Graal
Avslutat medlemskap
steinick skrev:
De mörkaste partierna ligger enligt mitt sett att se det i zon I, skuggorna placerar jag i zon III eller zon IV (för landskapsbilder).
Bra att du förtydligar dig! Zon 0 och I är ju svartaste svart och endast de absolut bästa skuggseparerande fotopapperen förmår att skilja mellan dessa två zoner. Jag tycker dock inte att de partierna i mina negativ heller behöver mer exponering när jag exponerar Tri-X efter 400 ISO.
Jag skrev inte att du MÅSTE exponera efter 200 ISO. Fortsätter man att läsa meningen jag skrev så framgår det vad jag menar.
Jag kan givetvis inte motsäga dig när du skriver att dina kameror och ljusmätare visar rätt. Det är säkert bara våra personliga sätt att fotografera som skiljer. När det gäller zonsystemet så kan du det säkert bättre än mig. Jag tillämpar bara en enklare variant av detta och själv motsvarar min exponering oftast zon IV eller V beroende på motiv. Men jag vet att en del fotografer lägger exponeringen i zon III och kanske tillhör du dessa? Fast med Tri-X har jag personligen svårt att se någon fördel med det? Men våra bilduppfattningar är ju olika och resultatet blir därför också olika och väl är det. Inte alls kul om variationen inte fanns.
Ska bli kul att se resultaten av testerna från Delta 100 och ev flera filmer. T-Max 100 finns ju många olika uppfattningar om t.ex.
Senast ändrad: