60 år gammal bälgkamera jämfört med en modern Canon digital kompaktkamera:
http://farm7.staticflickr.com/6218/7004764313_bf06ab975a_o.jpg
Jämförelsen haltar något, eftersom bilden tagen på film är en inskannad kopia, medan digitalkamerans bild är direkt ur kameran, och formaten på negativet och sensorn är olika. Men för att få samma bildkvalitet med en digitalkamera så måste man betala över 20.000 kr jämfört med de få hundralappar jag gav för bälgkameran.
Digitala bilder kan dras upp i mycket större format med god bibehållen bildkvalitet än analoga eftersom det inte syns någon kornighet. Och eftersom upplösningen/detaljåtergivningen och skärpan med dagens kameror är avsevärt mycket bättre än för motsvarande bildformat med film.
Större digitala bilder än en viss storlek måste genomgå konstgjord behandling i datorn för att inte bilden skall bli full av små fyrkanter. Så skall de behandlas vidare i datorprogram för att få bort det fula elektroniska bruset.
Filmkorn är däremot vackert, men de behöver inte bli framträdande vid stora förstoringar om man använder mellan- eller storformat. Ofta väljer man en viss film eftersom man
gillar kornet i den filmen, t.ex. Tri-X eller HP5+. Visst finns det plug-ins till bildbehandlingsprogram som imiterar olika typer av filmkorn på digitala bilder, men i alla fall jag tycker att det är fejk.
Man kan välja filmsort efter behov och känsla. Kanske jag tycker att jag vill ha Tri-X efter hur jag gillar hur högt gräs ser ut med den filmen i kombination med hudtoner. Med en sensor är man låst till hur de fyrkantiga pixlarna på den fungerar. Jag har olika känslor kopplade till olika filmsorter, men inga känslor alls till sensorn i min digitalkamera.
Objektiven till digitalkameror (liksom till sentida spegelreflexer för film) är ganska anonyma och tråkiga jämfört med de konstnärliga objektiven för film, som Heliar/Dynar, Dagor, Amatar och Petzval. En zoom från Canon är säkert bra, men inget man räknar in i njutningen av upplevelsen.
Digitalt har så klart sina fördelar. Det är snabbt och enkelt, kul att leka med i datorn och lätt att visa upp för omvärlden via internet.
Det är lite som att spela en violinsonat på en analog Stradivarius jämfört med att spela den på en digital synt. Det blir resultat med båda, men olika känsla. Vilken känsla man föredrar är förstås subjektivt.