andreascarnesten
Aktiv medlem
För något år sen var jag hemma hos en dåvarande arbetskamrat till mig vars man var fotograf när han levde. Intresserad av bilder/foto som jag är fick jag titta på några av de bilder hon hade låg på ett ljusbord och fastnade för fyra av dem. Jag fråga om jag fick köpa bilderna av henne för att göra tavlor utav, det fick jag, hon sa att hon hade ju ändå ingen nytta av dem. Jag har gjort förstoringar av dem och de hänger vackert på väggen hemma.
Men frågan kom upp för nån vecka sen... Hur får jag använda bilderna? Inte för att jag tänkt göra något mer med dem än de tavlor jag har, men skulle vara kul att veta. Får jag göra en förstoring av dem och ge bort/sälja? Får jag använda dem till digitalmanipulering av andra bilder? Vem har upphovsrätten och äganderätten till bilden eftersom fotografen inte finns med oss sedan länge, är det dödsboet eller är det jag som köpt bilderna?
Lite funderingar jag har.. hoppas något kan svara på dem...
Men frågan kom upp för nån vecka sen... Hur får jag använda bilderna? Inte för att jag tänkt göra något mer med dem än de tavlor jag har, men skulle vara kul att veta. Får jag göra en förstoring av dem och ge bort/sälja? Får jag använda dem till digitalmanipulering av andra bilder? Vem har upphovsrätten och äganderätten till bilden eftersom fotografen inte finns med oss sedan länge, är det dödsboet eller är det jag som köpt bilderna?
Lite funderingar jag har.. hoppas något kan svara på dem...