Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur beter sig pixlarna?

Produkter
(logga in för att koppla)
Så, vad ylar du då om?

Ylar? Jag bara förklarar att jag inte tror du hör till målgruppen för tråden, men som vanligt kör du på som en stridsvagn och idiotförklarar alla andra. Sedan har du mage att klaga på att du blir varnad - jösses!
 
Ylar? Jag bara förklarar att jag inte tror du hör till målgruppen för tråden, men som vanligt kör du på som en stridsvagn och idiotförklarar alla andra. Sedan har du mage att klaga på att du blir varnad - jösses!
Jag vet inte att jag idiotförklarar någon överhuvudtaget. Jag ifrågasätter deras förklaringar som jag inte förstår och sannolikt få andra här.

Jag har haft synpunkter på dig som moderator och jag har sagt att du är inkompetent i den rollen, det står jag för, men är det skäl att hoppa på mig här och nu i den här tråden? Kan vi inte ta den diskussionen (återigen!) i en lämpligare tråd?
 
Fantastiska förklaringar! Äntligen förstår jag hur unsharp mask fungerar! Hur kantkontrastalgoritmen räknar ut radien baserad på gaussian blur filtret och hur enkelt det var att förstå hur en halv pixels radie förhåller sig till ursprungsbildens pixlar! NOT! Gör om, försök igen grabbar! Ska ni hänvisa till akademiska meriter behöver ni nog lära er förklara så vanligt folk förstår!

Engelskspråkiga Wikipedia har en ganska bra artikel med titeln Unsharp masking. Den går inte in på matematiska detaljer utan beskriver metoden på en lite högre nivå. Jag tycker att den är ganska bra för den som vill veta lite mer utan att gräva ner sig i matematiken.
 
Fantastiska förklaringar! Äntligen förstår jag hur unsharp mask fungerar! Hur kantkontrastalgoritmen räknar ut radien baserad på gaussian blur filtret och hur enkelt det var att förstå hur en halv pixels radie förhåller sig till ursprungsbildens pixlar! NOT! Gör om, försök igen grabbar! Ska ni hänvisa till akademiska meriter behöver ni nog lära er förklara så vanligt folk förstår!

Jag gjorde ett försök att förklara vad bilden i photoshop egentligen är, det flesta tror att det bara är pixlar men det representerar en samplad bild och det finns samband mellan pixlarna som man inte ser eller tänker på.

Jag är inte bra på att förklara, däremot tror jag mig ha förstått hur det fungerar efter ett antal jobbiga högskolepoäng, jag läste inriktningen just signalteori men jag borde kanske läst lite pedagogik och svenska istället. Dessutom var det länge sedan.

Försök till att summera: Tänk att det faktiskt finns en bakomliggande bild. Tycker skärpning är ett bra exempel där det märks. Hur skärpning fungerar? Jo det letar upp små gradienter, dvs där skillnaden mellan mörkt och ljust ändras snabbt och sedan förstärker denna effekt genom att ljusa upp det ljusa och mörka ner det mörka. "Snabbt" är skärpningsradien. En radie på 10 pixlar förstärker skillnader som är just så stora.

Sen kanske man inte ska hänga upp sig på exakta siffervärdet, det är ändå bara en verktygsinställning. Att det är radie man mäter är helt enkelt för det är den sträckan i alla riktningar filtret påverkar, det skulle vara rätt konstigt att säga att filtrets påverkan är en diamater.
 
Engelskspråkiga Wikipedia har en ganska bra artikel med titeln Unsharp masking. Den går inte in på matematiska detaljer utan beskriver metoden på en lite högre nivå. Jag tycker att den är ganska bra för den som vill veta lite mer utan att gräva ner sig i matematiken.

Just unsharp mask tror jag mig man kan göra manuellt, man skapar ett nytt lager, blurrar med några pixlars radie, inverterar och blandar (jobba monocromt)
 
Just unsharp mask tror jag mig man kan göra manuellt, man skapar ett nytt lager, blurrar med några pixlars radie, inverterar och blandar (jobba monocromt)

Därav namnet. "Oskarp mask"
Det var så man gjorde på den "gamla goda" tiden vid färgsepareringen för att trycka.
En suddig negativ film lades ihop med diat. (Kodak hade en speciell film som blev soft och oskarp.) Sen har jag nog glömt en del, hur det riktigt gick till..
 
Att notera är att skärpning innebär att man höjer lokal kontrast så att det ser "skarpare" ut. ("Skärpa" är ett ganska suddigt ord).

Något höjning av upplösningen får man (förstås) inte, snarare tvärtom.
 
Att notera är att skärpning innebär att man höjer lokal kontrast så att det ser "skarpare" ut. ("Skärpa" är ett ganska suddigt ord).

Något höjning av upplösningen får man (förstås) inte, snarare tvärtom.

Det är fejk men betraktaren upplever bilden som skarpare...vilket är anledningen till att vi gör det.

För svagt AA filter ger också falsk skärpa och det brukar uppskattas.
 
Är det verkligen fejk?
Lokal kontrast beror ju på alla steg i kedjan. Två olika objektiv kan ge olika skärpa. Olika filter och olika sensorer också.

Behöver vi betrakta det som fejk för att det görs i ett sista steg?
 
Är det verkligen fejk?
Lokal kontrast beror ju på alla steg i kedjan. Två olika objektiv kan ge olika skärpa. Olika filter och olika sensorer också.

Behöver vi betrakta det som fejk för att det görs i ett sista steg?

Fejk kanske inte var rätt ord men det är i alla fall konstgjord skärpa i brist på äkta.
 
Jag vill nog inte kalla det fejk. Bilden blir skarpare, men man bör inte blanda ihop skärpa med upplösning.

Semantik, det är i alla fall konstgjord skärpa som inte fanns där från början.

Unsharp mask lämnar ett spår, det ljusa intill den skärpta kanten är ljusare än omgivningen och tvärtom på den mörka sidan. Hade det varit äkta skärpa hade övergången varit snabbare, kortare gradient. Ögat luras.
 
Vad är äkta skärpa?

1 orginalbild. Sluttningen är oskärpeområdet.

2. skarpare version av 1 med äkta skärpa

3. Vad unsharp mask gör om man skärper 1

Edit: Bilderna kom i fel ordning 1.2.3 hänvisar till den andra bilden.


Det är 4 områden nedan. Område 2 och 3 är skärpt med unsharp mask och visar upp den karakteristiska "överdriften". Notera att det är ljusare närmare kanten på vänstersidan. Så "fejk"-skärpa, inte äkta skärpa. Ögat upplever område 3 skarpare trots att område 4 är 100% skarpt.
 

Bilagor

  • c1.PNG
    c1.PNG
    19 KB · Visningar: 216
  • c2.jpg
    c2.jpg
    4.7 KB · Visningar: 12
Jag tänker på följande enkla vis när det gäller delar av pixlar.

Om vi nu har någon funktion som ska appliceras på 1 pixel så får den funktionen full effekt på närliggande pixel. Men om vi nu anger att den bara ska appliceras på 0,5 pixlar så drabbas samma pixel som tidigare, men bara med halv effekt.

Så ex. ange radie 1,5 och närliggande pixel drabbas med full effekt, pixel nummer 2 drabbas med halv effekt.
 
Hur menar du? Tvärt om är det väl AA-filtret som gör bilden suddigare än vad den är, för att slippa moaré?

Moiree (eller hur man nu stavar) och falska detaljer är bägge effekter av för svagt AA-filter.

Falska detaljer är helt enkelt detaljer som är mindre än upplösningen som alltså inte borde finnas kvar efter AA-filtret men som ändå syns och då som större detaljer. Betraktaren vet inte att detaljerna inte skulle varit där utan ser bara en myriad av fina detaljer och tror bilden är skarpare än den är.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.