Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hoya filter med både uv och ir

Produkter
(logga in för att koppla)
Har läst om det "fantastiska" filtret Hoya uv/ir cut som ska ge så mycket bättre bilder då det även blockerar de infraröda strålarna. Men i en test läste jag att de flesta digitalkamrorna idag har en filter över sensorn som blockerar ir. Stämmer det med Canon 7D? Är det helt meningslöst att köpa detta filter om jag har denna kamera?
 
Har läst om det "fantastiska" filtret Hoya uv/ir cut som ska ge så mycket bättre bilder då det även blockerar de infraröda strålarna. Men i en test läste jag att de flesta digitalkamrorna idag har en filter över sensorn som blockerar ir. Stämmer det med Canon 7D? Är det helt meningslöst att köpa detta filter om jag har denna kamera?

Rent generellt är det ett ganska meningslöst filter eftersom det även filtrerar ljuset till AF-sensorn och ljusmätaren vilket ställer till mer problem än det löser. Däremot så kan det vara väldigt användbart på astro-modifierade kameror som har fått sitt inbyggda IR-filter bortmonterat.
 
På alla kamerahus (med vissa undantag för astokameror) finns det ett så kallat "hot-mirror" filter monterat framför sensorn som filtrerar bort i princip all infraröd strålning.
Dessutom så blockerar "ultraljuds skak-filtret" som sitter längst fram i Canons kamerahus mycket av IR-strålningen med.
På alla moderna digitalkameror är dessa filter så pass bra att blocka IR-strålning att man i princip inte tjänar något på att filtrera bort denna strålning ytterligare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.