemmar, få orkar, har tid, att svara på inlägg likt detta, rent nonsens egentligen.

Ett försök att höja nivån, tänkvärt, när det kommer in nonsens inlägg, är att då inte svara, nonsens inlägg självdör, - då bör kvalitén på inläggen bli bättre.

Fotosidans forum håller tyvärr betydligt längre nivå än dom flesta forum, javisst, så blir det när det är en blandning av vuxna och barn, så här långt, men vi kan tillsammans höja den, eller hur?
 
Har en sak att tillägga när det gäller kritik. Folk är väldigt dåliga på att ta (och ge) den, och då pratar jag om konstruktiv kritik. Folk verkar bli arga när deras konstverk ifrågasätts av någon som kanske har lite annorlunda smak istället för att inse att konst är väldigt subjektiv och alla är olika.

När jag laddar upp en bild vill jag ha kritik. Konstruktiv sådan givetvis, men inte blir jag arg ifall någon ifrågasätter hur jag har tänkt, vad som är meningen eller säger åt mig vad jag kan/ska tänka på tills nästa gång. Poängen är ju att folk ska säga vad dom tycker och att man ska utvecklas som fotograf. Inte speciellt konstruktivt med konstant ryggdunkande. :)
 
För att återgå lite till topic, löste det sig för dig, Linda? (Och för dig Mattias som hade samma problem?) Fanns den skruven på din expander, eller har du ett annat märke som saknar den skruven? Eller missförstod jag frågan?

När bakgrunden är upprullad brukar det vara smidigt att tejpa ihop den med några remsor maskeringstejp, så den inte rullar ut sig.

Det smidigaste för att fästa pappret i golvet brukar vara att ha någon tunn skiva att lägga på. T.ex. en lång (2.7-3m) smal (30-40cm kanske) plexiskiva. Det näst bästa brukar vara maskeringstejp. Man måste dock se till att ta bort all tejp direkt när man har plåtat klart, maskeringstejp fastnar ordentligt om man låter den sitta några veckor. Tar man bort den inom ett par dagar lämnar den inget klister.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.