Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur bra kan scannade 35mm bilder bli..dvs analogt till digitalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag har googlat en del men ej hittat slående exempel på att bilderna kan bli lika bra som bilder tagna med digital systemkamera. Upp till 20 mb pixlar har jag läst om , men ej sett exempel på.
Anledningen till att jag ställer frågan är att jag har skaffat mig en F4s för att just scanna negativ. Har nu en enkel scanner ...Epson V370 Photo . men förstår att om man vill ha bra resultat så krävs det lite ballare hårdvara.
Någon som har exempel på riktigt bra analoga bilder som digitaliserats?

Med vänlig hälsning Kent
 
kika i gamla magasin

Du kan ju kika lite i äldre (25-30 år gamla) magasin (biltidningar, NG, modetidningar, fototidningar) och böcker med högkvalitativt tryck. Bilderna där är många gånger småbild och givetvis scannade fast med riktigt bra trumscannrar. För stora uppslag i böcker med bra tryck närmar vi oss nämnda 20 Mpix.
 
Jag har googlat en del men ej hittat slående exempel på att bilderna kan bli lika bra som bilder tagna med digital systemkamera. Upp till 20 mb pixlar har jag läst om , men ej sett exempel på.
Anledningen till att jag ställer frågan är att jag har skaffat mig en F4s för att just scanna negativ. Har nu en enkel scanner ...Epson V370 Photo . men förstår att om man vill ha bra resultat så krävs det lite ballare hårdvara.
Någon som har exempel på riktigt bra analoga bilder som digitaliserats?

Med vänlig hälsning Kent
För en ganska billig peng får du en dedikerad filmscanner typ Plustek, klart bättre än en planscanner. Typ en sådan här:
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/13522066/plustek/skanner-opticfilm-8100

Jag plåtar mycket analogt, men med mellanformat och större, aldrig småbild. Och nej, film blir sällan _tekniskt_ bättre, mina D800 presterar sjukt bra. Men det handlar om en annan känsla med film, och sedan är det kul att syssla med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.