Annons

Hjälp - vilken kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hjälp

Jag är bara en glad amatörfotograf som tänkte be er prffsen om hjälp. Jag ska hade tänkt investera i en ny kamera. Just nu går jag å släpar på en pentax p30 (28-80mm macro) Den funkar väl men jag vill ha nåt nytt nu. tänkte inte lägga ut mer än 5000kr.. Frågan är då således vad man ska ha.. Först å främst digitakt eller inte. Har nån nått tips angående detta? Jag tar mest naturbilder och porträtt
 
det går nog inte att säga att digitalt är bättre än analogt eller tvärtom ( även om det det görs tappra försök i många trådar)

du får helt fråga dig vilka behov du har och vilka framtida behov du kan tänkas ha. vill du ha bilderna snabbt, slippa framkallning osv, vill du ha möjlighet att byta optik ( systemkamera alltså) osv osv.
menar att vad du fotograferar spelar nog inte så stor roll vad gäller om du ska köra digitalt eller analogt.

nu vet jag inget om pentax men det känns inte aktuellt att leta upp några roliga och nya objetiv till den rackran då? men eftersom du skriver "släpar" så verkar du rätt trött på den:)
 
Med tanke på att den är från tidigt 1200 tal så ä den rätt råkig!! Ne, menden är inte särsillt ny. JAg har ärvt den av pappa! Antagligen ska jag no investera i en sysemkamera, alltså ingen digital.. Jag vet inte om et är värt att köpa till nått nytt objektiv till den jag har. Har du nått tips på en bra systemkamera?
 
beror på vad du menar med bra.-)

vad saknar du på den kameran du har nu?
vill du att den ska vara manuell, eller ha automatik? kan du tänka dig att köpa begagnat hus eller vill du ha sprillans nytt?
 
för att utvecklas

Skaffa dig en Canon EOS 5 går att få tag i fint skick begangnad och är en suverän kamera. Den är analog, har ögon styrning, "snabb" och det är en system kamera. Den görs inte längre i nytt skick men finns som sagt i begangnat och det är absolut inget fel med den kameran utan det är en kamera som du kommer att älska.