** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

black jaguar

Avslutat medlemskap
Hej
Jag putsar, jag dammar och ändå får jag 100 timmars jobb med att pricka efter skanningen. Har ni nåt tips hur man ska bete sig? Det är alltså tråkigt och det är grejer som in te finns med på originalet, Jag har en Canon så kallad flatbed skanner.

Jag hänger mina rullar på tork i badrummet och har aldrig haft problem trots att jag har både dammigt och hund hemma. Ett tips att testa är att spola lite varmvatten i badrummet för att få upp luftfuktigheten lite och sedan hänga rullarna på tork där. Olika filmer kan också suga åt sig damm lite olika mycket, jag tycker till exempel att kodaks filmer är värre än ilfords, men som sagt inte så mycket att det spelar så stor roll.

Tack, men jag tror inte att jag har uttryckt mig klart. Jag ska förfina det. Jag har problem när jag skannar in originalbilder. Jag nämligen skannar inte negativ, jag gör pappersbilder och när dom skannas kommer en massor vita prickar som inte finns med på bilden.

Damm i själva scannern? Tänk på att använda antistatisk trasa eller papper när du rengör då det annars kan bli motsatt effekt. Finns speciella rengörningskit för scanners.

damm

Min epsonscanner hade inte damm men var däremot foggad. Det fanns en firma som kunde utföra service på den men jag antog det skulle bli för dyrt så jag pillade själv isär den och tvättade glaset. Bilderna blev bättre efter det. Kanske har du också damm på insidan av glaset?
Hälsningar
Mats
Damm i själva scannern? Tänk på att använda antistatisk trasa eller papper när du rengör då det annars kan bli motsatt effekt. Finns speciella rengörningskit för scanners.

Jag ska undersöka och kolla in på insidan samt skaffa lite antistatisk duk för att rengöra. Jag har använt den tunna gula äkta skinnet för att torka av dammen. Jag tror att den kallas för sämskskinn däremot glaset är rent och skanningen är kontrastrik men prickarna irriterar mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar