Annons

holga 120s

Produkter
(logga in för att koppla)

disa

Ny medlem
hej!
jag skulle vilja köpa en holga 120s, vilket finns på ebay men är tyvärr uteslutet pga att jag inte har kreditkort osv. har sökt på olika svenska sidor men där finns dom inte heller...

nån som har tips på vart jag kan få tag på den i stockholm eller nånannanstans i sverige som fraktar?

Köp en Holga 120 N istället. De nya kamerona är bättre mot ljusläckage t.ex. Dessutom får du B utöver 1/100 och stativgänga i botten. Med stadigt stativ funkar det även att ta på ca 1/4 sek och längre med manuell nedhållning av avtryckaren. Finns också nya modeller med ett G i betckningen. Dessa har inte den traditionella plastlinsen utan en glaslins istället. Har inte provat men läst att en del tycker den nya glaslinsen ger mindre skärpebortfall och mindre vinjettering. Vill du säkert ha den gamla Holga platsoptikens egenskaper, köp inte någon med G. Kaffebrus säljer Holga t.ex.

kan nog vara svårt att få tag på S-modellen eftersom den inte tillverkas längre. Som Graal säger satsa på N-modellen istället.

Kollade hos Kaffebrus och han hade inte S-modellen, han hade bara CFN-modellen med blixt.

\h

Kolla på tradera efter 40-50-60-tals 6x6-kameror, billigare och bättre. Jag har en Klimax från ca 1954 som ger intressanta bilder, finns några bland mina bilder här, liknande går att hitta för på sin höjd nån hundring på Tradera.

Holga o Lomo verkar mest dyrt.........

JL 666

Låter som en bra brännvidd.

Ska kolla Tradera.. är bara lite orolig för att de inte ska funka när man väl vunnit auktionen....

Vill man ha en Holga, så är det väl meningslöst att rekommendera något bättre. Visst finns det billigare 6x6, men på vilket sätt är de bättre om man är ute efter Holgabilder?

Hoppas du hittar en Holga eller två, Karolina. Mycket roliga kameror.

johnniedunberg skrev:
Låter som en bra brännvidd.

Ska kolla Tradera.. är bara lite orolig för att de inte ska funka när man väl vunnit auktionen....

Min erfarenhet är att det som uppges stämmer, Det jag köpt har funkat. Du får säkert 2-5 gamla 6x6 för priset av en Holga, fast det ena behöver ju inte utesluta det andra...

JL

Nej, har inga riktiga tips. Jag har en Yashica A, 2-ögd spegelreflex, och en Klimax, tysk bakelitkamera.
Kollade på tradera nu det finns flera Agfa Isolette för 20-105 kr. Kolla recentioner här på FS, sök på nätet, böcker, kolla loppis osv osv. Våga chansa o prova det är ju inga stora pengar.

Diana o Holga känns mest som anti-märken... Det finns annat.

JL 666

paco skrev:
Vill man ha en Holga, så är det väl meningslöst att rekommendera något bättre. Visst finns det billigare 6x6, men på vilket sätt är de bättre om man är ute efter Holgabilder?

Hoppas du hittar en Holga eller två, Karolina. Mycket roliga kameror.

Visst har du en poäng... Men det finns många andra kameror med "Holga-kvallite´", billigare och , tycker jag, ballare

JL 666

Visst är Holgan intressant. Skulle inte tacka nej om jag blev erbjuden en Holga till fyndpris.

Kan du hitta en Diana på någon loppis så är det ju ett alternativ. Jag hade turen att hitta just en Diana på en idrottsförenings loppis förra sommaren.

Eller så kanske du hittar en gammal Agfas Isoly eller Isola med den enklaste optiken, (menisklins tror jag de kallas).

Toy-cameras är kul, men det ligger något i att även en gammal bälgkamera kan vara ett alternativ, att fotografera med. Om det inte är så att det är just den där vackra oskärpan och vinjetteringen man så hett eftertraktar.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar