Jag har i tidigare trådar beklagat mig över kitobjektivet och jag kommer inte säga att det är bättre i denna tråden heller.
Visst jag kan ha fått ett speciellt dåligt objektiv vem vet, men det tror jag inte. Jag anser att även för det "ringa" priset som objektivet kostar så är det rena dyngan, visste jag vad det var kapabel till så skulle jag ge kanske 200:- eller inget egentligen.. varför sitta med ett objektiv man inte vill ha? Objektivet såldes i alla fall för någon hundralapp.
Tycker det är ve o skam att Canon släpper ut sådan dynga på marknaden. Även en glad amatör/nybörjare ska väl få bra saker? att sedan alla andra objektiv i samlingen har L i sina betäckningar har inte med saken att göra. Näe jag var heligt förbannad när jag prov fotograferade kameran med objektivet. 2 gånger åkte den till canon servicen då jag inte kunde drömma om att objektivet var så kasst.
Första gången åkte kameran på reparation då dom sa att sensorn var felplacerad?! Men jag såg ingen skillnad efter servicen så jag åkte ner igen.
Bad att få prova andra objektiv i butiken (scandinavianphoto i göteborg) Inga problem, i en timma stod vi o testade olika typer av objektiv och laddade in bilderna för analys i deras dator.
Samtliga bilder var ett under i skarphet, kvalite, ljusbrytning osv osv. Efter en timma så kläcker han fram att Kitobjektivet är ju egentligen inte så bra... Med den nya kunskapen så såldes objektivet och ersattes med 3st L objektiv och ett 60mm EF-S macro.
Men som sagt, jag kanske hade otur. Men nog petig kan man inte vara då bilderna är ju något som skall sparas och återge en sekund i livet som aldrig kan återskapas. Därför är jag noga som fan med bildkvaliten som naturligtvis måste vägas mot ens budget.