Annons

Hur får jag photoshop att öppna mina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Daneiz

Aktiv medlem
Hej allesammans!
Jag är rätt så ny på det här med digital
och har haft en del problem redan.
Nu har jag kommit så långt att jag har PS4
men vet inte hur jag får mina bilder att hamna
där när jag överför dem från min kamera! Har hört
att det är Abobe Bridge man ska föra över ifrån el nåt!?
Snälla behöver hjälp så jag kommer ännu längre!

Om du har bilderna liggandes på datorn är det inte svårare än att man drar dem till Photoshop när det är igång (alternativt högerklickar på bilden och tar Öppna med). Man kan också i PS gå till File och sen Open och välja bilderna som ska öppnas. Om man skulle föredra Bridge fungerar det självklart utmärkt.

hej

Om du har bilderna liggandes på datorn är det inte svårare än att man drar dem till Photoshop när det är igång (alternativt högerklickar på bilden och tar Öppna med). Man kan också i PS gå till File och sen Open och välja bilderna som ska öppnas. Om man skulle föredra Bridge fungerar det självklart utmärkt.

Jag såg nu att jag uttryckte mig lite fel! tack för ditt svar föresten.
det jag menade var att när jag ska föra över bilder från kameran så vill jag ha dem kopplade (eller hur jag ska uttrycka det) till ps! vet du kanske vad det där bridge e bra för? Jag plåtar bara RAW

Jag såg nu att jag uttryckte mig lite fel! tack för ditt svar föresten.
det jag menade var att när jag ska föra över bilder från kameran så vill jag ha dem kopplade (eller hur jag ska uttrycka det) till ps! vet du kanske vad det där bridge e bra för? Jag plåtar bara RAW

Såg att du har en ganska så ny kamera. Det troliga är att du måste uppdatera Camera Raw (råfils konverteraren i PS). Det senaste versionen just nu är 5,3.

Vet inte om det går att koppla kameran direkt till ps? Jag kör med bridge och med det programmet kan man importera bilder direkt från kameran. I bridge kan du sedan organisera och kolla på dina RAW-bilder och om det är en bild du vill redigera i ps så dubbelklickar du bara på den så öppnas bilden i Camera RAW där du kan göra en mängd olika inställningar. Tryck därefter på open image så öppnas bilden i ps. Funkar bra för mig.

/Pontus

Bridge är ett "albumprogram". Jag vet tyvärr inte hur CS funkar men Lightroom gör automatiskt en backup som man kan öppna direkt. Om jag förstår rätt så vill du kunna öppna RAW filerna direkt i CS? Då gör man så här: högerklicka på en av bilderna -> öppna med -> annat program. då kommer en ruta där du kan välja program, det finns en liten ruta kan ska kryssa i. Det står "använd alltid det här programmet för att öppna den här filtypen"

mvh Oliver

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar