Annons

Htfoto blixtpaket 2995kr!

Produkter
(logga in för att koppla)
dude skrev:
Jag blev lite nyfiken så jag gjorde en snabb test min interfit 300i ger bländare 5,6 på lägsta effekt (1/8) med ett 120 cm transparent paraply på lite styvt en meters avstånd.
Med det resultatet i ryggen så vågar jag påstå att det räcker om du inte vill använda blixtarna till att göra bakgrunden helt vit.

Den här tog jag med en vanlig Canon 420 blixt den ger 42ws tror jag så får du en referens i hur mycket ljus du behöver för ett porträtt.
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=270613

Har ingen betydelse hur mkt ljus du har , bara du ka nställa bakgrundsljuset högre än det andra, dvs överexponera bakgrunden.
 
geronimo13 skrev:
Har ingen betydelse hur mkt ljus du har , bara du ka nställa bakgrundsljuset högre än det andra, dvs överexponera bakgrunden.

Ja men tänk om du då behöver köra på fullt med ena blixten för att få OK bländare?..... vänta nu.... med en modifierare....... ok.... det borde gå....

du får ju starkare ljus med en naken blixt utan modifierare... Tack daniel :)
 
Jag tror du kommer att bli nöjd det vart jag i alla fall.
Visst i en framtid kanske jag kommer att uppdatera dem men jag fotar hemma då är det sällan blixtarna kommer så långt från modellen att effekten inte räcker till.

Sen är det alltid så man får vad man betalar för ....
Men det är ett bra nybörjar sett för dem som inte vet hur mycket de kommer att använda blixtar.
för mellan skillanden till 5000-10000 som liknande kit kostar från kändare märken och lite högre styrkor kan man köpa mycket annat roligt.
 
hailstorm skrev:
Håller inte med dig riktigt faktiskt.
Short, long, broad och rembrandt tex utgår från endast 1ljuskälla... bakgrundsljus och hårljus får jag också till...

MEN visst kan 2skallar vara för lite men att man inte kan ljussätta seriöst med 2 det tycker jag är svammel :)

Hade Rembrandt studioblixtar?
 
hailstorm skrev:
Hr nu beställt det. Levereras i slutet på denna månad dvs lagom till löningen :)
Hörde just med dom. Bländare 8 och 2-2.5 meter vad de dugliga för......innebär?
Dock slut i lager nu och nästa batch kommer hem i månadsskiftet sept/okt.
 
Powershooter skrev:
Hörde just med dom. Bländare 8 och 2-2.5 meter vad de dugliga för......innebär?
Dock slut i lager nu och nästa batch kommer hem i månadsskiftet sept/okt.

att med en modifier typ ett paraply får du dra av en hel del vilket jag inte ser som något minus... du vill ju helst ha paraplyet rätt nära modellen också. Med softbox blir det ännu kortare. Om det kniper kan du ju alltid köra ISO200...
 
effekten e ett mindre problem om du inte ska ta gruppbilder, men vad finns för tillbehör??
Anpassningsringar för softboxar mm brukar bara finnas för de större märkena. 2 blixtar räcker långt 3 blixtar längre med 4 blixtar har det hänt att man låtit en blixt vila....
 
Pegaso_Gbg skrev:
effekten e ett mindre problem om du inte ska ta gruppbilder, men vad finns för tillbehör??
Anpassningsringar för softboxar mm brukar bara finnas för de större märkena. 2 blixtar räcker långt 3 blixtar längre med 4 blixtar har det hänt att man låtit en blixt vila....

det finns anpassningsringar till alla märken. Htfoto.com
 
"Typiskt" att man skulle läsa detta mitt i natten och göra ett impulsköp på köpet ...

tror att jag kommer bli supernöjd, bara jag får plats med allt i mitt lilla rum på ~20m^2

någon som prövat/fått denna kombo än ?
 
ska nog inte vara något problem... problemet kan dock bli att ljuset inte räcker till om du vill börja driva större softboxar... jag är lite rädd för det.

OBS:
Jag har nu varit i kontakt med HTfoto.com och softboxarna de säljer ska tydligen vara riktigt bra.

Dubbla diffusionslager och silkesduk om jag förstått saken rätt... detta torde ge ett bra ljus.
 
Detta blixtpaket är precis vad jag letat efter! Billigt och verkar hyfsat ok! Vet ju inte hur mycket jag kommer använda blixtar. Men om nu detta paket är så ljussvagt, varför inte bara dra upp ISO lite? Jag är inte heller rädd för att köra med större bländare för att få det ljus jag behöver.
 
Kör du digitalt som jag så tror jag inte att ljusstyrkan kommer att vara ett problem jag har hittils bara kört dem på fulleffekt en enda session och det var för at tjag hade blixtarna mer eller mindre precis brevid modellen pga platsbrist.

Annars kör jag dem mest på 1/4 effekt eller möjligen halv effekt lite beroende på avståndet från blixtarna
 
han hade en lös blixt av den typen som finns med i paketet så den köpte jag och har känt på den idag. det är min första studioblixt så jag har inte så mkt att jämföra med. men jag tycker att själva blixthuset känns gediget för att vara av plast. däremot känns stativfästet lite klent, men det funkade alldeles utmärkt att montera och dylikt.

paraplyfästet är för 8mm och mitt paraply är på 6mm - så det får bli tejp om jag ska kunna använda den kombon - det kommer troligtvis mest bli softbox.

jag har inte testfotograferat något annat än att jag testat att slavfunktionen, testknappen och synkuttaget utlöser blixten.

det som är negativt med den visste jag redan; ingen autodump och fast modelleringsljus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.