Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! Vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

elineek

Medlem
Hej!

Har planer på att köpa nytt objektiv då jag älskar att fota hästhoppning. Problemet är objektiv som klarar av att fota i ridhus vintertid..

Just för tillfället äger jag en canon eos 500D med ett sigma 75-300.. Detta klarar dock inte av ridhusljuset då bilderna blir väldigt suddiga och tråkiga.. Träffade en fotograf i helgen, han visade mig sitt Canon EF 70-200/2,8L IS II USM och jag dog nästan vilka vackra bilder.
(vet att det är förbaskat dyrt och det skulle vara en dröm att äga detta). Nu har jag funderingar på att spara alla kronor jag har en tid framöver och köpa ett rejält bra objektiv.

Är detta något ni provat och skulle rekommendera när de gäller fotografering inomhus i olika ljus?

Andra frågan är då, vad är skillnaden på detta objektiv och Canon EF 70-200/2,8 L USM? Är inte så jättehaj på all teknik och så, kanske är dumt att köpa så dyrt om man inte kan så mycket, blev mest fashinerad över hur bra bilder det blev.

Har ni andra objektiv som passar till min kamera och kan fungera i ridhusmiljö och utomhus så får ni gärna rekommendera det också, det ska helst vara med bra zoom så man kommer närmare om man står på läktaren! :)

Tacksam för all hjälp.... Mvh Elin

Jag har ett Canon EF 70-200/2,8L IS II USM. Det är utmärkt för inomhusfotografering i sporthallar. Ett helt fantastiskt objektiv.

Skillnaden mellan Canon EF 70-200/2,8L IS II USM och Canon EF 70-200/2,8L IS I USM är förbättrad IS samt att det påstås i tester att II:an har marginellt bättre skärpa. Jag har aldrig ägt ett Canon EF 70-200/2,8L IS I USM så jag har ingen egen erfarenhet av objektivet.

Jag har ett Canon EF 70-200/2,8L IS II USM. Det är utmärkt för inomhusfotografering i sporthallar. Ett helt fantastiskt objektiv.

Skillnaden mellan Canon EF 70-200/2,8L IS II USM och Canon EF 70-200/2,8L IS I USM är förbättrad IS samt att det påstås i tester att II:an har marginellt bättre skärpa. Jag har aldrig ägt ett Canon EF 70-200/2,8L IS I USM så jag har ingen egen erfarenhet av objektivet.

tack för ditt svar!.. vart köpte du ditt canon 70-200?

tack för ditt svar!.. vart köpte du ditt canon 70-200?
Jag är trogen kund hos Dustin, med mitt företag, så där köper jag allt de kan leverera.
Det är ju samma objektiv var Du än köper det så köp där det är billigast men se upp med att inte bli lurad att betala utan att få prylen. Det är nog största risken. Det handlar ju om mycket pengar

Jag antar att man bör använda ganska snabba slutartider i ridhuset för att frysa hästarnas rörelser. För dessa bilder behöver du ändå inte bildstabilisering (=IS). Canons 70-200/2.8 med IS är förstås fantastiska objektiv, men du kommer mycket billigare undan om du väljer ett utan IS (inte heller fy skam!).
Fast det kan ju finnas andra tillfällen där IS är guld värd! Du får avväga dina egna behov mot vad de olika objektiven kostar.
Sedan finns det ju också andra 70-200/2.8 som kan vara prisvärda. Sigma har både med stabilisering (OS) och utan. Jag ägde det utan stabilisering ett kort tag, men tyckte att skärpan var för mjuk vid f/2.8. Det är inte säkert att du upplever det på samma sätt. Tamrons variant ska vara skarpt, men har inte ultraljudsmotor för autofokusen, d.v.s. den väsnas lite mer och är inte riktigt lika snabb.

Just för tillfället äger jag en canon eos 500D med ett sigma 75-300.. Detta klarar dock inte av ridhusljuset då bilderna blir väldigt suddiga och tråkiga..

[...]

Tacksam för all hjälp.... Mvh Elin

En hjälp är att ta reda på hur mycket mera ljus genom objektivet du behöver.

Använd stativ och ta en bild med ditt nuvarande objektiv på full öppning (minsta bländarvärde) på något stillastående i ridhuset. Kolla vilken tid det blev.

Säg att du får 1/15s, men skulle behöva 1/60s för att ta skarpa bilder av hästar som rör sig. Då behöver du två bländarsteg bättre ljusinsläpp (1/15 -> 1/30 + 1/30 -> 1/60).

Per.

Jag antar att man bör använda ganska snabba slutartider i ridhuset för att frysa hästarnas rörelser. För dessa bilder behöver du ändå inte bildstabilisering (=IS). Canons 70-200/2.8 med IS är förstås fantastiska objektiv, men du kommer mycket billigare undan om du väljer ett utan IS (inte heller fy skam!).
Fast det kan ju finnas andra tillfällen där IS är guld värd! Du får avväga dina egna behov mot vad de olika objektiven kostar.
Sedan finns det ju också andra 70-200/2.8 som kan vara prisvärda. Sigma har både med stabilisering (OS) och utan. Jag ägde det utan stabilisering ett kort tag, men tyckte att skärpan var för mjuk vid f/2.8. Det är inte säkert att du upplever det på samma sätt. Tamrons variant ska vara skarpt, men har inte ultraljudsmotor för autofokusen, d.v.s. den väsnas lite mer och är inte riktigt lika snabb.
Det var kanske en snabb slutsats? Man kan ju vilja ta bilder med rörelseoskärpa men utan skakoskärpa?
Ett exempel med Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II: http://obj.fotosidan.se/obj/photo/53/53850f2f365c61f8e8418b11ec7c8366.jpg

Det är aldrig fel med ett för bra objektiv men det kan bli riktigt fel med ett för dåligt.

När det gäller ridhus så finns det väl ett par alternativ till Canonsystemet.
Zoom, vettigast är nog allt att betala för ett Canon 70-200/2,8 IS
Kanske ett Sigma eller Tamron men jag hade inte valt det.

Ett annat alternativ är fast objektiv & så får du beskära i efterhand.
vettigast är nog 135/2 som skall vara en fantastisk glugg.
& i andra hand 85/1,8 eller Sigmas 85/1,4.
85/1,2, ett objektiv som kan ge en magisk känsla i bilderna men jag är tveksam till ridverksamhet och den stora bländaren. O det är dyrt om jag kommer ihåg rätt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar