Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hobbyfotograf faktura

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Hej!

Eftersom jag inte har ett företag, och därmed inte heller F-skattebevis, men ändå vill börja sälja bilder, vad gäller då?

Vad betyder följande:
Jag är en hobbyfotograf och kommer att få ett omvänt kvitto för försäljningen av mina bilder.

Hur fungerar det med skatt?

Tack på förhand!

På Skattemyndighetens webbsajt finns en bra broschyr om hobbyverksamhet (sök på ordet). Den kan vara bra att läsa.

Som hobbyverksamhet får du skatta om du går på plus, alltså när dina inkomster av verksamheten överstiger utgifterna för densamma. Annars behöver du inte deklarera, bara spara kvitton så att du kan kvitta dom mot inkomsterna om skattemyndigheten frågar eller hör av sig. Skatten du får betala på vinsten blir ungefär 50%. Om din hobbyverksamhet kan jämföras med näringsverksamhet, vilket jag tror t.ex bröllopsfotografering kan göra, så gäller lite annat.

Annars har du också möjlighet att skicka en faktura via Frilans Finans, www.frilansfinans.se. Med 30 % i skatt (jag pratar nu vanlig löntagarskatt, inte företagarskatt) får du ungefär hälften av beloppet exkl. moms i tassen, eller 4975 kr av 10 000 kr för att ta ett exempel. Betalas ut inom en vecka, skattat och klart.

Annars har du också möjlighet att skicka en faktura via Frilans Finans, www.frilansfinans.se. Med 30 % i skatt (jag pratar nu vanlig löntagarskatt, inte företagarskatt) får du ungefär hälften av beloppet exkl. moms i tassen, eller 4975 kr av 10 000 kr för att ta ett exempel. Betalas ut inom en vecka, skattat och klart.

Är detta något som rekommenderas eller förlorar man mycket av pengarna om man jämför med att man skulle gjort det själv? Annars är det ju ett jättesmidigt sätt, till att börja med i alla fall.

Är detta något som rekommenderas eller förlorar man mycket av pengarna om man jämför med att man skulle gjort det själv? Annars är det ju ett jättesmidigt sätt, till att börja med i alla fall.

Du förlorar 6 % av fakturabeloppet exkl. moms. Säg att du fakturerar för 10 000 kr + moms, då tar FF 600 kr för sina tjänster. Resterande belopp (9 400 kr) betalar FF arbetsgivaravgift och skatt på och väljer du 30 % kommunalskatt (du kan välja själv mellan olika skattesatser beroende på din situation) får du 4975 kr i handen.

Fakturerar du själv 10 000 kr + moms som hobbyverksamhet vet jag faktiskt inte vad du har kvar efter skatt, men jag förmodar att man även för hobbyverksamhet betalar ungefär samma som företagare. Rätta mig om jag har fel. Som företagare brukar man räkna med att ca hälften går bort i skatt dvs. du får ca 5000 kr i handen för en faktura på 10 000 kr + moms. (Främsta fördelen med företag är givetvis att du kan dra av kostnader och inköp, men det är en annan diskussion.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar