Annons

Hjälp - vilken kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hjälp

Jag är bara en glad amatörfotograf som tänkte be er prffsen om hjälp. Jag ska hade tänkt investera i en ny kamera. Just nu går jag å släpar på en pentax p30 (28-80mm macro) Den funkar väl men jag vill ha nåt nytt nu. tänkte inte lägga ut mer än 5000kr.. Frågan är då således vad man ska ha.. Först å främst digitakt eller inte. Har nån nått tips angående detta? Jag tar mest naturbilder och porträtt
 
det går nog inte att säga att digitalt är bättre än analogt eller tvärtom ( även om det det görs tappra försök i många trådar)

du får helt fråga dig vilka behov du har och vilka framtida behov du kan tänkas ha. vill du ha bilderna snabbt, slippa framkallning osv, vill du ha möjlighet att byta optik ( systemkamera alltså) osv osv.
menar att vad du fotograferar spelar nog inte så stor roll vad gäller om du ska köra digitalt eller analogt.

nu vet jag inget om pentax men det känns inte aktuellt att leta upp några roliga och nya objetiv till den rackran då? men eftersom du skriver "släpar" så verkar du rätt trött på den:)
 
Med tanke på att den är från tidigt 1200 tal så ä den rätt råkig!! Ne, menden är inte särsillt ny. JAg har ärvt den av pappa! Antagligen ska jag no investera i en sysemkamera, alltså ingen digital.. Jag vet inte om et är värt att köpa till nått nytt objektiv till den jag har. Har du nått tips på en bra systemkamera?
 
beror på vad du menar med bra.-)

vad saknar du på den kameran du har nu?
vill du att den ska vara manuell, eller ha automatik? kan du tänka dig att köpa begagnat hus eller vill du ha sprillans nytt?
 
för att utvecklas

Skaffa dig en Canon EOS 5 går att få tag i fint skick begangnad och är en suverän kamera. Den är analog, har ögon styrning, "snabb" och det är en system kamera. Den görs inte längre i nytt skick men finns som sagt i begangnat och det är absolut inget fel med den kameran utan det är en kamera som du kommer att älska.

Canon är även billig på sin optik i gämförelse med Nikon som annars kan vara ett alternativ men där har jag inga förslag eftersom jag är en inbiten Canon fan.

/John
 
Vad gulliga ni är som ger honom råd att spendera sina pengar i onödan...

Vi kan göra så här, eftersom ni gillar film så mycket (speciellt i just detta forum):

Han skaffar sig en digitalkamera och en filmkamera. Jag betalar hans minneskortskostnader och ni betalar hans filmkostnader. I resten av livet. Ok?

Niklas: gör så här: Köp dig en Canon A60/A70/A80 med kanske 256mb eller 512mb minne. Skjut tills du blir blå i ansiktet.
 
Vist det är sant jag går nu över från analogt till digitalt för jag fotar mycket. eftersom ham bara vill lägga ut 5000 så får han ju ingen vidare digital kamera för dom pengarna...

Sedan är EOS 5an en gudomligt härlig kamera har bara haft en till låns själv eftersom jag har min EOS 1HS.
 
Snabelvarg skrev:
Varför inte en beg Canon G2-G3??
Den Kan du få för 4-5000:-

Varför ska han köpa något med fast optik??? så fort han börjar vela utvecklas mer inom foto måste han köpa ny kamera istället för ny optik...

Det är så begränsande med fast optik men G3:an är en bra kamera men inte om man vill utvecklas tycker då jag.
 
jag har en canon eos 300 och den passar mig bra, har tillräckligt med finesser och lite till. tex ögonstyrning känns inte nödvändigt för min del, men det beror ju på vad man fotograferar också.
eos 300 brukar finnas rätt ofta på begagnatmarknaden också om du vill spara lite pengar till att lägga på optik tex.


du kan ju läsa här: http://www.cyberphoto.se/canon/eos300/eos300.shtml

minolta och pentax har säkert några motsvarigheter också.
 
jag har inte missat det, men tråden ligger nog lite fel då niklas vill ha tips på både analoga kameror och digitalkameror vad jag förstått.
 
OM du bestämmer dig för en analog systemkamera och inte vill betala mer än 5000 kronor så kan jag rekommendera Nikon F75. Priset ligger på strax över 3000 kr. Om du vill köpa ett paket med objektiv så kostar det ca 3500-4000 kronor beroende på vilket man väljer.
EOS 5 är inte så himla tokig den heller. Har ägt en men sålde den för att den var lite plastig!
 
Varför ska han köpa något med fast optik??? så fort han börjar vela utvecklas mer inom foto måste han köpa ny kamera istället för ny optik...

Det är så begränsande med fast optik men G3:an är en bra kamera men inte om man vill utvecklas tycker då jag.




Jo jag tänkte digitalt och nästa alternativ bilr väl D 30 som man borde kunna för 5000-6000 (Huset).
Analogt är ju en helt annan sak.
 
Snabelvarg skrev:
Varför ska han köpa något med fast optik??? så fort han börjar vela utvecklas mer inom foto måste han köpa ny kamera istället för ny optik...

Det är så begränsande med fast optik men G3:an är en bra kamera men inte om man vill utvecklas tycker då jag.




Jo jag tänkte digitalt och nästa alternativ bilr väl D 30 som man borde kunna för 5000-6000 (Huset).
Analogt är ju en helt annan sak.

Jag tackar för att någon ÄNTLIGEN håller med mig

Bugar och tackar.
 
Varför inte utgå ifrån det pentax-system du redan har?
Jag skulle rekommendera dig att titta på en pentax ist* 4000 kr huset eller en mz-3 5000 kr huset(toppklassad i foto)

Pentax har också ett stort utbud av optik och är det enda system som tillåter dom nya moderna kamerorna att använda manuell optik.

Nikons kameror som kostar över tiotusen är också fullkomligt kompatibla med sina gamla objektiv. Nikons kameror som kostar under 10k kan använda manuell optik men kan inte mäta ljuset då).

varken mz-3 eller ist* är några dåliga kameror och jag tycker att dom helt klart förtjänar en titt
 
Jag köpte ett CANON EOS 300 kit för ca ett år sedan (nytt). Då fick jag kameran, 2 CANON objektiv, kameraväska och försäkring i ett år för ca 6000:-

Anledningen till att jag köpte CANONs originalobjektiv var för att jag gissar att 2a handsvärdet är bättre på dom än på något billigare märken. Något som kan vara bra att tänka på om man nån gång vill sälja sin kamera.

Vad jag ville säga var att jag är väldigt nöjd med mitt köp och de flesta rescensioner här på Fotosidan säger detsamma :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.