Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hur får jag skarp cyklist och suddig bakgrund? (var: "Lite frågor")
- Trådstartare Kangas
- Start datum
Jonsjoberg
Avslutat medlemskap
antingen kan du panorera, då använder du lång slutartid och följer med i rörelsen så att motivet alltid är på samma plats i bilden.
Eller så använder du kort slutartid och stor bländare, då kommer motivet att bli skarpt men du får ett kort skärpedjup vilket gör att bakgrunden blir suddig..
Eller så använder du kort slutartid och stor bländare, då kommer motivet att bli skarpt men du får ett kort skärpedjup vilket gör att bakgrunden blir suddig..
digitalaflaesk
Aktiv medlem
Hur gör man det?Arne S skrev:
Ett tredje alternativ är att använda blixt för att frysa rörelsen. Ett kul grej är då att synka blixten på 2:a ridån om du har möjlighet, det kan ge fräcka effekter.
Arne S
Aktiv medlem
Alla kameror har inte den funktionen, men jag såg att du har en 350D och jag har för mig att det funkar på den.
På 20D går min in i menyn, Egna programmeringar (C.Fn) och letar sig fram till rätt funktion. På 20D heter den "synk med 1:a eller 2:a ridån" och är CFn 15.
För att möjliggöra korta slutartider består slutaren av två ridåer, en som "öppnar" och en som "stänger". Om man då synkar på 2:a ridån kommer blixten att frysa slutet av rörelsen vilket ger en annorlunda effekt.
Ska se om jag hittar något bildexempel, är dock osäker på var jag har det så om någon annan hinner före är det bra.
På 20D går min in i menyn, Egna programmeringar (C.Fn) och letar sig fram till rätt funktion. På 20D heter den "synk med 1:a eller 2:a ridån" och är CFn 15.
För att möjliggöra korta slutartider består slutaren av två ridåer, en som "öppnar" och en som "stänger". Om man då synkar på 2:a ridån kommer blixten att frysa slutet av rörelsen vilket ger en annorlunda effekt.
Ska se om jag hittar något bildexempel, är dock osäker på var jag har det så om någon annan hinner före är det bra.
-Henrik-
Aktiv medlem
Blixtbilder med blixten synkad vid första ridån är ingen höjdare vid cykelfoto. Kombinationen inbyggd blixt, halogenlampa, ISO1000 och kolsvart skog fungerar heller inget vidare.
Bevisligen
Lycka till med cykelbilderna.
Bevisligen
Lycka till med cykelbilderna.
-Henrik-
Aktiv medlem
.Z.
Aktiv medlem
bEPH skrev:
Tänk på att blixtar inte alltid uppskattas av den atleterande personen, en del kan bli riktigt sura.
Knappast inom MTB i alla fall. Har själv tävlat & man reagerar inte på en blixt på ljusan dag.
Att det sen kan finnas andra sporter där det kan störa var en annan sak...
//Larsa