mipert
Aktiv medlem
Jag håller på med en liten artikel om hur man kan ta kontroll över svartvitprocessen.
Framförallt då exponering och filmframkallning.
Just nu håller jag på att utvärdera vad som påverkar kornet, det nämns i många trådar att en försiktig agitering skulle ge finare korn som exempel.
Några intressanta saker har kommit fram, jag kör just nu med Delta 100 eftersom jag är lite intresserad av den filmen.
Jag har jämfört olika agiteringar för att se vad som sker med filmen.
Agitering enligt Kodaks rekommendation det vill säga fem sekunder var 30:e sekund.
Agitering kontinuerligt under hela framkallningen.
En långsam vändning varannan minut (förutom kont. de första 30 sekunderna).
Den långsamma agiteringen ger samma resultat som Kodaks agitering.
Känsligheten är densamma på filmen.
Kornet ser lika ut både vid skanning och luppgranskning. Jag skall göra några 24x30 för att se det på papper också.
Kontrasten ligger inom toleransen, jag borde öka framkallningstiden 4% vid den långsamma agiteringen.
Den kontinuerliga ger annat resultat.
Känsligheten ökar 1/4 steg.
Kornet vill jag inte uttala mig om förrän fler kontroller är gjorda.
Kontrasten ökar, jag borde minska framkallningstiden 16 % för att få samma kontrast. Troligen försvinner känslighetsvinsten då.
Skall jobba på detta under maj månad...
Framförallt då exponering och filmframkallning.
Just nu håller jag på att utvärdera vad som påverkar kornet, det nämns i många trådar att en försiktig agitering skulle ge finare korn som exempel.
Några intressanta saker har kommit fram, jag kör just nu med Delta 100 eftersom jag är lite intresserad av den filmen.
Jag har jämfört olika agiteringar för att se vad som sker med filmen.
Agitering enligt Kodaks rekommendation det vill säga fem sekunder var 30:e sekund.
Agitering kontinuerligt under hela framkallningen.
En långsam vändning varannan minut (förutom kont. de första 30 sekunderna).
Den långsamma agiteringen ger samma resultat som Kodaks agitering.
Känsligheten är densamma på filmen.
Kornet ser lika ut både vid skanning och luppgranskning. Jag skall göra några 24x30 för att se det på papper också.
Kontrasten ligger inom toleransen, jag borde öka framkallningstiden 4% vid den långsamma agiteringen.
Den kontinuerliga ger annat resultat.
Känsligheten ökar 1/4 steg.
Kornet vill jag inte uttala mig om förrän fler kontroller är gjorda.
Kontrasten ökar, jag borde minska framkallningstiden 16 % för att få samma kontrast. Troligen försvinner känslighetsvinsten då.
Skall jobba på detta under maj månad...
Bilagor
Senast ändrad: