Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hockey: Polarisationsfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det någon som har fotograferat hockey och använt ett polarisationsfilter — Jag tänkte i fall det kunde ta bort ljusreflektioner från spelarnas visir? Hur mycket påverkar det ljuset i övrigt, kan man köra på som vanligt eller måste man kompensera med högre ISO eller längre slutartid?

Nå, efter att du samlat alla synpunkter, blev det något test?
/M

Det är en gammal bild innan jag visste bättre. Underexponerad och uppjusterad i efterhand, där har körts neat image mm för att få den hyfsad.

ISO 800, f/2,8, 1/400 går bra i dom stora arenorna med TV belysning. 1/400 är OK att köra på, suddiga klubbblad och puckar i skottet men annars skarpt.

Vi har givetvis olika krav på oss själva, jag tycker bilden var hoppingivande för undertecknad eftersom ett 2,8 objektiv lär lysa med sin frånvaro i evig tid. Tvyärr.

Vi har givetvis olika krav på oss själva, jag tycker bilden var hoppingivande för undertecknad eftersom ett 2,8 objektiv lär lysa med sin frånvaro i evig tid. Tvyärr.

Jag vet ju inte vad du har för ambitioner eller budget, men ett 85/1.8 eller 100/2.0 kostar relativt lite och brukar dyka upp på begagnatmarknaden rätt så ofta. Båda objektiven ger bra bildkvalité och kan användas till mycket mer än sportfoto.

Edit: Ojdå, såg på din medlemssida att du använde Sony. Tyvärr vet jag inget om deras objektiv men det borde finnas något liknande.

Senast ändrad:
Jag vet ju inte vad du har för ambitioner eller budget, men ett 85/1.8 eller 100/2.0 kostar relativt lite och brukar dyka upp på begagnatmarknaden rätt så ofta. Båda objektiven ger bra bildkvalité och kan användas till mycket mer än sportfoto.

Edit: Ojdå, såg på din medlemssida att du använde Sony. Tyvärr vet jag inget om deras objektiv men det borde finnas något liknande.

Jag skall hålla ögonen öppna men det jag sett som är ljusstarkt och inte kostar en förmögenhet är 50/1,7 men det är lite kort. Speciellt som jag åtminstone hittils befunnit mig på läktarplats när jag fotat.
Fast först skall jag åtminstone ge mit "nya" begagnade 70-210 3,5-4,5 en chans.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar