Annons

Hjälp.....

Produkter
(logga in för att koppla)
Då ser min inköpslista ut såhär: någon som vill skrika innan jag slår till, eller detta blir en fin start:)

Nikon D300 kamerahus
Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX
SIGMA OBJEKTIV 18-50/2,8 EX DC MACRO HSM TILL NIKON
Nikon AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR
NIKON MB-D10 BATTERIGREPP
Batteri EN-EL4a
Batteriladdare Nikon MH-21
Batterilucka
BlixtSB-900

Jag tycker det ser riktigt bra ut jag med, kanske att om det nu var jag som skulle handla så skulle jag väntat lite med alla tillbehör för att skrämma upp kameran i 8 bps...

Manfrotto Magfiber å Velbon Sherpa 635 tycker jag är fina stativ...
 
Errrrrch, tyckte du att kameror och objektiv var en djungel så... vänta tills du börjar utforska stativ...


Gå till lokala (bra) fotoaffär och titta på stativ, köp inget piss där, det klarar inte av vikten från kameran och blir ostabilt.

Det ska vara stabilt, lätt arbetat och framförallt ska du lägga stor vikt vid att köpa ett huvud du kommer att trivas med.
 
Du måste ju inte välja Nikons värstingbatteri med laddare till greppet...du kan alltid köra med vanliga AA batterier tillsvidare och ändå få 8 fps. Märker du att hastigheten är absolut nödvändig så kan du alltid investera.
 
Jag fattar inte riktigt det här med batterigrepp eller vertikalgrepp som vissa kallar det? Jag trodde många köpte D700 för att den var smidigare och lättare än D3. Men med batterigrepp så får man ju samma härke ändå!
Klart man får en billigare kamera. Men i det fallet hade jag lagt till en liten peng!

Du måste ju inte välja Nikons värstingbatteri med laddare till greppet...du kan alltid köra med vanliga AA batterier tillsvidare och ändå få 8 fps.

Hur ligger det här till egentligen. Jag tycker inte kameran borde dra mycket mer ström för att processa 2 bilder till i sekunden, eller gör den det?
Och går det verkligen att få 8 fps utan batterigreppet?

Är det förresten någon som kan säga mig vad skillnaden är mellan en SB-800 och en SB-900. Är det mer än effekten som skilljer?

Jag hade inte haft något emot din inköpslista kan jag säga. Något avis på den :) men batterigreppet hade jag nog hoppat! Efter ett tag så lär du istället upptäcka andra saker du vill ha till din kamera!

En D300 är ett ganska säkert köp. Den kan väl det mesta och verka ha väldigt lågt brus. Kanske är lite besvärlig att hanskas med i början, men du verkar vara intresserad och då lär man sig det mesta!

Annars måste jag säga till Björnås att handla något billigt. Sedan märker du va det var du skulle köpt istället. Även om du köper det värsta av allt så kommer du säkert att ångra dig på något.
Stativ skaffade jag ett billigt beggangnat först. Efter ett tag så förstod jag vad jag behövde istället för det och köpte ett nytt.
 
Ju mer data som skall skyfflas och processas i kameran, desto mer kräm behövs. Fler bilder per sekund kräver onekligen mer kraft från kameran. Det är dock en lite udda "bonus" - mig veterligen finns det inga andra modeller som får utökad bps när ett grepp monteras...men jag kan ha fel.

När det gäller batterigrepp så är ju tjusningen att vara flexibel - av eller på. Fördelen som jag ser det är hanteringen i "vertikalläge" samt möjlighet till bättre livslängd. Sen får vi inte glömma pimp-faktorn heller :) och som i Nikons fall, fler bps (inte för att jag i dagsläget behöver peppra på i 8 men ändå)
 
Ju mer data som skall skyfflas och processas i kameran, desto mer kräm behövs.
vad menar du med det här?

Fler bilder per sekund kräver onekligen mer kraft från kameran.
Vad menar du med det här?

- mig veterligen finns det inga andra modeller som får utökad bps när ett grepp monteras...men jag kan ha fel.
Jo analoga. Ett batterigrepp innebär där en en högre ström till motorn.
Men digitalt kan jag inte se att ett batterigrepp skulle öka de elektriska signalernas framfart. Det låter i mina öron som Nikon gjort en mjukvarubegränsning för att man skall köpa mer Nikonprylar.
 
Mmm...kanske gjorde en tankevurpa avseende just att antalet bilder i sig kräver mer power. Men att avfyra fler bps rent mekaniskt måste väl ändå kräva mer kraft, eller är jag helt ute och cyklar?
 
Jag kan inte förstå varför det skulle gå åt mer kraft för att fyra av 2 bilder med kort tid emellan mot lång tid emellan.

Men givevis kräver det en snabbare slutare och mer precision i materialen.
 
Stort tack till alla som orkat engagera sig i min bränna pengar tråd som är full med uteocyklar frågor:) Nu känns det i alla fall som jag fått ihop ett bra paket som kommer fungera i många år.
 
D700 kommer definitivt att vara lättsåld.
I något år eller två. Sen blir den svårsåld. Så brukar det vara med digitala systemkameror. Med "svårsåld" menar jag att man inte alls kan räkna med att få igen speciellt mycket av de pengar man betalade för den ny.

Om man köper en digital systemkamera när den är alldeles nyintroducerad på marknaden så ska man nog dessutom sälja den rätt snart efter nyinköp om man inte vill göra en stor förlust. Nypriset brukar sjunka en del efter ett halvår eller ett år.
 
Inkomster och utgifter

Jaja jag får nog fundera några dagar till men att köpa D300 med dom objektiven o lägga 50k så kan man väl lika gärna köpa D700 för 60k men det e ju en del pengar..... men det vore en bra start på fotokarriären:)
Jo, jag såg smileyn, men nog vore det en bättre start på fotokarriären att dra in 60 kSEK än att lägga ut 60 kSEK ...?
 
För övrigt är det lite synd av Nikon att göra denna begränsning, för som jag förstått det är denna låsning till 6 fps endast en mjukvaruinstallation.
Det är det säkert, men det är gjort av en anledning. EN-EL3e har en kapacitet av 1500mAh medan EN-EL4a har en kapacitet av 2500mAh.
 
Det är det säkert, men det är gjort av en anledning. EN-EL3e har en kapacitet av 1500mAh medan EN-EL4a har en kapacitet av 2500mAh.

Och vilken är egentligen anledningen? Förrutom ännu en orsak för folk att köpa batterigreppet.

Jag menar rent tekniskt borde den inte dra mer ström. Förrutom då att man kan anta att man tar fler bilder och att varje bild drar en viss mängd ström.
 
Hur ligger det här till egentligen. Jag tycker inte kameran borde dra mycket mer ström för att processa 2 bilder till i sekunden, eller gör den det?
Spegeln måste köras snabbare. Det drar mer ström. (Eventuellt måste slutaren köras snabbare också. Det beror lite på hur snabbt den normalt spänns.) Moderna CPUer drar också mer ström ju snabbare de körs.
 
Spegeln måste köras snabbare. Det drar mer ström. (Eventuellt måste slutaren köras snabbare också. Det beror lite på hur snabbt den normalt spänns.) Moderna CPUer drar också mer ström ju snabbare de körs.

Jag för min del tror det är en ren kvarleva från analogkamerorna där motorn fick gå fortare för att dra fram filmen.

Spegelupp/nedfällningen tror jag inte påverkas och slutar-ridåerna går ju antagligen med samma hastighet hela tiden. Sedan ställs ju skillnaden mellan första och andra med shutterspeed, men däremot kan jag tänka mig att ridåerna måste gå snabbare tillbaka för att få upp hastigheten.

CPU'n går nog för fullt hela tiden. Kameran har ju ett cashminne som mellanlagrar!
 
Haha ja jo bränna pengar ska det väl göras men jag vill gärna bara köpa ett objektiv till D700an men som sagt vad är mest allround eller funkar bäst till mina cykelbilder i skogen och lite djur:)

Ja du, cykelbilder i skog och lite djur. Det första blir besvärligt att fånga med tele och det andra kräver ett långt tele...

Jag tycker att du skall backa två steg och fundera ordentligt innan du bränner en massa pengar som du kommer att ångra. ALla kameror går att sälja. Men ju dyrare desto mer pengar åt skogen...
 
Jag för min del tror det är en ren kvarleva från analogkamerorna där motorn fick gå fortare för att dra fram filmen.
Det tror inte jag. Det här är väl Nikons första DESR som har denna egenhet?

Spegelupp/nedfällningen tror jag inte påverkas
Varför inte?

men däremot kan jag tänka mig att ridåerna måste gå snabbare tillbaka för att få upp hastigheten.
Ja, det var precis det jag menade med "Det beror lite på hur snabbt den normalt spänns".

CPU'n går nog för fullt hela tiden.
Det finns ingen anledning att låta CPUn dra ström i onödan.

Kameran har ju ett cashminne som mellanlagrar!
CPUn måste skyffla data till detta cache-minne.

Det finns en anledning till, förutom att batteriet tar slut fortare, att begränsa strömuttaget från ett batteri med lite lägre kapacitet. Det kan ha svårt att leverera den strömstyrka som krävs.
 
OK Jag köper dina argument, men tycker ändå att skillnade i strömförbrukning/strömuttag skulle bli så liten att det inte kräver ett större batteri. Självklart är det en kombination mellan funktion och försäljningspolitik, där jag tror mer åt försäljningspoliken och du mer åt funktionen

Erkänner att jag tänkte galet där med processorn och cashminnet. Cashminnet buffrar ju för minneskortet och inte processorn som jag fick för mig för en stund !?!?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.