Annons

Hjälp.....

Produkter
(logga in för att koppla)
Alla de manuella möjligheterna finns på de billigare kamerorna också + programen. Men visst lär man sig mer genom att göra det själv.
Risken e bara att du blir frustrerad i början, men det är från person till person givetvis. Jag har aldrig använt programen och är glad för det.

När D300 släpptes var det mycket snack på en del andra forum om att kameran inte höll vad den lovade, det var en massa nybörjare som hade gått ut och köpt den och förväntade sig att bilderna skulle bli 100%, problemet var att de hade inte kunskapen som krävdes för att hantera kameran, eller bilderna efteråt och fock således bättre resultat med en vanlig kompakatkamera (samma disukussioner har hafts om flera mer avancerade DSLR).
 
Ja vilken jäkla djungel detta var..... nu finns det 3 alternativ i alla fall och nu är det väl dags att bestämma sig:)

D700 med följande Nikon objektiv:)
12-24
24-70
70-200


D300 med dessa sigma objektiv
Sigmas
18-50/f2.8 alt 24-70
70-200/f2.8.
Något sigma vidvinkel??

D90 med sigmaobjektiven ovan

Känns lite som man bara snurar in sig mer o mer men kännar att nu jäklar vill jag åka o handla sakerna så man kan börja fota istället för att grubbla..så hoppas någon kan ge tips på ett bra vidvinkelobjektiv från sigma som kan passa in i min kombination och även säga vad ni hade köpt om ni var i min situation så ska jag ge mig av o handla så att jag kan fota i helgen:)
 
Hade jag varit i dina skor hade jag hållt mig undan från D700 tills du känner att du verkligen vet skillnaden mellan kamerorna, objektiven och tills du lärt dig behandla bilder i datorn efteråt.

D300 och D90 e svårare, båda har fördelar och nackdelar, D300 e snabbare, bättre bygg, lite snabbare att använda med vred och knappar när du väl lärt dig den. Den har fördelen av att batteri/vertikalgreppet ger ytterligare bildhastighet (8 bilder i sekunden). D90 är så vitt jag vet fast på sina 4.5 bilder i sekunden, vilket absolut inte e fy skam.

D90 har, enligt de tester som har börjat ploppa upp, bättre brusegenskaper på höga iso nivåer, de e billigare, lättare och den är i regel lättare att lära sig på.

Men vad stoppar dig från att välja D300/D90 med Nikons objektiv? Tex 70-200 och ett 24-70 och 14-24. Visst 24-70 kanske inte får den roligaste brännvidden på en D300 men de andra två är bra, och du har ju grymt bra gluggar i sånt fall. Och som sagt, du måste inte köpa allting på en gång. Köp kameran och ett objektiv till att börja med och upptäck sen vad du behöver.
 
Hur mycket nytta har man av VR som finns på Nikonobjektiven? och är det någon speciell typ av objektiv där det är till större nytta än andra?
 
Rätt mycket nytta faktiskt, 3-4 stop säger nikon (dvs 3-4ggr så lång slutartid).

Du har mest användning av det i teleobjektiv då, ju längre ett objektiv är, ju mer påverkas det av rörelser.
 
Då börjar inköpslistan ta form, tror jag:) vad tror ni och vad saknas/bör bytas?

Nikon D300 kamerahus
SIGMA OBJEKTIV 10-20/4-5.6 EX DC HSM TILL NIKON
SIGMA OBJEKTIV 18-50/2,8 EX DC MACRO HSM TILL NIKON
NIKON MB-D10 BATTERIGREPP
NIKON EN-EL3E Batteri


Sedan är frågan om det är värt 10k extra för VR till 70-200?

SIGMA OBJEKTIV 70-200/2.8 EX DG MACRO HSM NIKON alt
Nikon AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR


Minneskort ?? vad ska man satsa på här?
 
Rätt mycket nytta faktiskt, 3-4 stop säger nikon (dvs 3-4ggr så lång slutartid).
Ett steg ("stop" på engelska) är en fördubbling eller halvering av slutartid/bländaröppning/ISO. 3-4 steg innebär i det här fallet alltså 2^3 till 2^4 = 8 till 16 gånger så lång slutartid. Om det låter rimligt eller inte får du själv avgöra;-)
 
Ett steg ("stop" på engelska) är en fördubbling eller halvering av slutartid/bländaröppning/ISO. 3-4 steg innebär i det här fallet alltså 2^3 till 2^4 = 8 till 16 gånger så lång slutartid. Om det låter rimligt eller inte får du själv avgöra;-)

Ops duh ja jo det låter rimligt, skrev snabbare än jag tänkte där...

Tackar för det.
 
Mattias, du bör lägga till ett EN-EL4a batteri till batterigreppet samt en annan batterilucka om du vill få ut 8 bilder i sekunden. Alternativt kan du köra det med lithiumjon AA batterier, inte säkert på hurvida du måste ha annan batterilucka då.

Objektiven låter bra, gillar mitt sigma 10-20 även om det inte är det skarpaste i klassen, men grymt kul vinkel och bra färger.

Nikon's 70-200 erbjuder en del andra saker över sigmas, lite med bildkvalitet och byggkvalitet, men om det är värt 10,000 extra kan bara du svara på.
 
Urgh, kollade upp det faktiskt...

Tänkte visserligen att du skulle få göra lite efterforskningar själv men... kolla under denna länken så kan du läsa dig till vad du behöver om du ska få upp den i 8 bilder/sekunden.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=MB-D10

Batterigrepp MB-D10 (2500kr), Batteri EN-EL4a (1200kr), Batteriladdare Nikon MH-21 (1900kr) samt batterilucka BL-3 (280kr).

Borde vara det som behövs...
 
Andra saker som är rätt vitala om man är fotograf är ett stativ med huvud och en blixt. (SB-900 verkar fin)

Dessa pryttlar är inte helt gratis och är man inte 100% på att man kommer vara lika intresserad för fotografi om ett halvår kanske man bara ska vika undan lite pengar för detta tills man känner av att man saknar dem.
 
ska man alltså behöva lägga ut 6000kr extra för att kunna ta 8 bilder/sek... hehe ja det var ju som hittat:) men men det kanske är så stor skillnad från 5,5 till 8/sek eller??
 
6 bilder i sekunden utan grepp, 8 med.

6 i sekunden räcker väldigt långt faktiskt så om du absolut inte kännet att du vill ha vertikalgrepp så kan det nog va en idé att vänta med greppet. Kan ju alltid köpa det senare om du känner att 6 bilder i sekunden inte räcker till.

Nikon kan ta betalt i alla fall, det är de riktigt bra på :p

Bättre att lägga det på stativ och eller blixt som Patrik sade.
 
Då börjar inköpslistan ta form, tror jag:) vad tror ni och vad saknas/bör bytas?

Nikon D300 kamerahus
SIGMA OBJEKTIV 10-20/4-5.6 EX DC HSM TILL NIKON
SIGMA OBJEKTIV 18-50/2,8 EX DC MACRO HSM TILL NIKON
NIKON MB-D10 BATTERIGREPP
NIKON EN-EL3E Batteri


Sedan är frågan om det är värt 10k extra för VR till 70-200?

SIGMA OBJEKTIV 70-200/2.8 EX DG MACRO HSM NIKON alt
Nikon AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR


Minneskort ?? vad ska man satsa på här?

Byt ut Sigma 10-20/4-5.6 EX DC HSM mot Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX, det är bättre, om det är värt tiotusen för att få Nikons 70-200 VR är tveksamt för en nybörjare, men har du degen, go for it, angående minneskort så duger ett SanDisk CompactFlash 4GB Extreme III.

/kent
 
ska man alltså behöva lägga ut 6000kr extra för att kunna ta 8 bilder/sek... hehe ja det var ju som hittat:) men men det kanske är så stor skillnad från 5,5 till 8/sek eller??

Nej det är det inte värt på långa vägar, du får ju inte ens en gång bättre autofokus (hur det nu skulle gått ihop). 5 bps räcker för det flesta, min 40D's 6.5 använder jag inte särskilt ofta, det är autofokusen som ofta är det viktiga. Ett plus dock med kameror som klarar av höga hastigheter är att det ofta har väldigt bra buffert minne vilket för mig är ett större uppsving i mellanåt. För övrigt är det lite synd av Nikon att göra denna begränsning, för som jag förstått det är denna låsning till 6 fps endast en mjukvaruinstallation.

Just Nikon's 70-200 skulle jag välja till sport framför Tamron's å Sigma's pga autofokusens rapphet, VR är ett plus vid panoreringar, och till all annan fotograferingdär slutartiderna kryper nedåt, å räcker till för att frysa rörelser...

Men kika på Tokina 11-16/116 också, å sedan får du välja ngt passande som normalzoom om du är i behov av en sådan.

Tamron 17-50 tex, kan man hitta billigt här på FS ibland.
 
Då ser min inköpslista ut såhär: någon som vill skrika innan jag slår till, eller detta blir en fin start:)

Nikon D300 kamerahus
Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX
SIGMA OBJEKTIV 18-50/2,8 EX DC MACRO HSM TILL NIKON
Nikon AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR
NIKON MB-D10 BATTERIGREPP
Batteri EN-EL4a
Batteriladdare Nikon MH-21
Batterilucka
BlixtSB-900
 
Hehe ja jo ett stativ och då kan man ju fråga om det e samma djungel där eller om det finns en modell som e bra, billig o funkar till allt:)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.