Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur använder jag grejerna bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska göra mitt första försök att fotografera porträtt i helgen och undrar hur jag bäst använder grejerna jag har. Ansikte och halvfigur blir det nog mest. Det är barn kan tilläggas så det blir nog inte läge för avancerade poser.

Har följande saker att jobba med:
Kamera: Canon 7D
Objektiv: Canon 24-70 2.8L
Blixt 1: Canon EX-580 I
Blixt 2: Canon EX-430 I med bouncer
Två stativ
Trådutlösare
Målarpapp (vit eller ljusbrun) att ha som bakgrund (kanske också som reflektor?)
En projektorduk som man eventuellt kan använda att studsa blixt i eller?

Fotograferingen kommer ske i mitt vardagsrum, ganska lågt i tak (220cm). Taket är vitmålat (sidenmatt). Ljus tapet (långrandig vitt/blått.)

Har läst en hel del här på FS men alla tips är välkomna.
 
2blixtar o 2stativ låter bra. Underförutsättning att det är stativ att montera blixtar på?

Men du saknar en viktig grej till blixtarna. Paraply!
Beställ genast 2st halvgenomskinliga paraplyn och hållare till dem för Hot shoe blixt.

Jag har nyligen köpt från scandinvaianfoto. (fraktfritt hela oktober) CreativeLight 105cm att blixtra igenom.
Många använder den man blixtrar emot som refekterar ljuset men tar du närbilder så ser du både stativ o blixten i reflexen i ögat. Jag fick det själv berättat i en tips tråd men tänkte att det syns inte.

Det gör det om du tar halvfigur eller ansikte axlar. Därför rekomenderar jag den modellen man blixtrar igen "transparant" som även är runt 150kr billigare än den andra som heter vit.

Ställ dem 1-1,5m ifrån dig till höger o vänster.
Om barnen sitter ner så över huvudet så de lutar neråt. Eller ända upp emot taket om det är större barn/vuxna.

Använda 50-70mm. 50>halv 70>ansikte
Kommer du för nära med lite mm så blir det fel proportioner. barnen ser ut att ha gått upp i vikt nästan.
 
Tack för tipsen Rickard!

Fick idag av en slump syn på att Kjell & Co har transparenta paraplyn för 99:-. Visserligen bara 65 cm men för det priset kan man kanske inte begära så mycket större. Hade inte reagerat på det om det inte var för ditt tips.

Nu är det nog lite sent att beställa också eftersom jag måste ha grejerna till helgen.
700:- för paraplyn + fästen är kanske lite "off budget" för ett obetalt kompisjobb också...
(En jobbarkompis barn)

Studio är inte heller något jag har så stora planer på att göra i framtiden. Fast man kanske fastnar om det går bra :)

Det får bli Melitta-filter på söndag om inte Kjell har några paraplyn kvar, det brukar vara slut på det mesta när jag ska handla där.

Bra tips om lämpliga brännvidder också. Hade kanske märkt det för sent annars...
 
Va finns det fotoparaply hos kjell. jag hittar inget på webben. kan du länka.
Så billigt så köp 2st på en gång. Gör stor skillnad på ljuset från blixten.
De jag köpte kostar 375kr st har jag för mig. mindre 65cm tror jag kostar 299kr.

Vill du ha betalt redan på första kompisjobbet hade du tänkt när du inte vill lägga ut några pengar??

Jag har lagt ut flera tusenlappar för att det är intressat o roligt. men nu börjar bilderna bli bra o jag kanske kan få lite betalt.

Du kan såklart köra 70mm på halvfigur också men då behöver du mera utrymme!

Testa med blixtarna utan tillbehör det blir skapligt det med.

O pappen som bakgrund. Prova båda färgerna!
Undvika att studsa blixtljuset i väggarna utan kör pangpå, för då kan ljuset ta med sig lite ljusblå färg in i bilden om du har otur!
 
Paraplyerna var nyheter i nya katalogen så de kanske inte finns med på nätet ännu.
De har vita också 90 cm för 129:-
Funderar på 2 st transparenta och ett vitt så man kan prova runt lite.

Nej, jag hade aldrig tänkt ta betalt för bilder redan på första jobbet. Men att lägga en tusenlapp på något som man inte ens vet om man vill hålla på med var lite mycket. Har lagt över 60.000:- på fotoprylar för att fota motorsport utan att ha tagit betalt för bilder, så det är inte det.. :)

Provade just att ta ett par självporträtt enligt dina råd och det funkade riktigt bra även om modellen såg bedrövligt ut...

Rummet räcker till helfigur på 70mm också, i alla fall för barn. Provade det också.

Än en gång, tack!
 
Sen kan jag ju tipsa om hur personen sitter om det nu funkar på barn.
Du kan ju prova på dig själv vilket jag också gör ibland så man inte behöver så många provbilder i skarpt läge.

Kroppen är lite vriden år sidan säg runt30grader.
Ansiktet vridet åt samma håll säg 5-10grader
O ögonen in i kameran.

Prova o jämför med en bild som du sitter rakt mot kameran med kropp o ansikte.

Blir en annat djup i bilden............

Kameran i ansiktshöjd eller kanske lite ovanför. jag tycker inte det ser bra ut när man ser undersidan av hakan men det är väl en smaksak. Bättre att se hår som ger mera karaktär åt en person.

Hmm låter intressant med paraply hos kjell. Måste kolla om jag har nya katalogen hemma.
Japp har nr 34 hemma. Det är väl senaste!
 
ANNONS