ANNONS
Annons

Hocky,filter, is ???

Produkter
(logga in för att koppla)

honkan

Aktiv medlem
Nu är jag här med en filter fråga!, vad händer med isen i en hocky arena om man sätter på ett blåfilter för att få bort färgstick av lysrören.
Blir isen blå? skall jag kompensera ung som vid snö ? kommer att köra med 1600 asa färgneg.

Mats

Du ska inte sätta på ett blåfärgat filter!
Du ska använda ett rosa/magenta färgat filter för att ta bort det gröna färgstick man får från lysrör.
Hoya har en variant som heter FL-W day eller något liknande...

Om du använder dig av färgneg så kan du ju alltid filtrera bilderna "rena" vid kopieringen eller skanningen.

Mvh/ Kenneth

Okey tack! filter är en enda röra tycker jag, men isen? hur får jag den den bra eller löser det sig själv.

Isen liksom allt annat kommer ju att få den färg de har på riktigt eftersom sticket filtreras bort av filtret.
Möjligt att du måste exponeringskompensera +något EV pga av isens ljushet. Kan inte svara på det då jag aldrig själv fotat i en ishall men det låter ju logiskt :)

Har fått för mig att snabblabben försöker justera färger och sånt vid framkallningen... vilket kan göra att filtereffekter kan försvinna... Stämmer det??

pejtur skrev:
Har fått för mig att snabblabben försöker justera färger och sånt vid framkallningen... vilket kan göra att filtereffekter kan försvinna... Stämmer det??

Ja dom flesta snabblab körs ju på automatik så då kan effekten av ett filter försvinna lite i och med att labet försöker få bilden så neutral som möjligt.
Om man använt varmtonsfilter eller något färgat filter etc så "förvränger" man ju färgerna. I det här fallet så kommer ju neget att vara neutralt i och med att FL-W etc är till för att få vibalansen så naturlig som möjligt så där kommer det att bli klockrent! :)

är det nödvändigt?

ta reda på vad arenan använder för ljus... det kan vara så att du inte behöver kompensera med filter då flera större arenor har ett ljus somkan liknas med dagljus. anledningen till det är TV. har du tur är det bara att slänga i en fuji press 800 och plåta. lycka till.

De flesta "snabblabb" använder kalibrerade kanaler som ska passa vid normala exponeringar och ljusförhållanden vid en specifik filmtyp, t ex. Kodak HD.

Dessa världen ändras ju fler rullar man kör på den kanalen.
De flesta labb ändrar färger och dylikt vid varje bild. Just pga. lysrörsbelysning på biderna, mm.
Då är det bara att säga till att du inte vill ha några korrigeringar.

/Tobbe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar