alfin
Aktiv medlem
Så, vad ylar du då om?Jag bryr mig inte ett skvatt om hur det fungerar tekniskt, bara det blir bra.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Så, vad ylar du då om?Jag bryr mig inte ett skvatt om hur det fungerar tekniskt, bara det blir bra.
Så, vad ylar du då om?
Jag vet inte att jag idiotförklarar någon överhuvudtaget. Jag ifrågasätter deras förklaringar som jag inte förstår och sannolikt få andra här.Ylar? Jag bara förklarar att jag inte tror du hör till målgruppen för tråden, men som vanligt kör du på som en stridsvagn och idiotförklarar alla andra. Sedan har du mage att klaga på att du blir varnad - jösses!
Fantastiska förklaringar! Äntligen förstår jag hur unsharp mask fungerar! Hur kantkontrastalgoritmen räknar ut radien baserad på gaussian blur filtret och hur enkelt det var att förstå hur en halv pixels radie förhåller sig till ursprungsbildens pixlar! NOT! Gör om, försök igen grabbar! Ska ni hänvisa till akademiska meriter behöver ni nog lära er förklara så vanligt folk förstår!
Fantastiska förklaringar! Äntligen förstår jag hur unsharp mask fungerar! Hur kantkontrastalgoritmen räknar ut radien baserad på gaussian blur filtret och hur enkelt det var att förstå hur en halv pixels radie förhåller sig till ursprungsbildens pixlar! NOT! Gör om, försök igen grabbar! Ska ni hänvisa till akademiska meriter behöver ni nog lära er förklara så vanligt folk förstår!
Engelskspråkiga Wikipedia har en ganska bra artikel med titeln Unsharp masking. Den går inte in på matematiska detaljer utan beskriver metoden på en lite högre nivå. Jag tycker att den är ganska bra för den som vill veta lite mer utan att gräva ner sig i matematiken.
Just unsharp mask tror jag mig man kan göra manuellt, man skapar ett nytt lager, blurrar med några pixlars radie, inverterar och blandar (jobba monocromt)
Att notera är att skärpning innebär att man höjer lokal kontrast så att det ser "skarpare" ut. ("Skärpa" är ett ganska suddigt ord).
Något höjning av upplösningen får man (förstås) inte, snarare tvärtom.
Är det verkligen fejk?
Lokal kontrast beror ju på alla steg i kedjan. Två olika objektiv kan ge olika skärpa. Olika filter och olika sensorer också.
Behöver vi betrakta det som fejk för att det görs i ett sista steg?
Jag vill nog inte kalla det fejk. Bilden blir skarpare, men man bör inte blanda ihop skärpa med upplösning.Det är fejk men betraktaren upplever bilden som skarpare...vilket är anledningen till att vi gör det.
Jag vill nog inte kalla det fejk. Bilden blir skarpare, men man bör inte blanda ihop skärpa med upplösning.
Vad är äkta skärpa?
För svagt AA filter ger också falsk skärpa och det brukar uppskattas.
När objektivet är skarpt i sig själv (hög upplösning). Kantkontrasten, som är det vi ökar när vi "skärper" bilden i efterbehandlingen har ett bättre ord på engelska: acutance.Vad är äkta skärpa?
Hur menar du? Tvärt om är det väl AA-filtret som gör bilden suddigare än vad den är, för att slippa moaré?