ANNONS
Annons

Hur bra fungerar Nikon f-mount linser på Z-serien?

Produkter
(logga in för att koppla)

M. Wolf

Aktiv medlem
En fråga till de som använt Z-seriens kameror ett tag med f-mount objektiv. Hur bra fungerar det, är det en helt flawless övergång och det fungerar lika bra kombination som på sin dslr? Fungerar det lika bra som ett motsvarande Z-objektiv eller är ett Z-objektiv ”bättre” på Z-kamera?

F-objektiv fungerar precis lika bra på en Z-kamera som på en F-kamera. I alla fall om objektivet har inbyggd fokusmotor, dom gamla AF-objektiven får ingen AF på en Z-kamera. AF-S och nyare fungerar perfekt.
Jag vågar dock inte låta mina största objektiv hänga och dingla i FTZ-adaptern när jag har kameran hängandes på axeln.

Dom nya Z-objektiven upplever jag som bättre än motsvarande F-objektiv. Dom är konstruerade att dra nytta av den bredare och grundare Z-fattningen.

F-objektiv fungerar precis lika bra på en Z-kamera som på en F-kamera. I alla fall om objektivet har inbyggd fokusmotor, dom gamla AF-objektiven får ingen AF på en Z-kamera. AF-S och nyare fungerar perfekt.
Jag vågar dock inte låta mina största objektiv hänga och dingla i FTZ-adaptern när jag har kameran hängandes på axeln.

Dom nya Z-objektiven upplever jag som bättre än motsvarande F-objektiv. Dom är konstruerade att dra nytta av den bredare och grundare Z-fattningen.

Jag fotade med Nikon Z6 + FTZ + Nikon F 200-500. Jag fäste axelremmen i stativfoten (eller vad det heter) på objektivet. På så vis blev det ingen belastning på kamerahuset.

Det är precis den konfigurationen jag har, men jag har inget remfäste till stativfoten. Dessutom brukar jag lämna foten hemma eftersom den är relativt tung.
Nu har jag oftast FTZ med 200-500 i ryggsäcken och 24-200 på kameran när jag vandrar. Tar en minut att få på 200-500 när det behövs och det räcker ofta, men ibland är det tillräckligt för att det jag vill fotografera har tröttnat på att possera.

Nikonobjektiv med AF motor med F fattning fungerar fint på Z hus med adaptern. Men det kan finnas tredjepart som inte gör det. Jag körde flera år med enbart F objektiv på Z6, inga problem. Det kan finnas variationer i AF stabilitet och hastighet mellan DSLR och spegelfri men det beror inte på adaptern

Kan man sammanfatta det med att f-objektiven fungerar bra att ta med över men att det kan vara lite variation i hur bra olika kombinationer av f-objektiv/z-hus är? Och att vissa Z-objektiv kan vara lite vassare?

Kan man sammanfatta det med att f-objektiven fungerar bra att ta med över men att det kan vara lite variation i hur bra olika kombinationer av f-objektiv/z-hus är? Och att vissa Z-objektiv kan vara lite vassare?
Ja. Ett förtydligande med kombinationer, att ett bra objektiv i F när det gäller AF kan upplevas att det förlora AF prestanda till Z om man sätter den på Z6/7 men inte om man sätter den på en Z8/9. Detta gäller också kombinationen med TC. Steve Perry har ett antal youtube där han mätt upp AF hastighet med olika kombinationer

FTZ adaptern gör sitt jobb fint.
En del Z objektiv presterar bättre på Z8/Z9 jämfört med Z6/Z7.
Jag upplever att Z 70-200 f2.8 fått ett nytt liv när jag kopplar det på min Z9.

Min erfarenhet med FTZ-adaptern är också god. Det enda tillfället jag haft problem var tidigt med Z6:an och en rejält gammal 300mm 2.8, alltså innan modellerna med bildstabilisering, vilket jobbade väldigt trögt med adaptern och svishade fram med D5-huset. Dock! Det som retar mig än idag, är att jag hade riktigt gammal firmware till kameran. Kanske hade den funkat bra efter version 2.0...

70-200 2.8E FL, 105 1.4E och 300 PF 4.0 har funkat utan anmärkning.

Är det Nikons egna objektiv kan du nog förvänta dig minimalt med trubbel. Flera ljusstarka objektiv funkar säkert rentav bättre på även en Z6 jämfört med nästan alla F-hus tack vare hur de spegellösa kamerorna hittar fokus.

Äldre Sigma och Tamron-objektiv lär däremot bli struliga. De modernare modellerna där du kan uppdatera mjukvaran med en dockningsstation ska, som jag förstår det, i princip samtliga fungera med FTZ-adaptern.

Jag använder ett flertal Sigma med F-fattning med FTZ på Z50. 18-35 1.8, 50-100 1.8, 100-400 5-6.3 och 105 2.8 Macro utan några som helst problem eller märkbar prestandaskillnad jämfört med t ex D7100 eller D7500.

Hitraten är snarare högre pga skillnaden i AF-system mellan DSLR och spegellöst trots nogrann kalibrering av gluggarna för DSLR mha USB-docka. Isf sålänge motiven är någorlunda stationära.

Jag hade lite problem med ett lånat Sigma 8-16 men jag vet inte om det berodde på gluggen eller FTZ-adaptern eller om det var högst tillfälligt.

Hoppades ett tag att dom skulle komma ut med en FTZ-adapter med inbyggd motor, men det har jag givit upp nu. Har en del äldre objektiv utan fokusmotor som jag skulle vilja fortsätta att använda.

Har själv funderat på att köpa en till ftz adapter då jag har 2st f-mount objektiv. Den vanliga fick jag med kameran gratis vid köp. Den nya FTZ II är 15 gram lättare. Priset är dock 2890kr så kanske jag ändå snålar med att använda enbart en.

FTZ II saknar stativfäste, vilket gör det lättare.
Jag använder i princip bara ett F-objektiv numera, men jag sitter på ett gäng F-objektiv som används så sällan att en räcker för mig.

Hoppades ett tag att dom skulle komma ut med en FTZ-adapter med inbyggd motor, men det har jag givit upp nu. Har en del äldre objektiv utan fokusmotor som jag skulle vilja fortsätta att använda.

Det skulle kunna fungera med den gamla AF-konvertern TC-16A som har kontakter och flyttar linserna inne i konvertern. Dock blir det ju sämre skärpa med en extender. Denna konverter täcker dock inte upp hela fokusområdet från närgräns till oändligt så man får göra grovjusteringen på objektivets fokusring. Vet heller inte hur bra den skulle fungera på Z men den passar rent fysiskt via ftz-adaptern. Den har heller inget utstickande element där fram som andra Nikonextendrar så den skulle kunna gå att använda med de flesta objektiv. Jag använde den tillsammans med makrot och Nikons 300/4 med skruvdrift på min gamla F-801.

Tittade lite på den, men jag fick det till att TC-16A inte har någon egen motor utan kräver skruvmotor i kamerahuset. Vilket i så fall skulle göra att det inte fungerar.

Det skulle kunna fungera med den gamla AF-konvertern TC-16A som har kontakter och flyttar linserna inne i konvertern. Dock blir det ju sämre skärpa med en extender. Denna konverter täcker dock inte upp hela fokusområdet från närgräns till oändligt så man får göra grovjusteringen på objektivets fokusring. Vet heller inte hur bra den skulle fungera på Z men den passar rent fysiskt via ftz-adaptern. Den har heller inget utstickande element där fram som andra Nikonextendrar så den skulle kunna gå att använda med de flesta objektiv. Jag använde den tillsammans med makrot och Nikons 300/4 med skruvdrift på min gamla F-801.

Nu har du otur när du tänker. TC-16A använder skruvdriften i huset. Sedan finns det ytterligare ett problem i att den såvitt jag vet inte fungerar ordentligt på nyare kamerahus (och därmed gissningsvis inte heller på FTZ). Något som jag har för mig beror på att kontakterna sitter i fel ordning, då jag har ett minne av att det för den händige och vågade går att bygga om den.

FTZ adaptern gör sitt jobb fint.
En del Z objektiv presterar bättre på Z8/Z9 jämfört med Z6/Z7.
Jag upplever att Z 70-200 f2.8 fått ett nytt liv när jag kopplar det på min Z9.

Det är på precis samma sätt som att en del F-objektiv kan prestera bättre på pro-husen i "D-serien" :)

Jag fick exempelvis oxå samma "aha upplevelse" när jag gick från D300 till D3 med mitt 300/2.8

Var det ett AF 300/2.8 eller ett AF-S 300/2.8? DX-kamerorna fick väl aldrig någon speciellt kraftig inbyggd AF-motor.
När jag gick från D70->D700 så blev mina AF-S-objektiv något snabbare, men mina AF-objektiv gick från Trabant till Ferrari.

Var det ett AF 300/2.8 eller ett AF-S 300/2.8? DX-kamerorna fick väl aldrig någon speciellt kraftig inbyggd AF-motor.
När jag gick från D70->D700 så blev mina AF-S-objektiv något snabbare, men mina AF-objektiv gick från Trabant till Ferrari.
3002.8 afs mkII

Men som du säger så blev vanlig "skruv AF" som natt och dag med pro-husen.

Nu har du otur när du tänker. TC-16A använder skruvdriften i huset. Sedan finns det ytterligare ett problem i att den såvitt jag vet inte fungerar ordentligt på nyare kamerahus (och därmed gissningsvis inte heller på FTZ). Något som jag har för mig beror på att kontakterna sitter i fel ordning, då jag har ett minne av att det för den händige och vågade går att bygga om den.
Ahh. Vi har nog rätt båda två. Den överförde AF från kamerahuset till konvertern via skruv men det fanns ingen skruv på andra sidan utan den autofokuserade med hjälp av linserna i konvertern. Där sket det sig eftersom den inte har de AF-kontakter som behövs för att fokusera på ett Z-hus. Case closed.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar