Advertisement
ANNONS
Annons

Hur dåligt är Kit-objektivet till Eos300d/350d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dead_Silent

Aktiv medlem
Efter att ha surfat runt på diskussioner verkar många anse att kit-objektivet inte är 'något vidare'.

Själv har jag inget annat objektiv och har således inget att jämföra med förutom med en kompaktdigitalkamera (och i jämförelse där emellan är ju kit-objektivet bra mycket bättre).

Så, min fråga; på vilket sätt är kit-objektivet dåligt och på vilka punkter kan jag förvänta mig bättre bilder om jag köper ett nytt objektiv?

Kitobjektivet är ju eg ganska prisvärt eg för det är ju inte så dyrt. För det är ju självklart att det kanske 4000-5000 kr dyrare objektiv ska ge bättre skärpa, högre kontrast o bättre färgåtergivning, och vara byggt i gedignare material etc.

Mellan t ex kitobjektivet och Canons 60mm macro upplever jag stooor skillnad men då brukar också fasta objektiv (utan zoom) vara mkt bättre rent generellt.

Tycker också att t ex Canons 17-85mm med IS ger rätt mkt bättre bilder än kitobjektivet, bildstabiliseringen (IS) tar ju också bort ev skakningsoskärpa. Men sen om man tycker det är värt 4000-5000 kr mer det är ju upp till var och en. Jag köpte mitt begagnat.

Man får vad man betalar för. Prisvärt objektiv men det finns bättre.
Mitt 35 1.4L är ju enormt mycket bättre på alla punkter utom zoom-omfånget :)
Men det kostar ju lite mer oxå...

A

nja

det kanske är prisvärt om man kan stå ut med att var 10onde bild blir skarp. jämfört med ett objektiv för 5000 kr.

först ställer man in fokusen sen kan man ställa in fokusen om man vippar fokus ringen upp och ner. (lite glapp varsom helst)
mycket teknik på ett så billigt objektiv. haha

Väldigt prisvärt

Objektivet är mycket prisvärt. Visst finns det objektiv med bättre skärpa, men jag tycker att de flesta bilder blir tillräckligt skarpa i alla fall för web eller utskrift upp till A4. Bilden nedan är 100 % crop och lite uppskärpt i efterhand. (ISO 200)

Bilagor

• testzoom1.jpg
    testzoom1.jpg
    51.7 KB · Visningar: 597
ytterligare en

Här är en 100% crop och iso 800. Handhållet i taskigt ljus.

Bilagor

• testzoom2.jpg
    testzoom2.jpg
    32.3 KB · Visningar: 595
Tack för alla givande svar!

Visst kan jag hålla med om att fokusringen är i sladdrigaste laget, men nu är jag van vid det och har slutat störa mig! :)

Några har skrivit att kit-objektivet är märkbart sämre än dyrare objektiv i 5000kr-klassen, men hur står det sig mot andra budgetobjektiv i, låt säga, 1500kr-2000kr-klassen?

Beträffande skärpa så har jag inte tänkt på det speciellt mycket, jag fotograferar mest med stativ och då blir det oftast skarpt och fint i mina ögon.

Det är plastigt men därför också väldigt lätt. Jag tycker det funkar helt ok att raska runt med och räcker bra långt men det är klart att det skulle vara kul med något lite vassare ibland. Jag tror dock att det är omöjligt att hitta något bättre för under 2000.
Ska du köpa kameran fins ingen anledning att inte satsa på gluggen också om du inte ställer extrema krav på att kunna förstora dina bilder ordentligt.
länk till en bild
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=446045

Jag tyckte kitobjektivet var mycket bättre än sitt rykte men har det inte kvar.
Innan du köper ett nytt objektiv tycker jag att du ska veta vilken typ av bilder du vill göra med det. Det finns inget objektiv som är bra i alla situationer, så det är mycket lättare att rekommendera något om du kan tala om vad du vill göra med det.

Jag fotograferar ganska mycket produkter, där kit-objektivet iofs gör ett bra jobb tycker jag, men ett macro-objektiv kanske skulle lyfta mina produktbilder ett par snäpp? Vad tror ni?

Det jag saknar mest är nog ett objektiv med längre zoom, jag vill kunna ta fina porträttbilder med kort skärpedjup utan att behöva stå så nära motivet
(med kitobjektivet måste jag stå väldigt nära för t ex ansiktsnärbilder, vilket gör att personen ifråga kan känna sig besvärad).

Kom gärna med förslag på objektiv, helst inte alltför dyra!:)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=497990

Har tagit den bilden med kitoptiken, bländade ner maximalt för skärpedjupet (f22)

Nu hänger den på väggen, klockren skulle jag vilja säga Det är så skarpt att man till och med kan läsa ut tillverkningsnumret på vattenpumpen :)

Jag interpolerade & Crimson gjorde en 70*100 förstorning

Så dåligt är det inte, men det finns klart bättre

/Adam

Jag var ganska nöjd med kit-objektivet. Men jag uppskattad verkligen att byta till Sigmas EX 18-50, för typ 4000:- (känns som att detta objektiv gör kameran rättvisa). Om du köper ett dyrare objektiv med ungefär samma data kan man vänta sig skillnader i främst skärpa och skärpedjup är min erfarenhet.

Men det kan nog vara läge att överväga vart man ska lägga slantarna, tex;
blixt
100-300mm objektiv
...
kan ju bjuda på helt andra fototillfällen, vilket ett objektiv med liknande data knappast kan.

Optiken är mycket bra för sitt pris. Sitt dåliga rykte tror jag främst härör från den tråkiga designen och byggmaterialet. Bildkvalitetsmässigt handlar det främst om brister i ljusstyrkan och prestationen i motljus.

Jag har i tidigare trådar beklagat mig över kitobjektivet och jag kommer inte säga att det är bättre i denna tråden heller.
Visst jag kan ha fått ett speciellt dåligt objektiv vem vet, men det tror jag inte. Jag anser att även för det "ringa" priset som objektivet kostar så är det rena dyngan, visste jag vad det var kapabel till så skulle jag ge kanske 200:- eller inget egentligen.. varför sitta med ett objektiv man inte vill ha? Objektivet såldes i alla fall för någon hundralapp.
Tycker det är ve o skam att Canon släpper ut sådan dynga på marknaden. Även en glad amatör/nybörjare ska väl få bra saker? att sedan alla andra objektiv i samlingen har L i sina betäckningar har inte med saken att göra. Näe jag var heligt förbannad när jag prov fotograferade kameran med objektivet. 2 gånger åkte den till canon servicen då jag inte kunde drömma om att objektivet var så kasst.

Första gången åkte kameran på reparation då dom sa att sensorn var felplacerad?! Men jag såg ingen skillnad efter servicen så jag åkte ner igen.
Bad att få prova andra objektiv i butiken (scandinavianphoto i göteborg) Inga problem, i en timma stod vi o testade olika typer av objektiv och laddade in bilderna för analys i deras dator.

Samtliga bilder var ett under i skarphet, kvalite, ljusbrytning osv osv. Efter en timma så kläcker han fram att Kitobjektivet är ju egentligen inte så bra... Med den nya kunskapen så såldes objektivet och ersattes med 3st L objektiv och ett 60mm EF-S macro.

Men som sagt, jag kanske hade otur. Men nog petig kan man inte vara då bilderna är ju något som skall sparas och återge en sekund i livet som aldrig kan återskapas. Därför är jag noga som fan med bildkvaliten som naturligtvis måste vägas mot ens budget.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar