Har använt iview några år och gjort om kategoriseringen ett antal gånger ...
Nu jobbbar jag så här:
Var och vem – stoppar in alla grunduppgifter gällande var (contry, city, location) och fotograf.
People - alla igenkänningsbara personer hamnar i people.
Event - är det något särskilt tillfälle så lägger jag in det i event.
Så här långt är det inte så mycket att fundera på, nu kommer det svåra:
Category - Eftersom fältet Category bara kan ha en rad, alltså det går bara att tilldela en bild en category, så använder jag det fältet sparsamt. Om jag håller på med något projekt kan jag lägga det där.
Supplemental categories - här går det att ge en bild flera kategorier. Jag använder det för grovsortering och har inte mer än 20 stycken olika nyckelord, t ex djur, vatten, människor, landskap ...
Keywords - här lägger jag alla småord, så många som möjligt (fast i verkigheten så är jag lat på just denna punkt
t ex björk, husvagn, kottar, stövlar, röd, glad, solnedgång ...
Status - jag har bara en status och det är "ok", märker upp billder som jag vill återvända till och inte förlora i den stora högen.
Catalog sets - använder jag flitig för att göra tillfälliga urval och sorteringar. Så fort jag ska skriva ut, skicka iväg eller skapa något så gör jag en mapp och slänger in bilderna.
Label - färgmarkeringar använder jag tillfälligt när jag går igenom bilderna för att snabbt göra ett urval. Det är så enkelt att bara trycka en siffertangent.
Ja, det här är var jag är idag, imorgon kanske jag gör annorlunda ... och det ska bli kul att läsa hur andra gör!