ANNONS
Annons

Hur få loss bild som fastnat i glas

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus A

Aktiv medlem
Hej !

Jag har en bild som är monterad i ram utan passpatrou (säkert felstavat). Nu har en del av fotot fastnat i glaset och vill inte komma loss.
Har någon något bra tips på hur jag får loss det utan att förstöra bilden ?
Fotot är på Kodak professional endura papper.

Tacksam för all hjälp

/ Magnus
 
Lägg bild och glas i en skål med vanligt vatten så lossnar bilden av sig själv. Torka bilden som vanligt.
Passepartout stavas det.
 
Tack för hjälpen,

en fråga, vad är att torka som vanligt,
att låta den hänga och torka av sig själv ?

/ Magnus
 
Det beror ju på vad det är för bild. Om den har plastbas så är det ju bara att hänga den i ett hörn. Om det är barytpapper så bör man nog torka bilden i en torkpress för att den inte ska bli för bucklig.
 
tack igen...

jag sökte på Kodaks sida och hittade följande skrivet i databladet för pappret.
"Do not ferrotype this paper—its surface dries to a natural gloss without ferrotyping."

Jag är inte helt hemma på vad ferrotype är för något, kan man tolka detta som att den inte skall torka den i press ?

/ Magnus
 
Ferrotype betyder egentligen fotografering på järnplåt som man ju gjorde förr i tiden. Har fått en överförd betydelse och det betyder helt enkelt högglansning i torkpress. Man brukar köra med en förnicklad plåt och lägga bildsidan mot denna och spänna fast plåten med hjälp av en linneduk. Om man inte vill högglansa så lägger man in bilden med bildsidan mot duken. Så kopplar man in nätspänningen så att det blir varmt och bilden torkar snabbt...

Men om bildens bas är av plast så ska man nog aldrig torka den med värme. Jag gjorde detta en gång och då smälte emulsionssidan in i duken och både bilden och duken blev förstörd...
 
Tack igen,

Man måste alltså ha tillgång till någon slags tork, vilket jag dessvärre inte har, snyfft.

som sagt tack för hjälpen

/ Magnus
 
Är inte Kodak Endura ett RC-papper (Plastpapper)? Jag har iaf en kartong "Kodak Professional Supra Endura" hemma och det är plastpapper. I så fall behöver du ingen högglanspress... då kan du ju bara hänga upp den på tork efter!

/Jeppe
 
Vad bra !

Nu skall jag nog våga mig på ett försök att få loss den.

Tack igen för er hjälp !

/ Magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.