Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur få bästa resultat utan kalibrering?

Produkter
(logga in för att koppla)

elingseva

Aktiv medlem
Hej
Jag har ingen utrustning för kalibrering men vill kunna få det att fungera bra ändå.

Jag har köpt en ny billig skärm, en LG Flatron Wide 19-tums (LG L194WT) med kontrast 2000:1. Skarp och bra. Den har färginställningar där jag dels kan variera graden av rött, grönt eller blått, dels kan jag ställa in tempratur på sRGB, 6500K och tre steg upp till 9300K.

Nu funderar jag över hur jag bäst bör justera dessa färginställningar. Jag har testat att ställa in skärmen efter en digitalbild och provkopia ifrån labbet. Jag får det då till att jag bör använda 6500K och justera ljus och kontrast en aning. Ändrar inget på rött, grönt, blått som är inställda på ett medelvärde. Då får jag digital bild och provkopia att överensstämma.

1. Kan det då stämma att detta är bästa inställningen för mig att jobba med då jag ska göra iordning bilder i AdobeRGB för labbet?

När jag med denna inställning beskådar mina gamla bilder tagna i sRGB så blir det ett ganska skarpt rödstick över dem. Det blir bättre om jag ställer in skärmens tempratur till sRGB.

2. Kan det då stämma att det är skärmens tempratur sRGB jag ska köra med då jag jobbar med bilder för webb och skärm?

Om jag får JA på fråga 1-2 så har jag bara en fråga till.

3. Hur konverterar jag lättast mina gamla sRGB-bilder till AdobeRGB? Det röda sticket försvinner ju inte bara för att jag öppnar dem med AdobeRGB i Photoshop. Måste jag själv justera ner det röda sticket då eller finns det någon automatisk funktion för att konvertera och få färgerna rätt direkt?


Eva
 
Senast ändrad:
Ja, jag vill nog ha så enkel beskrivning som möjligt. Blir alldeles vindtyrig av för avancerade tekniska beskrivningar. Gärna ett ja eller nej på mina frågor 1-2.


Förutom mina frågeställningar har jag också "problem" med att photoshop talar om att jag har en trasig bildskärmsprofil. Jag tror min profil kom till automatiskt på något sätt.
 

Bilagor

  • felmeddelande.jpg
    felmeddelande.jpg
    25 KB · Visningar: 549
Jag följde Bengts första länk ang inställning av gamma, då man skulle få mittenfältet att smälta ihop med det omgivande. Jag ändrade då skärmens gammainställning från -50 som den var inställd på till +50 (man kunde välja på -50, 0, +50). Då tycker jag att mina sRGB bilder ser bättre ut, men min digitala provbild ser för blek ut jämfört med pappersprovbilden. Att sätta gamma på 0 vore nog att gå halva vägen, men är det rätt?? Känns inte så.
 
Eva,
att försöka justera en LCD skärm visuellt och få det bra är nästan dömt att misslyckas på förhand. Mer avancerade skärmar har en hel del inställningar, men många billigare skärmar har endast ett fåtal justeringsmöjligheter.

Jag vet inte vad din gammajustering som du tydligen har gör, men den justerar förmodligen upp och ner från ett givet värde som skärmen har från början. Man brukar ha ett gammavärde på runt 2.2, så jag skulle hoppas på att skärmen ligger däromkring och ställa indikeringen [-50, 0, +50] på 0, som då borde betyda 'ändra inte'. "Blekheten" får du försöka justera med något annat reglage.

För att få till en bra kalibrering måste du investera i en bildskärmskalibrerare.

Mvh/Lars-Erik
 
Hej. Låter billigare att investera i en ny kompis som redan äger en kalibrerare ;-)

En av mina ursprungstankar/frågor var om jag behöver ha olika inställningar på skärmen då jag jobbar med bilder som ska till labbet resp bilder som ska vara för webb/skärm. Eller räcker det med en och samma inställning på skärmen hela tiden och att den ända ändringen jag gör är i Photoshop? Dvs att jag där på något sätt exporterar från AdobeRGB till sRGB vad gäller webb/skärm-bilder?

Kan hända är mina frågeställningar på en för enkel nivå för att någon ska kunna svara. Alla verkar så avancerade här så att de inte kan tänka/förklara på nåt annat sätt än avancerat ;-)
 
Du ska ha samma skärminställningar hela tiden. Ställ in din skärm på alternativet sRGB (det ska betyda 6500K och gamma 2.2). Låt din gammajusteringsinställning stå på 0 till och börja med.

Ställ in Photoshops arbetsfärgrymd också på sRGB. Om Photoshop klagar på den generella skärmprofil du försöker använda, välj att ignorera profilen, så borde Photoshop använda sRGB som skärmprofil.

Öppna dina sRGB filer. Nu ska du inte ha något rödstick i bilderna.

Använd den provbild du fått från labbet till att justera den röda, gröna och blåa kanalen på skärmen så det ser så bra ut som möjligt. Prova att ändra din gammajusteringsinställning om det blir bättre. Vanligtvis är LCD skärmar mycket ljusa, så troligen behöver du justera ner 'Brightness' eller vad det heter på din skärm.

För webbilder ska du alltid använda sRGB.

Om labbet absolut vill ha bilderna i Adobe RGB, konvertera dem från sRGB till Adobe RGB innan du sparar en kopia som du skickar till labbet. (Att konvertera från sRGB till Adobe RGB ger dig inga fler färger, det är fortfarande sRGB färgerna i en Adobe RGB färgrymd.)

När du konverterar ska du konvertera (Convert), inte tilldela (Assign). Om du tilldelar en sRGB bild en Adobe RGB profil får du ett rött färgstick. I en engelsk version av CS2 görs profilkonverteringen genom 'Edit>Convert to Profile...', där ska då stå Source space: sRGB och i Destination Space: väljer du Adobe RGB.

Skicka bilderna till labbet och hoppas på att de liknar bilderna på skärmen.

Vill du försöka få kalibreringen bättre, prova med Adobe Gamma. Då kan du också spara en skärmprofil som kan användas i Photoshop. Tveksamt dock om det blir bra.

Vill du ha det korrekt, investera i en bildskärmskalibrerare.

Puh..., berätta om du får till det.

Mvh/Lars-Erik

Ps) Förresten, nämnde jag att du borde investera i en bildskärmskalibreringsutrustning?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.