PerFogelberg
Aktiv medlem
Mina dosor har en röd kant och ett stort täckande lock som man klämmer på dosan. De heter Paterson SS4. Det verkar vara den som säljs av Photax. Om den läcker är det nog fel på den.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag är tydligen inte ensam om det.Mina dosor har en röd kant och ett stort täckande lock som man klämmer på dosan. De heter Paterson SS4. Det verkar vara den som säljs av Photax. Om den läcker är det nog fel på den.
Rolf, jag startade tråden just för att det som står i dosans instruktion inte överensstämmer med till exempel Photax beskrivning. Så jag har redan läst allt det där. Och att göra som folk alltid gjort, är sällan den bästa metoden. Finns det någon anledning att hålla dosan uppochned? Jag gjorde inte det nu, och det blev ingen skillnad vad jag kan se. Det är därför jag undrar vad dessa påfund har för grund. Kanske ingen alls, bara gamla påhitt? ;-)
Dosan är INTE skadad, men läcker ändå. Jag gillar inte riktigt det här med att folk ska tala om vad saker beror på, utan att faktiskt veta hur det står till med min utrustning. Dosan läcker nämligen mellan "burken" och den ditpressade ring som håller det avtagbara locket. Detta kan jag rimligen inte ha orsakat någon skada på.
Filmhängningen gör att filmen blir buktig, vilket jag vill undvika. Även här tycks det vara bud på att "göra som man alltid gjort", trots att det inte behövs. Filmen är nu INTE buktig, just för att den fick ligga ned istället.
Det verkar som att man får experimentera själv istället för att lita på gamla sanningar;-)
Nä, men du kanske inte skulle ta allt du lärt dig som det enda "rätta". Uppenbarligen har andra gjort på andra sätt utan problem, och uppenbarligen läcker min dosa trots att den inte är skadad.Du,varför inte exprimentera själv, så slipper du få svar av andra. Allt det jag har lärt mig är tydligen rakt åt helvet. D-j var dum jag var som skrev det jag gjorde.
Nä, men du kanske inte skulle ta allt du lärt dig som det enda "rätta". Uppenbarligen har andra gjort på andra sätt utan problem, och uppenbarligen läcker min dosa trots att den inte är skadad.
Hela tråden är ju ett ifrågasättande av traditionell agitering. Så att då ge rådet att agitera traditionellt känns lite... onödigt? Du behöver väl inte ta illa upp för det?
Mitt problem är att dosan läcker. Därför tänkte jag kolla om det finns andra metoder.1, Jag använder mig av Paterson dosa och har inga problem. Vare sig läck eller krånglande spiraler eller vad du vill.
2. Jag agitera på det sätt som jag skrivit om och har inga problem, det blir bilder av det.
3. Jag torkar genom att hänga filmen och har inga märken på filmen.
Mitt problem är att dosan läcker. Därför tänkte jag kolla om det finns andra metoder.
Jag har problem när jag torkar filmen enligt ditt recept.
Klart det inte intresserar mig när det inte funkar. Du har uppenbarligen en tät dosa och en film som inte kupas vid hängande torkning. Det har inte jag.Som sagt jag skrev också här i mitt svar tidigare:
"Så är det bra med det, jag lämnar därmed gärna denna tråd- din tråd.
Och låter andra skriva."
Vad jag har för 45 årig erfarenhet av mörkrum intresserar tydligen inte dig.Så från mig får du inget svar, så enkelt är det. Du må tycka att det är larvigt det jag skriver, men det tål jag.
Trevlig fotosommar.
Jag är tydligen inte ensam om det.
Jag har sju sådana dosor och ingen läcker. När jag sätter på locket trycker jag ut lite luft och skapar ett litet undertryck i dosan.
Jag drar av den med en sån där tångliknande mojäng med gummilister. Torka är nog rena döden med tanke på damm:-STorkar du av filmen med något efter sköljningen eller låter du den självtorka helt?