Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Får ej till HDR bild

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej Peter. Enbart tonmapping blir inte lika bra.
Såhär initialt blev jag iaf inte imponerad. Jag kan t.o.m. krama mer dynamik ur molnen med tonmappningen av en råfil.
http://kameratrollet.se/allt/brandbil.zip

Felkällor är väl bland annat den att de tre merarbetsdelarna har blivit lätt överexponerad i jämförelse. Om jag skulle tagit -3,-1 och +1 skulle det säkerligen kommit närmare den tonmappade råfilen. Brusreducering har jag inte gjort i Darktable, utan all brusreducering har skett i Photomatix.
Ingemar jag har inte testat HDR läget på kameran. Har aldrig sysslat med det . Ska testa vid tillfälle och se hur det blir
Ska man köra med Canons egna HDR-programvara i kameran kan man nog med större fördel enbart köra gaffling i kameran och sedan använda sig av Canons DPP för att där lägga ihop filerna.

Vill man köra ett gratisalternativ tycker jag att Luminance HDR är trevligt att jobba i, Men jag får inte alltid samma jämna resultat som jag får med Photomatix.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.