Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur använder ni IPTC information?

Produkter
(logga in för att koppla)

okami

Aktiv medlem
Hej. Jag har äntligen kommit igång med iView och börjat lagra ned all info om bilderna i bilderna själva. Så grymt praktiskt. Men innan jag kommer för långt så vore det kul att höra hur ni använder de olika fälten för att kunna söka på det sätt ni vill? Vad är lämpligt att ha som kategorier, keywords etc.

Senast ändrad:
Har använt iview några år och gjort om kategoriseringen ett antal gånger ...

Nu jobbbar jag så här:

Var och vem – stoppar in alla grunduppgifter gällande var (contry, city, location) och fotograf.

People - alla igenkänningsbara personer hamnar i people.

Event - är det något särskilt tillfälle så lägger jag in det i event.

Så här långt är det inte så mycket att fundera på, nu kommer det svåra:

Category - Eftersom fältet Category bara kan ha en rad, alltså det går bara att tilldela en bild en category, så använder jag det fältet sparsamt. Om jag håller på med något projekt kan jag lägga det där.

Supplemental categories - här går det att ge en bild flera kategorier. Jag använder det för grovsortering och har inte mer än 20 stycken olika nyckelord, t ex djur, vatten, människor, landskap ...

Keywords - här lägger jag alla småord, så många som möjligt (fast i verkigheten så är jag lat på just denna punkt :) t ex björk, husvagn, kottar, stövlar, röd, glad, solnedgång ...

Status - jag har bara en status och det är "ok", märker upp billder som jag vill återvända till och inte förlora i den stora högen.

Catalog sets - använder jag flitig för att göra tillfälliga urval och sorteringar. Så fort jag ska skriva ut, skicka iväg eller skapa något så gör jag en mapp och slänger in bilderna.

Label - färgmarkeringar använder jag tillfälligt när jag går igenom bilderna för att snabbt göra ett urval. Det är så enkelt att bara trycka en siffertangent.

Ja, det här är var jag är idag, imorgon kanske jag gör annorlunda ... och det ska bli kul att läsa hur andra gör!

Tack för ditt svar. Nu förstår jag det där med kategorier och varför det fanns på två ställen. =) ska försöka ta mig igenom manualen också. Verkar ganska vettig och jag vill inte missa något.

Jag har precis börjat använda iView för mina bilder. Hittills har jag bara använt People och Keywords-flikarna. People innehåller namn på personer, medan keywords innehåller t.ex. Female, Male, Nude osv.

Även jag har just börjat försöka få ordning på bilderna mha iView.

Tidigare har jag ibland skrivit in kanske två-tre ord i filnamnet för att hitta bland bilderna. Jagande sparvuggla, Vit midsommarblomster, Ramlar med vattenskidor osv..

Jag funderar över fälten Title och Headline, och hur man använder dom. Ska jag föra in mina superkorta bildbeskrivninga här?

Känns svårt att få in det i Keywords då dessa (som jag fattat det) ska vara just ord och inte korta meningar.

Hur tänker ni andra?

zuukit skrev:
Jag funderar över fälten Title och Headline, och hur man använder dom. Ska jag föra in mina superkorta bildbeskrivninga här?

Det är inte helt uppenbart hur Title och Headline fungerar i iView. Efter en del forskning har jag kommit fram till följande:

1. Title i iView motsvaras av Headline i IPTC-standard och fältet syns i PS. På svenska heter fältet Dokumnenttitel i PS.

2. Headline i iView finns inte med i deras egen dokumentaiton, men används av en del av html-mallarna.

Min slutsats är att alltid använda Title. Och vill jag ha med en beskrivning i html-filerna så ändrar jag mallarna så de använder Title.

Stina.D skrev:
Det är inte helt uppenbart hur Title och Headline fungerar i iView. Efter en del forskning har jag kommit fram till följande:

1. Title i iView motsvaras av Headline i IPTC-standard och fältet syns i PS. På svenska heter fältet Dokumnenttitel i PS.

2. Headline i iView finns inte med i deras egen dokumentaiton, men används av en del av html-mallarna.

Min slutsats är att alltid använda Title. Och vill jag ha med en beskrivning i html-filerna så ändrar jag mallarna så de använder Title.

Ok, skönt, det är så jag gjort hittills.
Försvårar det utsökning av bilderna ju fler fält man fördelar informationen på. Som jag förstått det måste man speca vilket fält man ska söka i efter ett visst ord. Då gäller det att komma iåg om man har det som Title, Headline, Event eller kanske Keyword.
Bör man lägga in samma ord som i Title även i Keywords.

Ojj... blev det jätterörigt nu? Ni (Stina) som hållit på ett tag. Vad säger ni?

Ord jag ska söka på lägger jag i keywords och bara där. Alla andra fält använder jag för att snabbt kunna gruppera (category, status, supplemental category ...). Titel använder jag för just bara titel och för det mesta inte alls.

De fält jag fyller i är
Title - samma på många bilder, t ex alla bilder tagna vid ett tillfälle
Description
Created date (för ibland får den för sig att sabotera det "riktiga" datumet, då tycker jag det är bra att ha på två ställen)
Keywords - namn på alla identifierbara personer, om det är något speciellt i bilden (mat, djur etc.). Vet att man kan använda People till personerna, men det har inte blivit så. Jag började lägga in det i keywords när jag använde andra program så då har jag fortsatt.
Creator
Copyright notice - bara adressen till vår hemsida
URL
State
Country
Country code
Description writer

Ibland använder jag headline som ännu mer övergripande än title (t ex vid bröllop, då blir headline "nn och mms bröllop" och title blir sedan indelat efter vad som händer under dagen)
Sätter även rating på bilderna, men skulle vilja kunna sätta på fler sätt, t ex tekniskt och motivmässigt (ibland har man ju en bild på en person där personen är jättebra, men bilden är tekniskt ingen höjdare)

Labels använder jag för att snabbt markera bilder för att göra något med dem senare, t ex klippa, jämföra sida vid sida osv. Labels sparar jag aldrig ner till själva bilden (export annotations)

Ok, nu använder jag ju i o f sig Lightroom, men rubriken för tråden är ju allmän så jag hoppas det är ok att spinna vidare på detta fast för ett annat program här...

Mitt största problem, i Lightroom, är var jag ska lägga identifierbara personers namn... Det verkar inte finnas något People-fält, så hur gör ni andra som använder LR?

Vidare, vad är egentligen följande till för:

* Description writer
* Scene

Vh

/.vic

När jag kör LR lägger jag personers namn som nyckelord.

Description writer är namnet på den person som matat in metadatauppgifterna, jag använder aldrig det fältet.

Scene är jag osäker på, jag använder det som en geografisk plats, mer noggrann än "location".

Känns allmänt drygt när det finns olika fält i olika program trots att allt bygger på en standard.

Jo, det är nog det enklaste sättet för personer; att skriva in i caption fungerar inte så bra om man vill batch-fylla med namn...

Trist att inte tillverkarna kan följa konventioner och standarder :(

Där föll LR för min del. Om programmet inte följer standard så jag lätt kan flytta bilderna till ett annat program, så kommer jag inte att använda det.

Är ni helt säkra på att det inte går att ändra så att man får en standarduppsättning? I iView/Expression kan jag välja tre olika uppsättningar för annoteringar (IPTC, Microsoft och Adobe).

När jag jobbar i Aperture så använder jag förutom min copyrightinformation bara Captionfältet.
Jag tycker att det tar för mycket tid att fundera på vilka nyckelord jag skall lägga in på varje bild. Samma gäller när jag letar efter en bild. Skall jag söka på namn, plats eller nyckelord?

Istället skriver jag en detaljerad bildtext som jag lägger över alla bilder från ett och samma fototillfälle. Därefter lägger jag till eventuella detaljer på enskilda bilder. Fortfarande i Captionfältet.

Ett exempel:
"Nationaldagen 2007 firades på [plats] i [stad].
Årets talare var [namn] och blåsorkestern [namn] spelade [låttitlar]."

På så vis får jag en mängd information att söka på och samtidigt en bra beskrivning om vad som finns på bilderna.
Kan jag minska antalet sökträffar från tjugo tusen till ett hundratal så räcker det för mig.

Stina.D skrev:
Där föll LR för min del. Om programmet inte följer standard så jag lätt kan flytta bilderna till ett annat program, så kommer jag inte att använda det.

Är ni helt säkra på att det inte går att ändra så att man får en standarduppsättning? I iView/Expression kan jag välja tre olika uppsättningar för annoteringar (IPTC, Microsoft och Adobe).

I standarden finns massor av fält och de flesta program använder bara vissa av dem. En del "lånar" ett ledigt fält till något annat än vad det var avsett för (tex jag som skriver in geografisk plats på scene).
Fältet med personer som finns i Iview lyckas jag desvärre inte få in i LR...
Om det sen är LR eller Iview som "inte följer standarden" vet jag inte. Det kan ju faktiskt vara så att bägge följer standarden men att LR utelämnar viss information.

Bägge programmen stöder IPTC standarden men på lite olika sätt (hur det nu går att följa en standard på olika sätt)

Har just bytt från IView till LR av den enkla anledningen att IView inte stöder hiarkiska keywords. I alla fall inte vad jag har hittat

Hade en del trassel först med att få in "People" taggarna in i LR just för att LR inte använder fältet "People". Jag fick lägga in alla namn jag hade i People i IView som keyword istället och då gick det galant.

I LR skapade jag sedan ett toppkeyword som heter people och la sedan in namnen där som underkeyword. Funkar finfint. Det går dessutom tack vare den hiarkiska keywordfunktionen att samla keywords som hör till sammans under varandra. Ex: huvudkeyword. djur. Undergrupper såsom: däggdjur eller insekter. Ännu en undergrupp som lantraser för att slutligen landa på kossa eller get. Mycket bättre arrangemang än den som jag har hittat i IView.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar