ANNONS
Annons

Hjälp!!Vilken kamera ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Majabergquist

Ny medlem
Hej, jag är sugen på att köpa en kompakt systemkamera men jag vet inte vad jag ska ha för någon. Jag har tittat ut tre stycken som jag tror kan passa en amatörfotograf som jag är men har ingenaning om vilken jag ska välja. De tre är Sony NEX-3N, Canon EOS M och Nikon 1 S1. De har alla olika kvaliteter. Skulle behöva hjälp av er som kan foto och kameror. Jag är ute efter en kamera som är lättanvänd men ändå har alla funktioner och som ger bilder av bra kvalité. Jag vill även att det ska finnas möjlighet att köpa tillbehör till, tex kameraväska, bättre objektiv eller minneskort! Finns det någon som har några tips?

Tack på förhand
Maja

Du borde nog även titta på kameror som har riktig sökare. Det är mycket lättare att komponera en bild när man har rejäla avgränsningar mot omgivningen, och man inte besväras av solljus som gör sökarbilden svår att se. En annan förödel är att man ofta kan göra justeringar för synfel på kameror med riktig sökare (EVF). Exempel på sådan är Nikon 1 v1 och v2. Sony NEX 6. Sony NEX-6 har dessutom bättre autofokus.

Vad det gäller bildkvalitet, så kommer i stort sätt allt du hittar på marknaden ge skarpa fina bilder. Ju större sensor och ju nyare sensorkonstruktion desto bättre brukar det bli. Störst skillnad märker du i svagt ljus där mindre sensorer oftast ger mera brus. Ofta är det även så att många pixlar på liten sensoryta ofta ger mera brus än färre, om vi jämför sensorer av ungefät samma sensorgeneration. Dvs fler megapixlar behöver inte nödvändigtvis vara bättre om man inte också går upp i sensorstorlek.

I stort sett alla kameror oavsett om de är avsedda för nybörjare eller proffs är lätta att använda.
Skillnaden ligger i hur man prioriterar funktioner. Kameran till nybörjaren behöver vara billig vilket innebär att man ofta rationaliserar bort reglage som man inte använder så ofta och istället gömmer undan funktionen i någon meny eller låter någon knapp få dubbel eller trippelfunktioner för att spara pengar och plats för att göra kameran enkel att ta med sig även för de som inte har foto som sin dagliga huvuduppgift.

Så det bästa sättet att välja är egentligen att gå ut i en butik och känna på produkterna. Ligger de bra i handen? Är sökaren bra? Fungerar den bra även om solen ligger på? Är autofokus snabb, kan den följa rörliga motiv? Hur lång tid tar det för kameran att starta från det du slår på den tills den är fotograferingsklar, hur lång tid tar det innan bilden går av när du trycker på avtrycket. Hur många bilder kan du ta på en batteriuppladdning? Många små spegelösa klarare inte mer än två trehundra bilder. När det gäller autofokus välj någon med fasdetekterande autofokus, vilket är snabbare än sådana som bara använder kontrast för att avgöra om det är skarpt. (Här går NEX 3 bort) De spegellösa kameror som har fasdetekterande autofokus har det i form av ett hybridsystem där fasdetekteringen bara fungerar i bra ljus, medan de övergår till långsammare kontrastavkänning när ljuset blir sämre.

Sedan beror det ju på hur du prioriterar bildkvalitet respektive litenhet respektive snabbhet. Bland de du tittat på så har Sony NEX och Canon EOS-M störst sensorer och fler pixlar, vilket är bra för bildkvaliteten men mindre bra för portabiliteten. Så fort sensorstorleken går upp blir även objektiven mera omfångsrika. Styrkan i Nikon 1 systemet är att det blir mindre, de har dessutom mycket bra autofokus, bra serietagningsmöjligheter. Så länge du inte ofta gör bilder större än A2 kommer du förmodligen inte lida av den mindre sensorn. Vill du ha en kamera med riktig sökare är Nikon v1 väldigt prisvärd idag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar