Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Hur backup-lagrar du dina bilder?
- Trådstartare erik
- Start datum
FrankPluto
Medlem
Backup Exec 9
Jag använder BackupExec9 för att ta backup till disk. Det går fortare än till band samt att band inte är ett bra/säkert media.
Disken som backupen går till är en extern Maxtor med FireWire anslutning.
//Frank Mortensen
Jag använder BackupExec9 för att ta backup till disk. Det går fortare än till band samt att band inte är ett bra/säkert media.
Disken som backupen går till är en extern Maxtor med FireWire anslutning.
//Frank Mortensen
Gille Spie
Aktiv medlem
Dubbla DVD och hårddisk på två datorer
FrankPluto
Medlem
Band dåligt media?
Jo Kjell, anledningen till att jag säger att band inte är ett säkert media är egentligen kopplat till mitt jobb.
Jag ansvarar för att backuper tas på alla våra servrar och körde tidigare med flera DLT 80GB bandstationer.
Med rullande backupschema och kassaskåp som klarar brand i 1 timme så känndes det ganska säkert ett tag, dessutom tog vi alltid med oss den senaste backupen med hem ifall det skulle brinna längre än en timme.
Senario: Brand i 1,5 timme, du kommer aldrig att komma åt dina band i kassaskåpet, serverrummet existarar inte längre.
Då tar man fram sitt fina band som legat i bilen i 1 timme när sprang in och handlade mat på väg hem dagen innan. Det bandet fungerar numer inte eftersom denna tappar information över 45 grader.
Man kan ju oxå roa sig med att hitta en ny backupbandspelare som tar DLT 80GB band.
Mvh Frank M
Jo Kjell, anledningen till att jag säger att band inte är ett säkert media är egentligen kopplat till mitt jobb.
Jag ansvarar för att backuper tas på alla våra servrar och körde tidigare med flera DLT 80GB bandstationer.
Med rullande backupschema och kassaskåp som klarar brand i 1 timme så känndes det ganska säkert ett tag, dessutom tog vi alltid med oss den senaste backupen med hem ifall det skulle brinna längre än en timme.
Senario: Brand i 1,5 timme, du kommer aldrig att komma åt dina band i kassaskåpet, serverrummet existarar inte längre.
Då tar man fram sitt fina band som legat i bilen i 1 timme när sprang in och handlade mat på väg hem dagen innan. Det bandet fungerar numer inte eftersom denna tappar information över 45 grader.
Man kan ju oxå roa sig med att hitta en ny backupbandspelare som tar DLT 80GB band.
Mvh Frank M
Kjanr
Aktiv medlem
Hehe.. jo jag jobbar också med data så jag var bara nyfiken på din inställning till band.
Scenario - det brinner:
Har du läst ut backup på CD/DVD så lär det inte vara mycket kvar efter brand.
Hårdiskar kan klara relativt mycket brand men kostnaden för att lämna in till IBAS för att rädda data på den är INTE billigt.
(Extern Maxtor t.ex)
Rullande schema och flytt av band till annat ställe torde vara det säkraste backupalternativet idag om man inte har rejält med pengar. Då kan man ju spegla diskar över stora avstånd t.ex till annan stad.
Fast då pratar vi inte hemmalösningar längre.
/Kjell
Scenario - det brinner:
Har du läst ut backup på CD/DVD så lär det inte vara mycket kvar efter brand.
Hårdiskar kan klara relativt mycket brand men kostnaden för att lämna in till IBAS för att rädda data på den är INTE billigt.
(Extern Maxtor t.ex)
Rullande schema och flytt av band till annat ställe torde vara det säkraste backupalternativet idag om man inte har rejält med pengar. Då kan man ju spegla diskar över stora avstånd t.ex till annan stad.
Fast då pratar vi inte hemmalösningar längre.
/Kjell
FrankPluto
Medlem
Kjell
Jo vi kör numer våra backuper till annat ställe via VPN-tunnel. Backuperna lagras på en dator i ett serverrum med kyla och UPS.
Vill inte vara tydligare än så av förklarliga anledningar!
//Frank
Jo vi kör numer våra backuper till annat ställe via VPN-tunnel. Backuperna lagras på en dator i ett serverrum med kyla och UPS.
Vill inte vara tydligare än så av förklarliga anledningar!
//Frank
cosmosD70
Ny medlem
Bäst tycker jag är att ha en backup på en dvd-rw skiva på det man har på hdd:n. När den är full bränner man ut på vanlig dvd+/-r. se upp bara med dvd-rw skivorna som (iaf för mig -har det visat sig) kan bli helt oläsbara efter för mycket skrivande/flyttande av filer...blir som nya av en formatering dock...
iSolen.se
Guest
Lägger alla bilder på en server.
Servern backas (incrementell backup) varje natt.
Servern har ett VPN uppsatt så att jag kan och ska ersätta mina manuella DVD-R backuper med en regelbunden filöverföring till annan ort.
Litar nämligen inte på DVD-R/CD-R (mer än något år, efter 5 år verkar det gå snabbt utför) eftersom dom till skillnad mod CD/DVD lagrar med färg istället för mekaniskt.
På riktigt lång sikt vet jag inte. Finner det sannolikt att alla bilder är borta om 30-40 år pga ngn backupmiss, teknologiskifte eller bytt intresse.
Tillägg: En släkting råkade ut för överspänning hemma. Det kostade kraftaggregat, moderkort, och två hårddiskar.
Servern backas (incrementell backup) varje natt.
Servern har ett VPN uppsatt så att jag kan och ska ersätta mina manuella DVD-R backuper med en regelbunden filöverföring till annan ort.
Litar nämligen inte på DVD-R/CD-R (mer än något år, efter 5 år verkar det gå snabbt utför) eftersom dom till skillnad mod CD/DVD lagrar med färg istället för mekaniskt.
På riktigt lång sikt vet jag inte. Finner det sannolikt att alla bilder är borta om 30-40 år pga ngn backupmiss, teknologiskifte eller bytt intresse.
Tillägg: En släkting råkade ut för överspänning hemma. Det kostade kraftaggregat, moderkort, och två hårddiskar.
Senast ändrad:
aceeo
Aktiv medlem
Hagwall skrev:
Jag förvarar all backup i samma rum som datorn så jag borde kanske "sprida ut" dem lite mer.
Rekomenderar bankfack, om man inte har eget kassaskåp förstås.....
// Anders
Christer1
Aktiv medlem
Re: Hur backup lagrar du dina bilder?
Jag har över 10000 bilder lagrade på DVD i kassaskåp och en systemdisk, en fotoalbumdisk och en backupdisk i datorn med alla 10000 bilderna.erik skrev:
Ja vi undrar hur och vart du gör dina backuper på dina digitala bilder? Förvarar du backup enheten på samma fysiska plats som din dator?
David-Lönnberg
Aktiv medlem
Jag har bilderna på 4 hårddiskar på olika platser samt DVD-backupp
avslutad_02_08_21_2
Avslutat medlemskap
Backup till en disk i min dator och en annan i en server dagligen. Jag bränner även ner bilder då och då på dvd.
Nipija
Ny medlem
Efter HD krasch !
Har lyckats rädda 5000 foton efter att En ominstallatin av XP.
Hade Foton på två hårddiskar, men hårddiskarna var "blanka" efter omisntallation. *Skräck*
Numera - Intern HD + Extern HD + DVD
Rädd för att bilderna ska försvinna? JA !
Vill inte känna känslan igen. Viste inte om jag någonsin skulle få tillbaks dem under 4 månader. Kostade en slant, men det var det värt.
Har lyckats rädda 5000 foton efter att En ominstallatin av XP.
Hade Foton på två hårddiskar, men hårddiskarna var "blanka" efter omisntallation. *Skräck*
Numera - Intern HD + Extern HD + DVD
Rädd för att bilderna ska försvinna? JA !
Vill inte känna känslan igen. Viste inte om jag någonsin skulle få tillbaks dem under 4 månader. Kostade en slant, men det var det värt.