Annons

HP eller EPSON skrivare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel Söderholm

Aktiv medlem
Hej
Står i begrepp att köpa en skrivare för fotoutskrift, var helt inne på att köpa en epson, men där byter man väl inte skrivarhuvud när man byter patron, hur är det med hållbarheten, hur länge håller skrivarhuvudet och vad är kostnaden att byta?
Någon som har erfarenhet av hp 5550? där är ju patronen lite dyrare men du byter då skrivarhuvud också, men är skrivaren bra.
Någon som vet hur hållbarheten är (tidsbeständigheten på utskrifterna) med HP, med epson vet jag att den är bra.
tack på förhand!

Epson 950?

Kanske den kan vara något. Har separata bläckpatroner och lär ska ha bra hållbarhet på utskrifterna. Finns också för utfallande A3-utskrifter o heter då 2100.

Välj Epson

Hej
För bästa ekonomi och kvalitet skulle jag välja Epson Stylus Photo 950. Jag stod själv och tvekade mellan HP, Canon och Epson. Fastnade för Epson till slut. Följande argument avgjorde:

* Separata bläckpatroner
* Kantfria utskrifter upp till A4
* Erkänt bra kvalitet på Epsons utskrifter

Att, som i HP:s fall, lägga alla färger i samma bläckpatron ger ingen bra ekonomi. Jag bifogar en dump på hur olika mycket färgerna går ut. Jag har skrivit ut olika typer av bilder. Om detta hade varit en HP så hade jag varit tvungen att slänga en massa bläck. Det är ingen ekonomi i det och inte bra för miljön heller.
Lycka till med valet

Bilagor

• bläcknivå.jpg
    bläcknivå.jpg
    16.6 KB · Visningar: 707
tack för ditt svar, vet du vad skrivarhuvudet till epson 950 kostar? Och hur länge håller egentligen ett sådant vid normalt användande?
För det är väl så att på epson byter man bara bläckbehållaren och inte skrivarhuvudet, vilket man gör på hp?

Hej igen

Jag har inte läst någonstans att man kan byta skrivarhuvuden på Epson 950. Bläckpatronerna kostar cirka 160:-/st. Jag kan inte tänka mig att skrivarhuvudena skulle bli dålig, i så fall borde Epson haft en annan lösning. Å andra sidan kanske jag blivit ett offer för Epsons marknadsföring. Man kanske måste byta huvudena ofta och att det kostar svinmycket..hoppas inte det.

Jag glömde skriva an sak om HP5550. Om du ska använda den speciella fotopatronen så måste du plocka ur den svarta patronen, vilket i sin tur innebär att om du skriver ut vanlig text (oftast svart) så måste färgerna blandas för att du ska få svart. Ingen bra lösning anser jag.

Om du tycker detta är OK kanske du ska snegla på HP7150 för då får du med fotopatronen vid leverans, vilket du inte får med 5550:an Samma utskriftsteknik för båda. 7150:an har desutom separat pappersfack för 10x15 papper.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar