Annons

Hjälp - vilken kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
tack föralla inlägg. Jag har u tittat närmare på en canon 300v.. Dt ingår två objektiv (28-90 mm och 75 - 300mm) Priset ligger på 5400. Jag anser det som väldigt prisvärt. Den har fått bra reccentioner och ni verkar juh ochså tycka om den!

niklascarlberg skrev:
tack föralla inlägg. Jag har u tittat närmare på en canon 300v.. Dt ingår två objektiv (28-90 mm och 75 - 300mm) Priset ligger på 5400. Jag anser det som väldigt prisvärt. Den har fått bra reccentioner och ni verkar juh ochså tycka om den!

Men jag tycker endå att du ska köpa en EOS 5a istället för en 300. Du kommer bli mer nöjd då. Sedan är det orginal optik du annars får med eller???

Nu vet jagju inte vilka objektiv du få rmed i paketet men tyvärr så är sanningen oftast att de gluggar som ingår i kamerapaketen är mest skit. Det hjälper inte att det står Canon, Nikon, Minolta eller Pentax på dom.
Ett bra objektiv kostar nytt runt 4000:- oavsett brännvidd, vissa normaler undantagna förståss.
Då är det inte rimligt att ett paket innehåller några kvalitetsgluggar? Huset har ju ett värde oxå.
I dag finns ju begagnade kameror som knappt är upp-packade till fyndpriser, köp ett bra hus och och några beg gluggar så får du mest kvalitet för pengarna.
Och givetvis mitt favoritråd, PRUTA som bara den, alla begär för mycket för sina grjer, det gäller bara att få dom att inse det :)

Jag tror det var orginal, nokia altså. Men som ni säger så kanske det ine är bästa kvalitet. Men var finns den bästa beg marknaden för kameror. Och vadär det man ska akta sig för när man köper beg. Finns det några fällor?
Föresten, vad gör att du föerdrar eos 5:an istället för 300:an?

MVH NIklas

egentligen är det rätt hopplöst att råda andra vad de ska köpa, man kan egentligen bara råda sig själv, men hur som helst:

zoomar som ingår i kamerapaketen, som tex eos 300, är inte de bästa, men det beror lite på vad man menar med bra också. jag hade först en zoom 28-90 och det körde jag på med ett bra tag. nu har jag övergått till fast optik, tre olika brännvidder, men för att komma fram till vilka brännvidder jag ville ha/hade ett behov av, så var det inte så dumt att köra på med zoomen först. man fick liksom ett hum om vilka brännvidder det var som man fastnade mest för.
jag sålde zoomen för ett tag sen och förlorade inga pengar.
menar, hade jag då jag köpte min eos 300 försökt leta upp fast optik så hade jag inte haft en aning om vad jag skulle titta på. visst kan man få råd av andra, men det blir en hel del råd och tillslut så måste man själv ändå välja. nu var jag helt noll på det här med kameror och optik, jag visste nog inte ens att jag köpte en zoom, niklas har kanske lite mer hum om det.

att köpa nån motsvarighet till de brännvidder som niklas skulle få tillgång till genom detta paketet genom att köpa fast optik skulle kosta en hel del menar jag.

ariadne skrev:
att köpa nån motsvarighet till de brännvidder som niklas skulle få tillgång till genom detta paketet genom att köpa fast optik skulle kosta en hel del menar jag.

Anna, jag säger inte att han ska köpa fast optik, även om jag tycker det är den bästa lösningen. Jag tycker bara att han ska köpa ett beg hus t ex en EOS30/33/300 och beg optik för att få högre kvalitet till samma peng som nya paket kostar.

Oj oj oj!! Nu blir det bara svårare... Begagnat, köpa paket, köpa bara huset å sen köpa till objektiv eller ska jag utgå från min nuvarande kamera (pentax p30 från tidigt 12000 tal) och köpa till objektiv till den.. Alternativen är många.
Jag är juh totts allt ingen proffsfotograf så paketet från canon (conon 300v) är jäkligt lokande. Jag vet inte riktigt om jag vågar köpa beg, det är lite svårt för oss amatörer eftersom vi inte riktigt har stenkoll.

Det är liksom son du säger anna, köper jag ett paket med ett bra hus och lite halvdana objektiv kan man juhsedan kanske investera i ett bra objektiv med den brännvid som jag har mest behov för.

Föresten, pluggar, vad är det för nått?

//NIklas

"Anna, jag säger inte att han ska köpa fast optik, även om jag tycker det är den bästa lösningen. Jag tycker bara att han ska köpa ett beg hus t ex en EOS30/33/300 och beg optik för att få högre kvalitet till samma peng som nya paket kostar."

ok, jo, förstår hur du menar.

då är det en brännvidd. tex 28-90 har ju brännvidden 28 mm- 90 mm. men en 28 mm har bara 28 mm i brännvidd. man kan väl säga att en zoom (28-90 tex) som täcker flera brännvidder är en kompromiss. det är väl därför som kvaliten halkar tror jag. eftersom objektivet ska behärska alla dessa brännvidder. sen finns det ju riktigt bra zommar också, men de kostar ju därefter..
att man väljer fast optik beror ofta på att ljusstyrkan är bättre och att kvaliten rent optiskt oftast är bättre.

fast optik är kanske inte helt korrekt att säga förresten, för du kan ju fortfarande byta objektiv, det är alltså brännvidden som är fast.

ariadne skrev:
sen finns det ju riktigt bra zommar också, men de kostar ju därefter..

Ja, men det blir knappast mer pengar att köpa en 70-200 f/2,8 (Sigma ca:pris 9000:) än att köpa ett antal fasta brännvidder inom samma brännviddsområde.

Fan, jag måste låta heldum, men jag fattar inte helt hundr än! Okej, ett zoom objektiv, eller fast objektiv som du kalla det har bara en brännvid.. tex 28,,, sen använder den endast zoom för att komma närmare... Är det korrekt??? Men ärligt talat, vad menar man med brännvidd, vad exakt menas med att ett objektiv har 75mm-300mm i brännvidd?? Och hur ser man att det är ett zoomobjektiv?? Står det bara ett brännviddstal i artickeln, tex 28mm istället för 28mm-90mm?

MVH NIklas

Så här skulle jag vilja förklara det: Ett fast objektiv har en bestämd brännvidd, t.ex. 14, 20, 28, 35, 50, 105, 200, 300 o.s.v. medan ett zoomobjektiv har en steglöst inställbar brännvidd inom ett visst område, t.ex. 17-40, 28-80, 70-200 o.s.v. Att det är ett zoomobjektiv har alltså ingenting med "att komma närmare" att göra utan betyder endast att brännvidden är variabel. Detta förväxlas ibland med teleobjektiv (objektiv med längre brännvidd, t.ex. 200, 300 o.s.v.) med vilka man "kommer närmare".

Att närmare förklara brännvidd rent tekniskt överlåter jag åt någon annan. Hoppas att det blev lite klarare.

//David

Nu börgar jag förstå!! Men jag har kollat in ett paket på en canon kamera (canon 300v). Där ingår 2 objektiv. Det en är ett 75mm-300mm. priset på paket är 5400kr. Är detta objektiv ett tele eller är det ett zoomobjektiv? Och hur ser man att det är det ena eller det andra. Jag antar nämligen att om det är ett tele så blir det bättre kvalitet!

//NIklas

Det är både och. "Teleobjektiv" brukar objektiv som är längre än 50 mm för småbild populärt kallas (även om den tekniska definitionen är en helt annan som inte har med brännvidd att göra, men det kan vi nog lämna åt sidan). Ett 75-300 är en "telezoom".

Ett tips i all välmening är att gå till biblioteket och låna lite böcker innan du gör din investering.

Jag tror nog ochså det blir bibliotket för min del. Det är mycket att lära!! Har nån någt tips på en bra bok om hur en systemkamera funkar å vad de olika delarna heter??

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar