Annons

Htfoto blixtpaket 2995kr!

Produkter
(logga in för att koppla)
e-man skrev:
han hade en lös blixt av den typen som finns med i paketet så den köpte jag och har känt på den idag. det är min första studioblixt så jag har inte så mkt att jämföra med. men jag tycker att själva blixthuset känns gediget för att vara av plast. däremot känns stativfästet lite klent, men det funkade alldeles utmärkt att montera och dylikt.

paraplyfästet är för 8mm och mitt paraply är på 6mm - så det får bli tejp om jag ska kunna använda den kombon - det kommer troligtvis mest bli softbox.

jag har inte testfotograferat något annat än att jag testat att slavfunktionen, testknappen och synkuttaget utlöser blixten.

det som är negativt med den visste jag redan; ingen autodump och fast modelleringsljus.

Men va!? Har de ingen variabelt fästa för paraplyerna!? Det var lite halvsnålt imo.

Vad menar du med autodump?
Modelleringsljuset följer alltså inte styrkan på blixten... det var trist.
 
hailstorm skrev:
Vad menar du med autodump?

Autodump innebär att aggregatet laddar ur kondingen själv om du sänker effekten på blixten.

En blixt utan autodump måste du ladda ur/avfyra manuellt för att effektsänkningen skall börja gälla.
 
jag kan fortfarande inte ge så mycket besked angående blixtens faktiska funktion, men stativfästet är som sagt lite klent. även om jag skruvar plastskruven så hårt jag vågar så orkar den inte hålla uppe min 140cm octobox (som iofs väger en del) och tiltar framåt. men kitprylarna orkar deen säkert med.
 
e-man skrev:
jag kan fortfarande inte ge så mycket besked angående blixtens faktiska funktion, men stativfästet är som sagt lite klent. även om jag skruvar plastskruven så hårt jag vågar så orkar den inte hålla uppe min 140cm octobox (som iofs väger en del) och tiltar framåt. men kitprylarna orkar deen säkert med.

det var tråkigt... det kanske går att förstärka på något sätt?
 
ja, det går nog att göra/köpa ett annat fäste. men just nu har jag inte energi att pula med detta. gaffatejp kan ju vara en sista utväg.
 
Hur koppla in?

Är sugen på studio blixtar, Bara något för att lära mig på men undrar vilka möjligheter det finns att koppla dessa till min kamera Minolta 7i, Har inget PC-uttag dock en blixtsko vilket jag helst skulle vilja använda till min 3600hsd. Hur kopplar jag då lättast in FE SB110B? Tacksam för svar.
 
Sätt en IR-sändare i blixtskon och trigga studioblixten på detta sätt. En kille på Tradera brukar sälja sådana för några hundralappar. Annars brukar det finnas på www.photax.se

Ett alternativ är att skaffa en adapter som du sätter i blixtskon och som ger kontakten du söker. Pris, någon hundralapp.
 
MagnusJoh skrev:
Sätt en IR-sändare i blixtskon och trigga studioblixten på detta sätt. En kille på Tradera brukar sälja sådana för några hundralappar. Annars brukar det finnas på www.photax.se

Ett alternativ är att skaffa en adapter som du sätter i blixtskon och som ger kontakten du söker. Pris, någon hundralapp.

Okej, Passar alla slavtändare till alla märken eller måste det vara speciellt för digitalt, minolta osv?
 
När jag sågatt ht-foto snart skulle få hem mobila batterivarianter av blixtarna så började jag leta lite själv och hittade dem här:


Falcon eves mobile

Priserna i HongKong dollar som är ungefär samma som svenska kronor

Sen hittade jag dom här i USA som säkert är skitplastiga och så men för en nybörjare på utomhussporter t.ex så kan dom nog funka.

JTL mobila batteri blixtar

Motsvarande hos dom bättre märkena kostar minst det dubbla skulle jag tro.
 
Jo, visst, jag kikade på JTL, men det verkar vara så att de levereras för 110-130V 60Hz. Man får bygga studio i badrummet då. ;)
Sen gäller det att få tag i reservlampa mm på ett enkelt sätt.
 
110V/60Hz kan ju vara ett litet aber förstås, såg inte detta.

Det som lockade mig var just batteridriften både hos Falcon och JTL, då jag skulle vilja ha med dem utomhus i vinter.

Kollade nu med t.ex Elinchrome Ranger som tipsades om i en annan tråd , batteridriven blixt för endast 24.000:- inkl moms.

Kändes inte lika aktuellt.

Nåväl,tillbaks med tråden till hemmastudiogrejer igen. ;-)
 
Re: Hur koppla in?

Sammy Johannesson skrev:
Är sugen på studio blixtar, Bara något för att lära mig på men undrar vilka möjligheter det finns att koppla dessa till min kamera Minolta 7i, Har inget PC-uttag dock en blixtsko vilket jag helst skulle vilja använda till min 3600hsd. Hur kopplar jag då lättast in FE SB110B? Tacksam för svar.

Det finns tyvärr inte sådana adapters att du kan koppla in din hsd samtidigt som en pcsync socket... tror jag iaf. du kan ju alltid slava den... den har väl inbyggd slavtändare?
 
Powershooter skrev:
Jo, visst, jag kikade på JTL, men det verkar vara så att de levereras för 110-130V 60Hz. Man får bygga studio i badrummet då. ;)
Sen gäller det att få tag i reservlampa mm på ett enkelt sätt.

Lite flummigt på hemsidan....
på flera ställen står det : "Built-in AC/DC Power Charger - Multi-Voltage Inlet: AC 80V-240V"

sedan på nått annat ställe: "Power Supply: AC: 105-120V,60Hz
DC: JTL Strobe Battery"
/Jonas
 
Verkar som killen på Kaffebrus vill ge sig in i studioblixt-striden. Han tar 4795:- för ett standardkit med bl a 2st 300Ws blixtar. Se mera här.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.