Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

liljuhvit

Medlem
Min E-300 är trasig. Eller så är det något fel på inställningarna för nästan alla bilder jag tar blir helt svarta, och man hör skillnad på klicken i kamerahuset om det kommer bli en riktig bild eller om den kommer att bli svart. Är det någon här som har haft liknande problem? Jag har ingen aning om vad det kan bero på då jag aldrig har tappat den eller dylikt. Det vart mer och mer svarta bilder ju längre tiden gick liksom. nu blir det kanske en riktig bild på 30.

Kvarstår problemet om du kör manuellt?
Har du möjlighet att prova med olika objektiv?
Har du några exempelbilder med exif?

Senast ändrad:
Ja, det är fortfarande fel. och jag har bytt objektiv men det funkar ändå inte. Nu upptäckte jag att objektivet inte ens ställer in skärpan när jag ska ta kort.

Du får försöka att felsöka för att avgöra om det är ett mekaniskt eller elektroniskt fel.
Börja med att ta bort gluggen och bränn av en eller flera bilder när du tittar in där gluggen suttit. Har du kameran på BULB eller en lång slutartid så ser du om spegeln far upp och likaså om slutaren rör sig. Om de båda rör sig så e de nog nå´t elektriskt men jag skulle tro att dina problem är mekaniska och då kan det om du har tur räcka med en rengjörning.

Jag håller tummarna, lycka till.

det funkar fortfarande inte. Jag kan höra på klicken när det inte kommer att bli någon som helst bild. Sen så blinkar det rött en stund på sidan om efter jag har tagit kort typ. Har ingen aning om vad jag ska göra.

Har du lyckats ta bilder med kameran tidigare? Samma fel oavsett om du kör manuellt eller automatiskt läge?
Har du möjlighet att prova annat minneskort?

Ja det har jag. Felet har blivit värre med tiden. Och jag bytte minneskort för dom i affären trodde att det kunde vara ett sådant fel men det var det inte. Det spelar inte heller någon roll om jag kör på manuellt eller auto.

Nej det har jag inte testat med. hur gör man det egentligen?

På din kamera vet jag inte men du får googla lite eller kolla i instruktionsboken.
Det brukliga är att ladda ned ny firmware från tillverkaren och föra över till kameran via usb eller minneskortet. Kolla även hos tillverkaren om det finns någon blog eller liknade där vanliga fel och dess lösningar brukar debateras.

Lycka till.

problemet är att jag inte hittar cdskivan till kameran. jag hittar bara manualskivan. aja, jag får se om jag hittar den någon gång. tack för att ni lade ner tid på att svara!

nu har jag uppdaterat programvaran och firmware, men det funkar fortfarande inte. jag tror att det är något fel i själva kameran faktiskt.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar