Maxieboy skrev:
Jo, skarattar bäst som skrattar sist.
Jag har fått ett, kanske angenämt problem på halsen! Jag köpte en IR-blixtutlösare från PHOTAX för att slippa använda min DX50 blixt på Nikon D100 kameran. Det sliter väl inte så mycket på blixten men det ger så mycket blänk i pannan, på den man fotograferar. När jag har mina blixtar (Kaffebrus paketet med 2x300Ws) placerade så lång i från varandra som möjligt(3 meter), innom rummet, så får jag vid lägsta inställning alldeles för mycket ljus. Jag kör men en tid på 1/200 sek och kan då endast köra på bländare 16 eller högre. Om jag går ner till bländare 2,8 för att få bakgrunden härligt blurrig och murrig så blir det hela utfrätt och ingen bild alls! Jag har försökt med att vrida ner till lägsta effekt på blixtarna men det hjälper inte mycket. Hur långt ifrån måste man ha två bouncers för att inte allt skall bara bli en vit bild? Om jag kör med kameran i automatic så fungerar naturligtvis ljusmätaren och anger 2,5 sek exponeringstid. Om jag kör med bländarprioritet så är det samma sak ungefär och om jag kör med tidsprioritet så försöker kameran att anpassa bländare till vald tid och ljussättning. Jag får alltså köra i Manuell mode! Gör ni andra åxå det? jag kör på 1/200 sek och kan inte få kameran att fungera korrekt vid snabbare slutartider. Det blir mörkt i ovankant eller till vänster i bild beroende på "landskap" eller "porträtt" fotoläge.