Annons

Holga-frågor

Produkter
(logga in för att koppla)
hasseper skrev:
Precis, man kan ju ställa in filtret genom att titta genom det och sen hålla det framför gluggen när man fotar, tänkte faktiskt inte så långt nyss.


\h

Plasten på holga objektivet är så mjukt så 46mm filtret går att gänga in ett eller två gängvarv utan problem.

MvH P
 
Kul med ditt paketöppnarinlägg! Boken är jag lite nyfiken på...jag köpte bara kameran och fick ingen bok, men man skulle kanske skaffa den?

pwrdesign skrev:
Ett litet paketöppnarinlägg kanske?
Vanligt i hifi-kretsar iaf :)))

Det kom ett paket idag....
<snip>
 
pwrdesign skrev:
Plasten på holga objektivet är så mjukt så 46mm filtret går att gänga in ett eller två gängvarv utan problem.

MvH P

Jo det vet jag om. Har själv satt dit en stepupring på Holgorna (eftersom jag redan har flera filter i 49mm). Men jag tänkte att om man skruvar dit filtret så kanske det inte hamnar rätt och inte ger den effekten man vill ha.


\h
 
hasseper skrev:
Jo det vet jag om. Har själv satt dit en stepupring på Holgorna (eftersom jag redan har flera filter i 49mm). Men jag tänkte att om man skruvar dit filtret så kanske det inte hamnar rätt och inte ger den effekten man vill ha.


\h

OK, så du har gängat in en stepup eller?

mvH Patrik
 
Japp, de gick på ca en till två varv så först trodde jag att de inte skulle sitta så bra men de gör de och de blir också lättare att byta filter eftersom det krävs ett milt våld att skruva på nåt på gluggen.

\h
 
Nu finns det 4 st bilder i mitt galleri, under albumet "holga goes to edinburgh"

Av fyra rullar blev det 4 bilder jag är nöjd med. Över min förväntan faktiskt :)

Och jag är HELT såld på kameran!

mvH Patrik
 
Jag har äntligen gjort det jag länge funderat på och köpt en holga. Ska ut och fotografera en del nu i veckan. Då använder jag filmen som följde med i paketet..

men sen undrar jag om det är någon som kan tipsa om en hyfsat billig film som funkar bra i holgan? jag är inte särskilt insatt i filmvärlden, så ge mig bara ett namn så går jag och köper. :)

och följdfrågan blir; någon som vet något hyfsat billigt ställe att framkalla bilderna på i göteborgsområdet?
 
Kul Ellika!

Jag blev själv holgaägare för ca 1 månad sedan! Har plåtat runt 10 rullar hittils and I love it!
Se bilder i mitt album:

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=91333

och

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=92650

När det gäller filmval så kan du ju både fotografera färg och svartvitt!
Svartvitt kanske ter sig till att vara det naturliga valet, men det är inte så säkert tycker jag. Jag har provat med Diafilm (kanske lite onödigt) men det resulterade i en bild som denna t.ex.: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=482534

och http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=489229

Dock en ganska så dyr film som kanske inte är det ultimata till holgan... eftersom många bilder inte alls blir som man tänkt sig :)

En annan färgfilm som jag gärna använder till Holgan är Kodak Portra, eller Fuji NPH 400, har nästan bara kört med 400asa. Jag har aldrig lyckats överexponera en bild, trots tedubbla exponeringar och dagsljus. Dock så har jag destå fler underexponerade bilder...

När det gäller svartvitt så titta på T-max 400, och kanske Tri-X. Tri-X är dock mer känslig när det gäller över/underexponering...

En annan trevlig svart-vit film är HP-5 och FP-4

Hm... nu har jag rabblat upp ganska många filmer... Men skulle jag vara dig så skulle jag köpa en T-Max 400 och en Kodak Portra 400NC (lite dyr kanske dock) En billig färgfilm är Fuji Superia 400.

Lycka till!!
 
Tack Patrik!

Den nuvarande filmen tog nästan slut idag, så antagligen går jag och köper ny redan imorgon. Kör antagligen på färg (jag tycker färgerna är en sån stor del av den fina holga-känslan). Och helst vill jag ha något billigt nu i början eftersom jag varken vet hur kameran eller jag har lyckats med bilderna.

Dock återstår ett billigt framkallningsställe. Jag har inte tillgång till något fotolabb själv, så jag får väl leta bland göteborgs fotoaffärer o. dyl.

Lite senare ska jag testa svartvitt. Och bilderna med diafilm tycker jag blev jättebra!
 
ellika skrev:
Tack Patrik!

Den nuvarande filmen tog nästan slut idag, så antagligen går jag och köper ny redan imorgon. Kör antagligen på färg (jag tycker färgerna är en sån stor del av den fina holga-känslan). Och helst vill jag ha något billigt nu i början eftersom jag varken vet hur kameran eller jag har lyckats med bilderna.

Dock återstår ett billigt framkallningsställe. Jag har inte tillgång till något fotolabb själv, så jag får väl leta bland göteborgs fotoaffärer o. dyl.

Lite senare ska jag testa svartvitt. Och bilderna med diafilm tycker jag blev jättebra!



En tråkig sak med mellanformat är att det är ganska dyrt att framkalla till papperskopior och fortfarande få ekomoni i det hela. Jag hittade inget lab i sthlm så gör det tillräckligt billigt... Detta pga att de nya lab maskinerna saknar en mask för att kopiera 120 film.. Därför måste dom göra det manuellt = dyrt.

Jag skaffade mig därför en Epson Scanner som klarar av att scanna 120 film, både svartvit, negaiv färgfilm och dia positiv.

mvh P
 
pwrdesign skrev:
En tråkig sak med mellanformat är att det är ganska dyrt att framkalla till papperskopior och fortfarande få ekomoni i det hela. Jag hittade inget lab i sthlm så gör det tillräckligt billigt... Detta pga att de nya lab maskinerna saknar en mask för att kopiera 120 film.. Därför måste dom göra det manuellt = dyrt.

Jag skaffade mig därför en Epson Scanner som klarar av att scanna 120 film, både svartvit, negaiv färgfilm och dia positiv.

mvh P

Själv moddade jag holgan så jag kan använda 35mm film jag.

Man tappar lite av oskärpan och vinjetteringen på sidorna men men.

/Henri
 
Ja, det är synd att det är så dyrt.
Men jag tror knappast att jag skulle tjäna på en scanner heller, eftersom jag inte har någon ordentlig dator eller skrivare (inte lätt att vara fattig student).
Jag har funderat på att modda kameran så att den tar vanlig film. Men samtidigt känns det som att mellanformatet har sin charm och är lite speciellt (har aldrig använt det innan) och jag skulle gärna vilja ha kvar det.

Jaja, jag får leta efter det billigaste labbet och panta lite burkar ibland helt enkelt :p

tack för svaren.
 
ellika skrev:
Ja, det är synd att det är så dyrt.
Men jag tror knappast att jag skulle tjäna på en scanner heller, eftersom jag inte har någon ordentlig dator eller skrivare (inte lätt att vara fattig student).
Jag har funderat på att modda kameran så att den tar vanlig film. Men samtidigt känns det som att mellanformatet har sin charm och är lite speciellt (har aldrig använt det innan) och jag skulle gärna vilja ha kvar det.

Jaja, jag får leta efter det billigaste labbet och panta lite burkar ibland helt enkelt :p

tack för svaren.

Jag skriver inte ut mina heller, utan scannar dom digigalt för att arkivera och granska...
Har endast kopierat upp för utställningar och dyl.

mvH P
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.