Annons

Hur får jag samma hudton i ett kollage med bilder tagna vid olika tillfällen?

Produkter
(logga in för att koppla)

meloday

Aktiv medlem
Hej!

Jag hoppas jag lägger min fråga i rätt forum. Annars säger ni bara till så flyttar jag den.

Jag ska göra ett kollage med bilder på min dotter. Bilderna är tagna vid olika tillfällen och på olika platser inomhus vilket gör att färgtemperaturen i bilderna är olika. Jag vill ha hudtonerna så lika det går då kollaget ska vara i färg.

Bilderna är tagna med lite olika exponeringar (använder AV-läget) och i RAW. Jag redigerar dem i Adobe Camera RAW. Jag har testat att skriva in samma Temperatur och Toning (mättnad och lyster har jag inte gjort något med), men mitt öga säger mig att det ändå inte riktigt blir hundra rätt när jag sedan lägger samman bilderna i kollaget.

Har jag uppfattat saken fel? Hur gör jag detta bäst?

Hälsar Frida
 
Du måste justera varje bild efter de ljusförhållanden som gällde då, t ex vitbalans och toning. Om du har något med på bilden som är neutralt (grått eller vitt) så kan du sätta vitbalansen med pipetten i ACR.

Det är väldigt svårt att få exakt samma hudton om ljusförhållandena varierat kraftigt. Använd dina ögon och skruva på färgtemperaturen tills du är nöjd, ha gärna en bild uppe som referens bredvid ACR-fönstret, ögonen blir lätt lurade och vänjer sig vid den bild du jobbar med för tillfället.

Lycka till
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.